Ratatouille 2012

SPAR SUPERMARKT START AFHAALPUNT MEDICIJNEN
Supermarktformule Spar start in alle vestigingen met afhaalpunten voor medicijnen. Het eerste afhaalpunt komt in Andel in samenwerking met apotheek Altena. (bron: retailnews.nl, 17/12/12)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN HOOFDDORP
Op woensdag 19 december opent de gloednieuwe Etos-winkel aan het Genderenplein 5-9 in Hoofddorp (winkelmanager Ryanne Heinsius) haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Hoofddorp. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 10/12/12)

IN AUSTRALIË GEEN MERKKLEUR EN MERKSYMBOLEN MEER OP PAKJE SIGARETTEN
Over een dag (op 1 december) is Australië het eerste land ter wereld waar alleen nog maar sigarettenpakjes verkocht mogen worden met daarop zowel foto’s als teksten die waarschuwen voor de schadelijke gevolgen van roken. Deze sigarettenpakjes mogen geen merkkleur en merksymbool meer dragen. KWF Kankerbestrijding vindt dat deze uniforme pakjes met foto’s ook in Nederland verplicht moeten worden. Volgens onderzoek van Veldkamp (onder 1256 Nederlanders van 18 jaar en ouder in november 2012)  vindt 71% van de Nederlanders dat de Australische verpakking beter duidelijk maakt wat de schadelijke effecten van roken zijn dan het huidige Nederlandse pakje. (bron: persbericht KWF, 30/11/12)

L’ORÉAL TEKENT OVEREENKOMST OM URBAN DECAY AAN TE KOPEN
L’Oréal kondigt vandaag aan dat er een overeenkomst is getekend met Castanea Partners om Urban Decay aan te kopen. Urban Decay, uit Newport Beach Californië, werd in 1996 gecreëerd door make-up expert Wende Zomnir en heeft sindsdien een reputatie opgebouwd gebaseerd op het concept “beauty with an edge”, en waarden van vrouwelijkheid en oneerbiedigheid. De lijn heeft sterproducten in het oogsegment zoals de Naked Palette en heeft onlangs met succes voor het eerst een foundation gelanceerd, de Naked Skin weightless liquid make-up. Urban Decay is populair onder jonge zeer geïnteresseerde cutting-edge consumenten die aangetrokken worden door de vooruitstrevende fashion reputatie van het merk. De markt voor gespecialiseerde make-up merken vertegenwoordigt 44% van de luxe make-up markt in de VS. Urban Decay heeft in het fiscale jaar dat afgelopen juni 2012 eindigde, een netto omzet gehaald van 130 miljoen US dollar. (…) (bron: persbericht L’Oréal, 26/11/12)

REACTIE WINKELIERS OP PLAN OM AANGIFTE DOEN BIJ POLITIE MAKKELIJKER TE MAKEN
De aangiftebereidheid onder winkeliers staat al jaren onder grote druk, onder andere doordat het doen van aangifte soms wordt ontmoedigd. Met het oog op het aanhoudend hoge aantal klachten hierover plaatst Detailhandel Nederland vraagtekens bij het lerend vermogen van de politieorganisatie als geheel. Het plan van de minister van Veiligheid dat vandaag is aangekondigd, kan het begin zijn van een groot project om die cultuur te veranderen. Andere overheidsdiensten zijn al wettelijk verplicht om op tijd en zorgvuldig terug te koppelen. “Wij pleiten ervoor dat ook politie zo gaat werken. Daarmee kan een einde worden gemaakt aan de schijn van willekeur”, zegt Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. (bron: persbericht Detailhandel Nederland, 22 november 2012)

ETOS-WINKEL IN TILBURG VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Jan Heijnsstraat 10 in Tilburg op zaterdag 24 november haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Tilburg. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos)

ETOS-WINKEL IN ALPHEN AAN DE RIJN VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan De Aarhof 10 in Alpen aan de Rijn op woensdag 14 november haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Alpen aan de Rijn. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 9/11/12)

NIEUWE AANPAK VEILIGHEID KLEINE BEDRIJVEN
De huidige regeling Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB), waarbij ondernemers op basis van een veiligheidsscan subsidie kunnen krijgen voor veiligheidsmaatregelen, loopt in 2012 af. De Minister van Veiligheid en Justitie, Ivo Opstelten, heeft het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) opdracht gegeven een nieuwe Aanpak Veiligheid Kleine Bedrijven op te zetten die gerichter, eenvoudiger en doeltreffender is. De nieuwe aanpak moet begin 2013 van start gaan. Belangrijke wijzigingen zijn dat de regeling wordt gekoppeld aan het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO), dat de scan gestandaardiseerd wordt en dat met een vaste groep onafhankelijke adviseurs en vaste pakketten van veiligheidsmaatregelen gewerkt gaat worden. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) werken de nieuwe aanpak verder uit. Meer informatie over de nieuwe aanpak Veiligheid Kleine Bedrijven komt beschikbaar via www.hoeveiligisuwzaak.nl/vkb (bron: persbericht HBD, 7/11/12)

BEIERSDORF STELT OMZETPROGNOSE 2012 NAAR BOVEN BIJ
Het Duitse cosmeticabedrijf Beiersdorf (producent van o.a. Nivea) heeft de omzetprognose voor 2012 bijgesteld vanwege de sterke vraag in opkomende markten zoals Latijns-Amerika. Men verwacht nu een omzetgroei van 4% i.p.v. de eerder verwachte 3%. (bron: dft.nl, 2/11/12)

