Drogisterijen in Noord-Brabant, Gelderland en Limburg telefonisch slechtst bereikbaar

Als u zonnebrand of shampoo nodig heeft, gaat u daarvoor dan naar de drogisterij of langs de supermarkt? Door branchevervaging zijn drogisterijen lang niet meer de enige die verzorgingsproducten verkopen. Klanten kunnen deze producten ook gewoon naast de dagelijkse boodschappen in de supermarkt vinden.

Door de branchevervaging is er een toenemende concurrentie in de drogisterijenbranche. Daarnaast groeit ook het aantal online aankopen van verzorgingsproducten. Desondanks weten de drogisterijen toch genoeg klanten te trekken. Drogisterijen zijn in 2016 namelijk met 2% gegroeid in hun verkoopcijfers. Het gaat dus op dat gebied de goede kant op. Maar hoe scoren drogisterijen op het gebied van klanten-
service? Telefoonboek.nl zocht uit of de drogisterijen telefonisch goed te bereiken zijn. Dat meldt Telefoonboek.nl in een persbericht aan Careality.

Onderzoek
In de database van Telefoonboek staan 3.210 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ´drogisterij´. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ´slecht bereikbaar´ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 1.134 het geval, hetgeen neerkomt op 35,3% van de gevallen. Dat betekent dat 64,7% van de drogisterijen weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid.

Bekende drogisterijen
Er zijn een aantal bekende drogisterijen die vaker voorkomen in het bestand. De Kruidvat, DA en De Tuinen worden het vaakst genoemd. Zij vallen daarom onder de slechtst bereikbare drogisterijen. Uit het onderzoek blijkt tevens dat het hoofdkantoor van Kruidvat de meeste gemiste oproepen heeft. Zij hebben 348 keer de telefoon niet opgenomen.

Provincie
Wanneer de bereikbaarheidscijfers per provincie worden bekeken valt op dat Noord-Brabant relatief gezien het slechtst scoort op telefonische bereikbaarheid. Daar is 59,9% van de drogisterijen niet goed bereikbaar. De provincie Drenthe kom als beste uit de bus. Daar zijn de minste drogisterijen gevonden met meer dan drie klachten.

Ruimte voor verbetering
Aan de percentages te zien zijn veel drogisterijen telefonisch niet goed bereikbaar, zegt Dirk Lentjes manager van Places Antwoordservice. ”Juist wanneer er in een branche veel concurrentie is, is het belangrijk om ook op de klantenservice goed te scoren. Aangezien de percentages vrij hoog zijn is er voor alle drogisterijen ruimte voor verbetering op het gebied van telefonische bereikbaarheid.”

Percentage slecht bereikbaar per provincie
Noord-Brabant: 59,9%, Gelderland: 57,4%, Limburg: 56,7%, Overijssel: 53,1%, Utrecht: 52,8%, Groningen: 52,3%, Flevoland: 50,9%, Zuid-Holland: 45,8%, Friesland: 43,9%, Noord-Holland: 40,4%, Zeeland: 39,1%, Drenthe: 36,2%.

(foto’s: archief Careality)