Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
16 januari 2018

Nieuwjaarsreceptie 2018 CBD en NCV: Gezondheid en welbevinden gaan hand in hand

Positieve gezondheid én aandacht voor het welbevinden van de consument zijn goed voor de consument, de sector én de maatschappij. Dat is de nieuwjaarsboodschap van Johan Boeijenga en Monica van Ee, voorzitters van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Zo melden genoemde branche-organisaties in een persbericht aan Careality.

De voorzitters van beide verenigingen richtten zich tijdens de nieuwjaarsreceptie op woensdag 10 januari 2018 in Restaurant Groot Kievitsdal in Baarn op het belang van de bijdrage van de leden van beide verenigen aan welzijn en gezond zijn én blijven, de trends in onze maatschappij. De bijeenkomst werd bijgewoond door ruim 130 belangstellenden.


Volgens NCV-voorzitter Monica van Ee geven cosmeticaproducten niet alleen een hygiënisch, mooi en goed gevoel, maar versterken ze ook het zelfvertrouwen en dragen ze bij aan ons persoonlijk welzijn. “Cosmetica zijn voor veel mensen, bewust of onbewust van grote betekenis. Zij zijn van belang voor onze innerlijke en sociale wereld. Wie bijvoorbeeld lekker ruikt voelt zich ook direct zelfverzekerd. Cosmetica zijn alle producten voor de persoonlijke verzorging, dus niet alleen beautyproducten maar ook zonnecosmetica, tandpasta en deodorant. Het belang van onze producten wil de NCV breder bekend maken.”

Zo heeft de NCV een publicatie gemaakt over de positieve bijdrage van cosmetica op het welzijn van mensen. De uitgave heeft de mooie titel “Zeker door Cosmetica” en wordt op Valentijnsdag gepubliceerd. Daarnaast doet de NCV onderzoek naar het economische belang van de sector. Het nieuwe positieve beleid van de brancheorganisatie van fabrikanten, importeurs en merkhouders van cosmetica werpt zijn vruchten af. “De NCV groeit, we zien een toestroom van nieuwe leden. We hebben ons stoffige imago afgegooid, zijn proactief en laten van ons horen, ook online. Zo hebben we vorig jaar ons nieuwe logo en huisstijl gepresenteerd en is alle informatie voor onze leden digitaal beschikbaar, denk aan onze website maar ook de allergiepas en het cosmeticapaspoort.”

Van zaaien naar oogsten
Johan Boeijenga, voorzitter van het CBD, is trots op de stappen die drogisterij-
bedrijven hebben gezet op het gebied van verantwoorde zorg: ruim 85 procent van de drogisten is gecertificeerd als Erkend Specialist in Zelfzorg. “Hier staat een trotse voorzitter. Na jaren van zaaien is het tijd om te oogsten. De overheid verwacht dat consumenten de regie nemen over de eigen gezondheid. Daarbij hebben onze klanten wel hulp nodig om de juiste keuzes te maken bij de aankoop en gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. De drogisten gaan nu laten zien dat zij een onmisbare rol spelen in het empoweren van de consument, het ontzorgen van de huisarts en in het verlagen van de zorgkosten.

”In 2018 gaan drogisten in zogenaamde regionale proeftuinen samenwerken met huisartsen. “Het contract met Zilveren Kruis is getekend, we gaan aan de slag. We gaan aantonen dat de samenwerking tussen drogist en reguliere zorg loont en we gezamenlijk klant en patiënt beter kunnen bedienen.

”De landelijke publiekscampagne krijgt een vervolg. Net als regionale debatsessies tussen huisartsen en drogisten om zo de samenwerking te ontdekken. Om de consument nog beter te adviseren over het juiste gebruik van zelfzorggeneesmiddelen gaan drogisten actief risicowaarschuwingen in de drogisterij geven.”

Aansluitend inspireerde gastspreker Maurits Hendriks, technisch directeur NOC NSF, de aanwezigen met zijn presentatie over het belang van teampresteren. Ook gaf hij een interessante inkijk in de voorbereiding van de aankomende olympische winterspelen.


Deel dit bericht:


Careality