DIRX DROGIST EN ICI PARIS XL CATEGORIEWINNAARS BESTE WINKELKETEN 2012
Vandaag zijn de 27 categoriewinnaars van de deelprijzen van de ING Retail Jaarprijs Beste Winkelketen 2012 bekend gemaakt. Onder deze winnaars bevinden zich ook Dirx Drogist (categorie drogisterij) en ICI Paris XL (categorie parfumerie). Zij dingen in de volgende ronde mee naar de overall publieksprijs. Consumenten stellen daarvoor vanaf 1 november a.s. op www.bestewinkelketen.nl hun favoriete top 5 samen van de 27 categoriewinnaars. De overall publieksprijs wordt op 14 november a.s. uitgereikt tijdens het ING Jaarprijs Gala.
(bron: retailnews.nl, 31/10/12)

GOED RESULTAAT PROCTER & GAMBLE
Uit cijfers van Procter & Gamble, de Amerikaanse producent van o.a. de bekende consumentenproducten Ariël, Duracell, Pampers en Gillette, blijkt dat men de eigen verwachting en die van analisten het afgelopen kwartaal heeft overtroffen. (bron dft.nl, 25/10/12)

COLGATE SCHRAPT WERELDWIJD AANTAL BANEN
Om kosten te besparen zal het Amerikaanse Colgate-Palmolive tot en met 2016 6% van het wereldwijde aantal banen gaan schrappen.
(bron: dft.nl, 25/1012)

ETOS OPENT NIEUWE WINKELS IN ALMKERK, AMERSFOORT, ARNHEM EN EINDHOVEN
Op woensdag 31 oktober openen de gloednieuwe Etos-winkels aan de Voorstraat 2D in Almkerk en het Eemplein in Amersfoort hun deuren. Op dinsdag 6 november en vrijdag 9 november is het de beurt aan resp. de Hanzestraat 193 in Arnhem en het Meerplein 134 in Eindhoven. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dagen feest met haar bezoekers aan de nieuwe winkels in genoemde plaatsen. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdagen tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: Etos persberichten, oktober 2012)

ETOS-WINKEL IN DIEMEN GAAT VERHUIZEN
Na een verhuizing heropent de Etos-winkel aan het Diemerplein 94 in Diemen op dinsdag 30 oktober haar deuren. De winkel was voorheen gevestigd aan het Claas van Maarssenplein 39-40. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar klanten in Diemen. Etos biedt, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de her-openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: Etos persbericht, 12/10/12)

ETOS-WINKEL IN HEERHUGOWAARD VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan het Raadhuisplein 14  in Heerhugowaard op woensdag 17 oktober haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Heerhugowaard. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 9/10/12)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN NEEDE
Op woensdag 17 oktober opent de gloednieuwe Etos-winkel aan de Borculoseweg 15 in Neede haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Neede. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 8 oktober 2012)

ETOS-WINKEL IN LITH VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Mgr. Bekkerstraat in Lith op vrijdag 28 september haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Lith. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 24/9/12)

KINDEREN VAN OPRICHTER SCHLECKER MET LEGE HANDEN
De curator heeft een vordering van 160 miljoen euro door de kinderen van de oprichter van de inmiddels failliete Duitse drogisterijketen Schlecker afgewezen. (bron: telegraaf.nl, 22/9/12)

HELFT WINKELIERS IN PROBLEMEN
Bijna de helft van de Nederlandse winkels verkeert in grote problemen. De crisis en lastenverzwaringen hebben tienduizenden bedrijven naar de rand van de afgrond geduwd. Dat zegt Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB-Nederland vandaag in het AD. Als er niets gebeurt, zullen duizenden bedrijven het loodje leggen. Met uitzondering van de levensmiddelensector gaat het dramatisch in de detailhandel.
(bron: ad.nl, 22/9/12)

TICOMEX PLEIT VOOR STRENGERE WETGEVING BPA-VRIJE BABYARTIKELEN
Nederland zou het gebruik van de gevaarlijke stof Bisphenol-A (BPA) in alle babyartikelen moeten verbieden. In omliggende landen als Denemarken gebeurt dat al en ook in België mag de stof per 1 januari 2013 niet meer in fopspenen, bekers, bordjes, bestek of andere producten voor kinderen tot drie jaar gebruikt worden. (bron: persbericht Ticomex B.V. via ANP, 12/9/12)

ETOS-WINKEL IN AMERSFOORT VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan het Euterpeplein 13 in Amersfoort op woensdag 5 september haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Amersfoort. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 30/8/12)

WINSTSTIJGING L’ORÉAL MEDE DOOR LUXEPRODUCTEN
L’Oreal heeft de winst t/m juni met ruim 10 procent opgevoerd tot 1,6 miljard euro. Dit kwam door een sterke verkoop van hun luxeproducten. (bron: dft.nl, 28/8/12)

ETOS-WINKEL IN BOS EN LOMMER VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Bos en Lommerweg in Amsterdam op donderdag 6 september haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Bos en Lommer. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 22/8/12)

TOENAME SOA NA VAKANTIE
Het loopt storm in de verkoop van SOA testen. Volgens Jaap Willem van de Plasse, de marketingmanager van de webwinkel Drogisterij.net  is de verkoop in augustus met ruim 60% gestegen ten opzichte van een gemiddelde maand. Voordat in 2013 de zomervakantie begint gaat men meer inzetten op de verkoop van condooms. (bron: persbericht drogisterij.net/ANP, 15/8/12) 

