Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
19 december 2017

Detailhandel zet bijna 2 procent meer om in oktober

De detailhandel heeft in oktober 1,6 procent meer omgezet dan in oktober 2016, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 0,7 procent hoger. In de foodsector groeide de omzet met 4 procent, terwijl de omzet in de non-foodsector met 2,3 procent kromp. Daarnaast is online bijna 15 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel 0,2 procent hoger dan in oktober 2016.

Omzet non/foodsector krimpt ruim 2 procent
Voor het eerst sinds december 2016 kromp zowel de omzet als het volume in de non-foodsector. In oktober 2017 was de omzet ruim 2 procent en het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) bijna 2 procent lager dan een jaar eerder.

De winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in kleding kampten in oktober met een flinke omzetdaling, terwijl ze in september van alle winkels nog de grootste omzetstijging behaalden. Dit hangt vooral samen met het weer.

Vorig jaar was september warm en droog, dit jaar was september koel en nat. Volgens een aantal winkeliers in de kleding- en schoenenbranche hebben consumenten in 2017 aankopen van kleding en schoenen in september gedaan, terwijl ze een jaar eerder deze aankopen door het goede weer (deels) voor zich uit hadden geschoven naar oktober.

Ook de omzet van winkels in consumentenelektronica en de winkels in recreatie-artikelen lag lager dan een jaar eerder. Daarentegen groeide de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen, de drogisterijen en parfumerieën en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren.

Winkels in voedingsmiddelen zetten 4 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in oktober 4 procent meer omgezet dan in oktober 2016. Het volume groeide met ruim 1 procent. De omzetstijging van de supermarkten was groter dan die van de speciaalzaken. Verder was het volume bij de supermarkten hoger dan een jaar eerder, maar bij de speciaalzaken gelijk aan dat van een jaar eerder.

Online omzet bijna 15 procent hoger
De online omzet lag in oktober bijna 15 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten ruim 17 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 11 procent.


Deel dit bericht:


Careality