Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
18 november 2017

Succesvolle campagne pijn en pijnstillers

De landelijke campagne om consumenten te infomeren over gebruik en risico’s van pijnstillers is succesvol verlopen. De drogist heeft in de actieweek van 6 november aan het publiek laten zien dat persoonlijk advies over het juiste gebruik van zelfzorg-
geneesmiddelen als paracetamol en ibuprofen noodzakelijk is. Dit meldt het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) in een persbericht aan Careality.

 Voor het eerst hebben alle drogisterijbedrijven met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg gezamenlijk een landelijke campagneweek georganiseerd. Door de eigen huis-aan-huis magazines en folders van de drogisterijformules in te zetten en gebruik te maken van social media werden miljoenen consumenten bereikt. Ook hebben de deelnemende drogisten op de winkelvloer extra aandacht besteed aan juiste voorlichting aan consumenten.

Onderdeel van de campagne was het bekendmaken van de uitslag van het onderzoek naar de kennis en gebruik van pijnstillers bij de consument. Uit dat onderzoek door het Instituut Verantwoord Medicijngebruik blijkt dat consumenten de eigen kennis overschatten en de risico’s onderschatten. De uitslag is een bevestiging dat consumenten professioneel en persoonlijk advies nodig hebben bij de aankoop en het veilig gebruik van pijnstillers.

De landelijke media hebben veel aandacht besteed aan de uitslag van het onderzoek en de campagne van de drogisterijsector. Zo ging het televisie-
programma Radar met ruim 1.5 miljoen kijkers uitgebreid in op de rol van de drogist. Ook de NOS, RTL Nieuws en tal van kranten en websites hebben aandacht besteed aan het belang van advisering. De website vrouw.nl besteedde een groot artikel aan het juiste gebruik en de risico’s van pijnstillers.

Om consumenten de gelegenheid te geven de eigen kennis over pijnstillers te testen heeft het CBD een kennistest op erkendspecialistinzelfzorg.nl ontwikkeld. Deze test werd in een week ruim 3000 keer ingevuld door consumenten. Ook de nieuwe brochure over pijnstillers werd massaal gedeeld.

Marten Hummel, directeur CBD dat de regio voerde over de campagne: “Drogisten spelen als specialist in zelfzorg een belangrijke rol in de zorgketen. De laagdrempelige en goed bereikbare drogist is het voorportaal van de eerstelijnszorg en ontlast de huisarts met deskundig advies over eenvoudige gezondheidskwalen. Door als sector gezamenlijk invulling te geven aan de landelijke campagne heeft de Erkend Specialist in Zelfzorg zich goed op de kaart gezet.”

Dit was de eerste landelijke campagne van de deelnemende drogisterijbedrijven. Vanaf 2018 organiseren zij onder regie van het CBD jaarlijks drie campagne om zo de positie van de drogist in het voorportaal van de reguliere zorg meer bekend te maken.


Deel dit bericht:


Careality