ETOS-WINKEL IN HENGELO VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Telgen 13 in Hengelo op woensdag 22 augustus haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Hengelo. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 15/8/12)

SENSODYNE REIKT IJSJE UIT T.W.V. € 2.500,-
Jeanne Niessen uit Venlo krijgt vandaag een gouden ijsje uitgereikt t.w.v. € 2.500,-. Zij is de winnares van de speciale 2 Weken Test van tandpastamerk Sensodyne. Hierbij konden consumenten het tandpastamerk 2 weken gratis uitproberen en kans maken op de gouden uitvoering van het product dat hen gevoelige tanden bezorgt, zoals een ijsje. Uit onderzoek van Sensodyne blijkt dat driekwart van de Nederlanders weleens last heeft van gevoelige tanden. “Ik weet nu dat ik gerust een ijsje kan eten zonder dat ik last krijg van zenuwpijn en dat heeft me wel verwonderd. En natuurlijk vind ik het leuk dat ik gewonnen heb”, aldus winnares Jeanne Niessen.
(bron: persbericht Sensodyne, 14/8/12)

APOTHEKER GEEFT MEDISCHE GEGEVENS UIT HANDEN

Het commerciële bedrijf TENA is via apotheken in het bezit gekomen van medische gegevens van klanten die incontinentiemateriaal gebruiken, zonder dat de patiënten zelf daarover werden ingelicht. (bron: telegraaf.nl, 9/8/12)

SCHLECKER SLUIT NU OOK WEBWINKEL
Nadat alle fysieke winkels al zijn gesloten beëindigt Schlecker nu ook hun verkoopactiviteiten via de webwinkel schecker.com. Klanten in Duitsland en Oostenrijk kunnen hiervan nog t/m zondag a.s. gebruik maken. (bron: retailnews.nl, 8/8/12)

PISTACHENOTEN GEZOND EN SLANKMAKEND
Het is hard zoeken naar een gezonde snack in de supermarkt, tussen de rekken met chips en andere ongezonde hapjes. Terwijl de inwoners in het Midden-Oosten de pistachenoot al meer dan 10.000 jaar eten. Toen al wisten de mensen dat pistachenoten voedzaam en lang te bewaren waren. Pistachenoten zijn ook zeer geschikt als je wilt afvallen. Pistachenoten zijn rijk aan gezonde (onverzadigde) vetten, vezels, magnesium, kalium, vitamine K, en vitamine E. De groene kleur is afkomstig van ‘luteïne’, een antioxidant belangrijk voor de ogen. Een dagelijkse portie van 30-120 gram noten verlaagt de cholesterol en andere bloedvetten. Een aantal studies tonen ook een weldadige invloed op de bloedvaten, zoals lagere bloeddruk en vermindering van ontstekingen aan de bloedvatwand.
(bron: nieuwsbrief ABCgezondheid.nl, 31/7/12)

GEBRUIK SLAAP- EN KALMERINGSMIDDELEN BIJNA VERDUBBELD
Uit de Nationale Drugs Monitor 2011 van verslavingszorginstituut Trimbos blijkt dat de afgelopen 10 jaar het aantal mensen dat verslaafd is geraakt aan slaap- en kalmeringsmiddelen bijna is verdubbeld. (bron: telegraaf.nl, 24/7/12)

VROUWEN BEREID JAARBUDGET OP TE GEVEN VOOR WONDERCRÈME DIE VET OPLOST
Ondanks hun scepsis over de beloften van aanbieders van huidverzorging, snakken vrouwen naar een wondercrème die hun grootste problemen oplost. Faco/D.I.O. ondervroeg ruim 200 vrouwen naar hun geloof en vertrouwen in huidverzorging en bemerkte dat er nog genoeg te wensen valt voor de gemiddelde Nederlandse vrouw. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hebben de meeste vrouwen niet zoveel potjes op de plank. Het merendeel heeft tussen de 0 en 10 huidverzorgingsproducten. Favoriet daarbij zijn dagcrème, bodylotion, handcrème en gezichtsreiniger. Vrouwen laten zich ook niet zo gemakkelijk iets wijsmaken als het om hun verzorging gaat. Gevraagd naar wat zij niet geloven van de claims van producenten staat ‘rimpelvorming terugdraaien of tegengaan’ met stip bovenaan. Maar roept een producent dat je er jonger uitziet dan levert dat ook de nodige fronsen van ongeloof op. De reden dat vrouwen gezichtverzorging gebruiken is dan ook simpel. Ze willen geen droge huid en het voelt gewoon lekker. Doorslaggevend bij de beslissing wat te kopen, is dan ook de prijs en of natuurlijke ingrediënten zijn gebruikt. Die prijsbewustheid is terug te zien in het jaarbedrag wat vrouwen aan huidverzorging besteden. Het merendeel geeft niet minder dan vijftig euro uit maar gaat ook zelden over de 250eurogrens. Die grens zijn ze echter wel bereid te doorbreken voor een wondercrème, maar die moet de nodige beloften waarmaken. Wil er meer geld besteedt worden aan een crème dan moet die op zijn minst vet oplossen, zorgen voor een jong, strak huidje zonder onzuiverheden of cellulitis wegtoveren. Ze zijn bereid daar tussen de 100 en 250 euro voor te betalen. Enkelen willen zelfs zo ver gaan als 500 of 1.000 euro maar daar ligt dan ook de grens. (bron: persbericht Faco, 17/7/12).

