ABN AMRO: Huidig retail-klimaat ideaal voor shop-in-shops

  • Retailers kunnen verschil maken met shop-in-shops
  • De klant nieuwsgierig maken door verrassende productcombinaties en meer keuze
  • Laagdrempelige samenwerkingsvormen maken weg vrij voor extra omzet

‘One-stop-shop’ biedt meer gemak voor winkelende consument
In het huidige competitieve retail klimaat is onderscheidend vermogen cruciaal. Retailers kunnen zich onderscheiden door in ‘shop-in-shops’ hun krachten te bundelen met andere ondernemers. Hier worden producten van een retailer verkocht in een andere winkel. Zoals een barbier in een kledingwinkel en een cosmeticawinkel in een parfumerie. Zo kan een winkelier de klant verrassen en nieuwsgierig maken om de winkel te bezoeken. Tegelijkertijd wordt de consument meer gemak geboden, doordat hij zijn inkopen kan doen in ‘one-stop-shop’. ABN AMRO verwacht dat shops-in-shops in de toekomst vaker in het straatbeeld te zien  zijn. Het is  een goede manier om te verkennen of een bestaande winkelformule ook succesvol kan zijn in een bepaalde regio. De retailer kan vervolgens beslissen om in dat gebied een eigen vestiging te openen, als er vraag naar de producten blijkt te zijn. Slaat het niet aan, dan stopt de retailer met de shop-in-shop.  Ook biedt het goede mogelijkheden om op een nieuwe locatie naamsbekendheid op te bouwen en kunnen retailers zich in kleinere stads- en dorpskernen profileren.

Goede ‘match’ tussen retailers voorwaarde voor succes
Het succes van een shop-in-shop staat of valt met een goede ‘match’ tussen de retailers die de krachten bundelen. Zo is het cruciaal om van tevoren te beoordelen of de bedrijven qua identiteit en merkwaarden bij elkaar passen, zodat productgroepen elkaar kunnen versterken. Deze match kan worden bewaakt door goede afspraken te maken over een herkenbare presentatie van producten en de winkelindeling. Ook benadrukt ABN AMRO dat het van belang is dat personeel ook binnen een shop-in-shop een cruciale factor is. Een shop-in-shop kan een goede manier zijn om meer schaalgrootte te creëren. Retailers kunnen zo extra omzet realiseren, zonder dat de vaste kosten substantieel stijgen. Zonder goede ‘match’ heeft samenwerken weinig zin of verzwakt het de merkperceptie juist.

Laagdrempelige start vergroot kansen op succesvolle samenwerking
Bij een shop-in-shop werken verschillende partijen nauw met elkaar samen. “Het is cruciaal dat afspraken duidelijk worden vastgelegd in een overeenkomst. Hierbij is het verstandig laagdrempelig te beginnen. Als de ‘match’ tussen de samenwerkende bedrijven goed is, kunnen beide optimaal profiteren van de shop-in-shop”, vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail van ABN AMRO. “Laagdrempelig samenwerken is bijvoorbeeld mogelijk met een contract op basis van eigen inkoop, waarbij de retailer die de winkelruimte ter beschikking stelt de vrijheid krijgt zelf producten van zijn partner in te kopen. De shop-in-shop is een uitstekende manier om het verschil in de retail sector te maken, mits je het goed uitvoert.”

Het volledige rapport is hier te downloaden.

(Bron foto: Faco/D.I.O., april 2015)