Stichting Drogisterij Parfumerie Belangen (DPB)

Een gezonde toekomst. Mèt rozengeur
Dat is het doel van de Stichting Drogisterij Parfumerie Belangen (DPB): het creëren van een beter rendement op de winkelvloer en daarmee toekomstbestendigheid bij zelfstandige drogisten en parfumerieën. Wij zijn van mening dat de huidige en voorspelde marktomstandigheden vragen om een nieuwe manier van samenwerken en organiseren van de keten. Dit schrijft Stichting Drogisterij Parfumerie Belangen (DPB) in een persbericht aan Careality.

Oosterwolde 2Samen sterk
De tijd van (formule)eilandjes binnen de branche is ons inziens voorbij. De huidige versnippe-
ring maakt dat we afzonderlijk onvoldoende interessante gesprekspartners zijn voor leveran-
ciers en groothandels. Het bouwen en onder-
houden van een webshop of het benutten van de kansen voor klantinteractie middels social media en e-mail kost een individuele ondernemer onevenredig veel geld, tijd en energie. Het zijn slechts voorbeelden van een structurele uitdaging. Als ondernemers zijn we allemaal gesteld op onze eigen mening, visie en vrijheden. Maar samen bereiken we meer dan alleen.

Stichting DPB wordt door deskundigen en markt-
partijen gesteund in de visie dat een vrijwillige samenwerkingsvorm, die formules en individuele ondernemers overstijgt, de beste optie is om te komen tot een gezonde toekomst voor zelfstandige drogisterijen en parfumerieën. Samen zijn we namelijk wél een serieuze gesprekspartner voor partijen en kunnen collectieve voorwaarden worden bedongen (denk aan verzekeringen, nuts, automatisering). Verder ondersteunt stichting DPB margeverbetering door potentiële inkoopvoordelen inzichtelijk te maken. We vormen géén tussenhandel of inkooporganisatie. Wel maken we uw inkoopmogelijkheden, bijvoorbeeld voor handelsaanbiedingen, bij partijen anders dan uw eigen (formule)groothandel transparant. Daarnaast nodigen we onze deelnemers uit om tijdens onze bijeenkomsten en op het online DPB-forum formuleoverstijgend hun ‘best practices’ te delen en samen zo sterk als mogelijk te staan.

Voor ondernemers, door ondernemers, met ondernemers
Wij zijn 7 bevlogen ondernemers met samen 16 winkels, die met lede ogen aanzien dat het gros van 
onze zelfstandige collega’s, mede onder invloed van de huidige markt, momenteel in zwaar weer verkeert. Broodnodige actie is moeilijk te organiseren door branchepartijen als KNDB, CBD of andere marktpartijen. Zij vertegenwoordigen immers specifieke groepen; hun belang hoeft niet uw belang te zijn! We hebben voorts geconstateerd dat er geen partij is die het rendement van de winkelvloer centraal stelt. Daarom hebben we die nu zelf gevormd, in de vorm van de stichting DPB.

Neem het heft in eigen hand
Het mag duidelijk zijn: stichting DPB maakt zich sterk voor onze gezamenlijke belangen, waarbij we overtuigd zijn van de noodzaak voor vrijwillige samenwerking die van onderaf wordt georganiseerd. Onze stip op de horizon is een nationaal samenwerkingsverband tussen zelfstandige drogisterijen en parfumerieën. We beseffen ons dat concreet resultaat, namelijk rendement op uw winkelvloer, de beste reclame is. Niets doen of afwachten is ons inziens echter niet langer een optie. Wij zijn overtuigd van de positieve bijdrage die stichting DPB u kan opleveren en hopen te kunnen rekenen op uw steun!

Neem, ook met eventuele vragen, vandaag nog contact met ons op: stichtingdpb@gmail.com.

Namens het bestuur van stichting DPB: John Aendekerk (D.I.O. Weert en Stramproy), Ben Denekamp (DA Dieren), Suzan Vaarhorst (DA en MOOI), Bert Coenen (D.I.O. Munstergeleen), Guido Hollands (DA Heerlen), Martin Boezerooy (DA Groningen e.o.), Marjolein Theil (DA Nijmegen).

(foto: archief Careality)