ETOS-WINKEL IN BREDA VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Pastoor van Spaandonkstraat 42-44 in Breda op zondag 15 juli haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Breda. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 10/7/12).

BOB VAN RHEENEN VOORZITTER K.N.D.B.
Maandag 18 juni j.l. hebben de leden ingestemd met de benoeming van Bob van Rheenen tot voorzitter van de KNDB. Van Rheenen vervulde het achterliggende jaar al de functie van vice-voorzitter. (bron: persbericht Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond, 28/6/12)

ETOS-WINKEL IN HAARLEM VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropende de Etos-winkel aan de Grote Houtstraat 83-87 in Haarlem op woensdag 27 juni haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging vierde die dag feest met haar bezoekers in Haarlem. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 28/6/12).

BOOTS APOTHEEK VIERT ZOMER MET OMRUILACTIE
Op donderdag 21 juni start Boots apotheek het zomerseizoen met een spectaculaire zonnebrand omruilactie. Wie tussen 15.00 en 17.30 uur zijn oude zonnebrandmiddel bij een Boots apotheek inlevert, krijgt gratis een Soltan Active Clear Spray ter waarde van € 16,95. Boots apotheek wil het publiek op deze manier kennis laten maken met de zonnebrandproducten van haar eigen merk Soltan. (…)
(bron: persbericht Boots, 21/6/12).   

UNILEVER BELGIË SCHRAPT 55 BANEN
Voedingsmiddelenconcern Unilever schrapt 55 banen in België om een duurzame groei te realiseren en het bedrijf een toekomst te garanderen op langere termijn. Het bedrijf is onder meer bekend van Axe, Zwitsal, Becel en Lipton. (bron: telegraaf.nl, 19/6/12).

ETOS-WINKEL IN BOXMEER EN OSS VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Steenstraat 87A in Boxmeer en aan de Heuvel 12 in Oss op donderdag 21 juni haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Boxmeer en Oss. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 19/6/12)

AHOLD OVERWEEGT TERUGKEER NAAR ZAANDAM
Ahold vestigde zich in 2006 aan de Piet Heinkade in Amsterdam. Volgens het Financieele Dagblad laten bronnen binnen Ahold weten dat komend najaar het besluit moet vallen terug te verhuizen naar Zaandam, waar ook de dochterbedrijven Albert Heijn, Etos en Gall & Gall zijn gevestigd. (bron: telegraaf.nl, 5/6/12).

KRUIDVAT HEEFT BESTE CONSUMENTENFOLDER VAN HET JAAR
De folder van Kruidvat werd tijdens het congres ‘Dag van de Brievenreclame’ uitgeroepen tot beste consumentenfolder van het jaar. De drogisterijketen ontving de zogenaamde Gouden Deurmat, omdat de folder het hoogste scoorde op de gecombineerde aspecten bereik, waardering en aantrekkelijkheid. De uitingen van supermarktketens Albert Heijn en Aldi eindigden op respectievelijk de tweede en derde plaats. (bron: ISMI Vakjournaal / isminstituut.nl, 1/6/12)

WINKELIERS STELLEN VAKER FRAUDE AAN DE ORDE BIJ VACATURES
Winkeliers gaan via het Waarschuwingsregister van de stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) vaker na of van een sollicitant een frauduleus verleden bekend is. Afgelopen jaar is een recordaantal van 94.000 sollicitanten gescreend; een stijging van 17% ten opzichte van 2010. Dat zegt de stichting FAD bij de overhandiging van haar Jaarverslag 2011 aan de staatssecretaris van Veiligheid, Fred Teeven. (…) (bron: persbericht Stichting FAD, 30/5/12)

ETOS-WINKEL IN EINDHOVEN VOLLEDIG VERNIEUWD

Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Tongelresestraat 266B in Eindhoven op woensdag 30 mei haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Eindhoven. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er in de openingsweek tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 25/5/12)

BTW-VERHOGING SCHAADT ECONOMIE DIRECT

Contraproductief en onverantwoord, zo kwalificeert Detailhandel Nederland het plan om het algemene BTW-tarief te verhogen naar 21%. De invoering ervan zal, zeker wanneer deze op korte termijn gebeurt, de detailhandel direct ernstig schaden, verlies van werkgelegenheid veroorzaken en de leegstand van winkelpanden versnellen. Zelfs de op zichzelf mooie extra omzet van 140 miljoen euro vanwege het EK voetbal kan dit negatieve btw-effect niet compenseren. (…)
Mede in het licht van de oplopende spaartegoeden en de steeds luider klinkende roep in de EU om te werken aan economische groei zouden het demissionaire kabinet en het parlement er beter aan doen alle opties nadrukkelijk te overwegen en de verhoging van het btw-tarief in ieder geval uit te stellen tot op zijn vroegst 1 januari 2013. Hierbij roepen wij het parlement op om breder te kijken naar de effecten van btw-verhoging op de samenleving. Detailhandel Nederland ziet in het aanjagen van de consumptie een beter alternatief. Desnoods door tijdelijk de 3%-norm los te laten. (bron: persbericht Detailhandel Nederland, 24/5/12)

ETOS-WINKEL IN DEN HAAG VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Betje Wolffstraat 136 in Den Haag op vrijdag 25 mei haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Den Haag. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 23/5/12)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN RENKUM
Op woensdag 23 mei om 09.30 uur opent de gloednieuwe Etos-winkel aan de Dorpsstraat 92 in Renkum haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Renkum. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 16/5/12)

2 UED-DROGISTEN IN FINALE GOUDEN GAPER 2012
Zelfzorggeneesmiddelen zijn zonder recept van een arts bij de drogist te koop, maar dat maakt het gebruik ervan niet zonder risico. Onjuist gebruik kan schade toebrengen aan de gezondheid. Een goed advies bij de aankoop van zelfzorgmiddelen is daarom van groot belang. In drogisterijen zijn opgeleide (assistent-)drogisten aanwezig om de consument van advies te voorzien. Voor die (assistent-) drogisten heeft een drogistenvakblad samen met het CBD (Centraal Bureau Drogisterijbedrijven) de Gouden Gaper-verkiezing georganiseerd: op zoek naar de beste zelfzorgadviseur van 2012. Twee drogisten van de drogisterijketen ‘Uw Eigen Drogist’ zijn doorgedrongen tot de finale. Van de ruim 100 genomineerden bleven, na een pittige kennisronde, 10 (assistent-) drogisten over. Onder hen de drogisten van twee ‘Uw Eigen Drogist (UED)’ winkels: Susanne Direks van UED Appels uit Tilburg en Aly de Wit- Mourik van UED De Wit uit Ameide. De afgelopen weken hebben de tien semi-finalisten in hun drogisterij bezoek ontvangen van een mysteryshopper. Drie deelnemers sprongen er daarbij echt uit; zij gaan door naar de laatste en beslissende ronde van de verkiezing. Beide UED kandidaten maken deel uit van de selectie van 3 finalisten. Op 14 mei worden de finalisten geïnterviewd door een vierkoppige jury. Op donderdag 21 juni wordt bekend wie zich de beste zelfzorgadviseur van 2012 mag noemen. (bron: persbericht Drogistenunie, 10/5/12)

SCHLECKER VERKOOPT WINKELS IN TSJECHIË
De 140 winkels die de Duitse drogisterijketen Schlecker in Tsjechië heeft zijn verkocht aan PK Solvent. (bron: retailnews.nl, 4/5/12)

P20 SUNFILTER GENOMINEERD VOOR VROUW AWARDS 2012
Nutrivital Holland meldt met trots dat P20 Sunfilter is genomineerd voor de VROUW Awards 2012 in de categorie Gezond en Fit. Na het succes van afgelopen jaren, worden deze awards dit jaar op 7 juni voor de vierde keer uitgereikt. (bron: persbericht Nutrivital, 2/5/12)

ETOS-WINKEL IN KAMPEN VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Oudestraat 39 in Kampen op donderdag 3 mei haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Kampen. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(Bron: persbericht Etos, 27/4/12)

OMZETGROEI UNILEVER
De omzet van levens- en wasmiddelenproducent Unilever groeide in het eerste kwartaal met 11,9 procent tot 12,1 miljard euro. Dat maakte het concern vandaag bekend. (Bron: telegraaf.nl, 26/4/12)

TRIND PAKT UIT OP LIBELLE ZOMERWEEK
Op de komende editie van de Libelle Zomerweek (van 7 t/m 13 mei a.s.) presenteert Trind haar brede productassortiment voor hand- en nagelverzorging vanuit haar ruime stand. Trind organiseert op alle beursdagen, meerdere malen per dag, gratis actieve workshops zodat iedere bezoekster zelf kennis kan maken met de Trind Perfect System behandeling en de Trind productinnovaties. Op deze manier weet men hoe de producten thuis gebruikt kunnen worden voor een optimale verzorging van de nagels. (bron: persbericht Trind, 26/4/12)

MINDER WINST MEDIQ APOTHEKEN IN NEDERLAND
In het eerste kwartaal 2012 daalde de operationele winst van de Nederlandse Mediq apotheken met bijna 70%, terwijl ook de omzet met 4% daalde. Als oorzaak worden de liberalisatie van de Nederlandse farmaciemarkt en verslechterende marktomstandigheden aangewezen. (bron: dft.nl, 25/4/12)

ETOS-WINKEL IN OOSTERBEEK VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Prins Hendrikstraat 1 in Oosterbeek op vrijdag 27 april haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Oosterbeek. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 24/4/12)

PFIZER VERKOOPT BABYVOEDINGACTIVITEITEN AAN NESTLÉ
Nestlé koopt voor bijna 9 miljoen euro de babyvoedingactiviteiten van farmaceut Pfizer en troeft daarmee Danone af dat ook geïnteresseerd was om deze deal met Pfizer te maken. (bron: dft.nl, 23/4/12)

REACTIE DETAILHANDEL NEDERLAND OP MISLUKKEN ONDERHANDELINGEN CATSHUIS
Detailhandel Nederland is teleurgesteld dat de komende periode in het teken staat van een verkiezingsstrijd, terwijl juist eensgezind gewerkt zou moeten worden aan het herstel van de economie. De aanhoudende onzekerheid die hiervan het gevolg is, zal het consumentenvertrouwen aantasten. Detailhandel Nederland roept het vallende kabinet en de Tweede Kamer daarom op om toch snel met hervormingen te komen. De plannen voor een verhoging van de btw moeten van tafel, want deze zullen de motor van de economie ernstig schaden. Hogere prijzen leiden tot minder aankopen met verder verlies van omzet en werkgelegenheid tot gevolg. (bron: persbericht Detailhandel Nederland, 22/4/12)

VITAMINSTORE ALKMAAR GAAT VERHUIZEN
Vitaminstore Alkmaar gaat op 24 april a.s. verhuizen naar de Gedempte Nieuwesloot 6, een pand met de dubbele oppervlakte van de huidige locatie. Zaterdag 21 april zal de laatste openingsdag zijn op het oude adres, Achterstraat 54. De nieuwe locatie ligt slechts tweehonderd meter verderop, maar zal naar verwachting beter aansluiten bij de groeiambities van Vitaminstore. (bron: persbericht Vitaminstore, 16/4/12)

ETOS-WINKEL IN ENSCHEDE VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Kevelhamhoek 87 in Enschede op woensdag 18 april haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Enschede. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 10/4/12)

INFORMATIEBIJEENKOMSTEN OVER HET NIEUWE WINKELEN
De Kamers van Koophandel, CBW-MITEX, het HBD en Syntens slaan landelijk de handen ineen om de detailhandel bewust te maken van het feit dat het winkellandschap er in 2020 totaal anders uitziet dan nu. De retail is nu al volop in beweging door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen zoals de enorme opkomst van internet en de veranderende demografische samenstelling van Nederland. Daardoor verandert de klant, de manier van winkelen en wordt beleving steeds belangrijker.  Hoe speel je als winkelier daarop in? Die vraag staat centraal tijdens de gratis informatiebijeenkomsten ‘Retail2020: het nieuwe winkelen’ die de Kamers van Koophandel, CBW-MITEX, het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en Syntens samen organiseren. In totaal vinden zo’n dertig bijeenkomsten plaats, verspreid door het hele land. Een overzicht van data en locaties is te vinden op www.kvk.nl/retailbijeenkomsten. (bron: persbericht KvK, 10/4/12)

INVESTEERDER DOET BOD OP SCHLECKER
Penta Investments, een Tsjechische investeerder, heeft een bod uitgebracht op de Duitse drogisterijketen Schlecker dat eind januari faillisement aanvroeg. Het gerucht gaat dat Penta 90 miljoen euro zou willen investeren voor modernisering van de overgebleven winkels. (bron: dft.nl, 6/4/12)

KRUIDVAT WINT COMMUNICATIEBLUNDER

Kruidvat won de verkiezing van de Communicatieblunder van het Jaar 2012 met de tekst ‘Helpt de bestrijding van bacteriën tegen te gaan’ in een reclamefolder waarin een advertentie voorkwam van een Dettol product. De verkiezing wordt georganiseerd door Copytigers.
(bron: adformatie online nieuwsbrief, 6/4/12)

VICHY OP VINGERS GETIKT
Het College van Beroep voor bedrijven oordeelde vandaag dat het cosmeticamerk Vichy niet meer mag claimen dat de anti-rimpelcrème LiftActive DermSource een langdurig liftend effect heeft. (bron: telegraaf.nl, 4/4/12)

BODY WORLDS VERLENGT EXPOSITIE
Vanwege de aanhoudende vraag naar kaarten heeft BODY WORLDS besloten haar expositie BODY WORLDS & The Story of the Heart in EXPO Zuidas Amsterdam te verlengen tot en met zondag 17 juni 2012. De organisatie verwacht deze week de 100.000e bezoeker te verwelkomen. De anatomietentoonstelling zou in eerste instantie slechts tot 22 april 2012 te zien zijn.
(bron: persbericht Expo Zuidas, 3/4/12) 

ETOS-WINKEL IN DELFGAUW VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan het Gouden Rijnderplein 6 in Delfgauw op zaterdag 31 maart haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Delfgauw. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 29/3/12)

NIKKIE PLESSEN GEZICHT VAN VOGUE EXCLUSIVE
Nikkie Plessen wordt  voor twee jaar het gezicht van de Amerikaanse huidverzorgingslijn Vogue Exclusive. Vanaf medio juni zullen o.a. scrubs, doucheschuim en crèmes van deze beautylijn verkrijgbaar zijn bij een groot aantal drogisterijen en parfumerieën.
(bron: nu.nl, 28/3/12)

L’ORÉAL INTRODUCEERT MONDIAAL HAAR ONDERZOEKSCENTRUM
Om tegemoet te komen aan de zeer uiteenlopende wensen van consumenten ten aanzien van hun haar, heeft L’Oréal vandaag de vestiging bekendgemaakt van zijn mondiaal haar onderzoekscentrum in het Parijse Saint-Ouen. De onderzoeks- en innovatieprogramma’s (R&I) van het centrum houden zich exclusief bezig met professionele haarzorg, waaronder haarkleuring, haarverzorging (shampoos, conditioners), styling, (sprays, gels, was), permanenten, haarverzachting en ontkrullen. Het exclusief op haar gerichte onderzoekscentrum van L’Oréal staat aan het hoofd van een netwerk van zes gevestigde regionale centra die verspreid zijn over de hele wereld. Het nieuwe centrum hanteert de nieuwste automatiseringstechnieken en modelleringsinstrumenten in samenwerkende platforms die volledig in dienst staan van innovatie. In het centrum dat een vloeroppervlak heeft van 25.000 m2 en één van de omvangrijkste investeringen is (100 miljoen) in de geschiedenis van L’Oréal R&I, worden 500 medewerkers ondergebracht. Het gaat hier om scheikundigen, chemici, opticiens, materiaalwetenschappers, metrologen, reologen, computerwetenschappers en statistici. Het onderzoekscentrum staat qua architectuur en voorzieningen in dienst van samenwerkende ruimtes waarin het uitwisselen en overdragen van vaardigheden centraal staat. Het centrum biedt specialisten de methoden en instrumenten van de toekomst in een aangename en kwalitatief hoogstaande omgeving. (…) (bron: persbericht L’Oréal, 28/3/12)

ETOS IN SCHEVENINGEN VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Palace Promenade in Scheveningen op zondag 25 maart haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Scheveningen. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 25/3/12)

THUISAPOTHEEK.NL STOPT ERMEE
Webapotheek Thuisapotheek.nl beëindigt de activiteiten. De Thuisapotheek levert medicijnen op herhaalrecept, waarvan het grootste deel aan dertigduizend chronisch zieken. (bron: Retailnews, 22/3/12)

ETOS WICHERTJES IN BORGER VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Grote Brink in Borger op donderdag 22 maart haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Borger. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 20/3/12)

ONDERZOEK DOOR ETOS
De lente is hét seizoen waarin vrouwen opbloeien en zich goed voelen. Ruim de helft van de vrouwen (52%) straalt in de lente meer dan tijdens andere seizoenen. Een derde van de vrouwen voelt zich in de lente zelfs mooier. Dit blijkt uit onderzoek van Etos naar de persoonlijke verzorging van vrouwen in de lente. Het mooist voelen vrouwen zich met een lekker bruin kleurtje op hun gezicht, als ze een paar kilo’s kwijt zijn of een nieuwe lenteoutfit dragen. Een op de drie vrouwen is tijdens de lente kritischer over haar uiterlijk. Ze besteden hier meer aandacht aan, door extra verzorging van de huid of gezondere voeding. (…). Etos viert de lente en heeft daarom vrouwen gevraagd naar hun persoonlijke verzorging in de lente. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Etos door Panelwizard onder ruim 500 Nederlandse vrouwen. De resultaten geven een representatieve afspiegeling van de mening van de Nederlandse bevolking. (bron: persbericht Etos, 20/3/12)

GOOGLE GRIEPTRENDS
Procter & Gamble gebruikt Google Grieptrends bij de verkoop van thermometers, dit i.v.m. het bevoorraden van retailers en het bedenken van speciale marketingacties. (bron: Vakjournaal ISMI, 16/3/12)

COÖPERATIE VOOR ZZP’ERS

Rabobank gaat nadrukkelijk de coöperatie als ondernemingsvorm bij ZZP’ers onder de aandacht brengen. Deze rechtsvorm is moderner dan ooit -2012 is het VN jaar van de coöperatie- en biedt ZZP-ers een oplossing om hun positie te versterken. De bank ziet ZZP’ers als erg belangrijk voor de Nederlandse economie. Daarom heeft zij informatie en hulpmiddelen ontwikkeld die vandaag, op de door het Platform Zelfstandige Ondernemers georganiseerde Dag van de Zelfstandige, zijn geïntroduceerd. Daarin zit bijvoorbeeld een stappenplan voor het oprichten van een coöperatie; dat is te vinden op www.rabobank.nl/samensterk. (…) (bron: persbericht RaboBank, 14/3/12).

VERHUIZING ETOS ENSCHEDE
Na een verhuizing heropent de Etos-winkel aan de Klanderij 41 in Enschede op zaterdag 24 maart haar deuren. De winkel was voorheen gevestigd aan de Kalanderstraat in Enschede. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar klanten in Enschede. Etos biedt, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de her-openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 9/3/12)

PARKEERTARIEVEN
Uit onderzoek van Detailhandel Nederland blijkt dat sinds het begin van de crisis tarieven in veel parkeergarages beduidend harder zijn gestegen dan de inflatie. Uitschieters van tariefstijgingen zijn bijvoorbeeld de Torenlaan in Assen met 50% en de Barones in Breda met 43% sinds 2009. In 20 van de 23 te vergelijken parkeergarages zijn de tarieven harder gestegen dan de inflatie. Detailhandel Nederland heeft voor de Nationale Parkeertest 2012 in totaal 75 garages in 24 steden bezocht. (…) (bron: persbericht Detailhandel Nederland, 9/3/12)

BEURS VOOR VROUWELIJKE WETENSCHAPPERS
Vrouwelijke wetenschappers kunnen vanaf 8 maart 2012 een Nederlandse ‘For Women in Science’-beurs aanvragen om hun carrière een extra impuls te geven. De Nationale UNESCO Commissie en L’Oréal Nederland introduceren het beurzenprogramma in samenwerking met het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) en het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH). Voor meer info: www.forwomeninscience.nl (…) (bron: persbericht L’Oréal Nederland, 8/3/12)

50.000STE BEZOEKER BODY WORLDS
De anatomietentoonstelling BODY WORLDS in EXPO Zuidas Amsterdam ontving vandaag haar 50.000ste bezoeker. Mevrouw T. Weites uit Ermelo was de gelukkige. Zij ontving uit handen van Baukje Eisma (expositiemanagement) bloemen en een cheque voor een Total Body Scan, aangeboden door Prescan. Met de Total Body Scan kan mevrouw Weites, geheel in lijn met de uitgangspunten van de expositie, een kijkje in haar eigen lichaam nemen. BODY WORLDS & The Story of the Heart is nog tot en met 22 april 2012 te zien in EXPO Zuidas Amsterdam. (bron: persbericht EXPO Zuidas, 7/3/12)

HEROPENING ETOS NIJMEGEN
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel op de Steenbokstraat 24-26 in Nijmegen op woensdag 7 maart 2012 haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Nijmegen. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 6/3/12)

RECLAMEPRIJS KRUIDVAT
Kruidvat heeft de prijs gewonnen voor de beste Wakkere Inhaker. Deze reclameprijs, georganiseerd door ochtendkrant De Telegraaf, wordt uitgereikt aan het bedrijf dat volgens de lezers de beste, leukste of grappigste ‘inhaker’ op het nieuws in een dagblad-advertentie wist te verwerken. Kruidvat haakte met een paginagrote advertentie in op de troonrede. De nummers twee en drie dit jaar waren de retailers Dirk en Lidl. (bron: ISMI Vakjournaal, 2/3/12)

DROGISTERIJ.NET NEEMT WEBWINKELS OVER
Drogisterij.net, dat in het najaar van 2011 werd overgenomen door BB Capital Investments, heeft de webwinkels Slankelijn.nl en Maaltijd-vervanger.nl overgenomen. De internetdrogist heeft een jaaromzet van 7,2 miljoen euro. (bron: Twinklemagazine.nl, 1/3/12)

RECORDOMZET BAYER
Bayer heeft in 2011 een recordomzet behaald van 36,5 miljard euro, dat is 4,1% meer dan in 2010. Dat maakte het Duitse chemie- en farmaciebedrijf vandaag bekend. Het bedrijfsresultaat steeg over geheel 2011 met 7% tot een record hoogte van 7,6 miljard euro.
(bron: dft.nl, 28/2/12)

BESTRIJDING RONDTREKKENDE BENDES
Justitie, politie en winkeliers maken een gezamenlijke vuist tegen rondtrekkende bendes. Dat blijkt uit het Convenant Bestrijding Rondtrekkende Dadergroepen dat vandaag is ondertekend door minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) en Gerard van Breen namens Detailhandel Nederland. Het convenant heeft als doel de bendes effectiever te bestrijden en de samenwerking over de hele linie te versterken. De aanpak van rondtrekkende bendes is onderdeel van het bredere publiek-private Actieplan bestrijding criminaliteit bedrijfsleven dat minister Opstelten op 13 februari jongstleden in Zaltbommel lanceerde. (…).
(bron: gezamenlijk persbericht Min. van Veiligheid en Justitie en Detailhandel Nederland, 27/2/12)

CASHFLOW ZELFZORGMARKT
Info2Action berekent dat er ca € 170 miljoen aan cash flow overblijft voor ca 300 bedrijven die actief zijn in de Nederlandse zelfzorgmarkt. 60% gaat naar POS activiteit. http://www.info2action.nl/NewsPromotions.aspx (bron: persbericht Info2Action, 27/2/12)

NATIONALE LUIZENDAG
Deze week staat voor veel scholen en ouders in het teken van ‘Nationale Luizendag’. Een initiatief van het Landelijk Steunpunt Hoofdluis (LSH) om Nederland in één keer hoofdluisvrij te maken. Met de ‘Nationale Luizendag’ die plaatsvindt op 29 februari a.s. wil LSH ouders bewust maken van het belang om regelmatig te kammen om hoofdluis tegen te gaan. Luizenradar.nl moedigt het standpunt van LSH aan. Jaarlijks krijgen 200.000 tot 250.000 basisschoolleerlingen hoofdluis (RIVM/CBS). Dit aantal kan afnemen als scholen én ouders continu alert zijn door regelmatig te controleren op hoofdluis en voldoende voorzorgsmaatregelen nemen. (…). Zie voor meer info www.luizenradar.nl  (bron: persbericht Meda Pharma / Prioderm, 27/2/12)

ERECTIEPILLEN ONDERSCHEPT
De politie heeft vrijdagavond op een afslag aan rijksweg A2 bij een verkeerscontrole 12.000 erectiepillen in beslag genomen
(bron: telegraaf.nl, 26/2/12)

HEROPENING ETOS WEERT
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan Langstraat 15 in Weert op zaterdag 3 maart haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Weert. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 23/2/12)

UITBREIDING PORTFOLIO BRANDWRITERS
Dermolin, Dr. van der Hoog, Clearskin en Thursday Plantation, de merken van Santesa BV die zich richten op huidverzorging, hebben hun dagelijkse social media activiteiten neergelegd bij Brandwriters. Het bureau werkt sinds 2011 al voor Dermolin.
(bron: persbericht Brandwriters, 16/2/12)

WINSTSTIJGING L´ORÉAL
L’Oréal heeft de operationele winst in 2011 met 8% zien groeien tot 3,3 miljard euro. De omzet steeg vorig jaar met 5% tot 20 miljard euro. (bron: dft.nl, 13/2/12)

HEROPENING ETOS ROTTERDAM
Na een verhuizing heropent de Etos-winkel in winkelcentrum Plaza in Rotterdam op dinsdag 21 februari haar deuren op nummer 16. De winkel was voorheen gevestigd op nummer 24. (bron: persbericht Etos, 12/2/12)

WINSTSTIJGING PFIZER LAATSTE KWARTAAL
In Q4 2011 heeft de Amerikaanse farmaceut Pfizer 3 procent meer winst behaald dan dezelfde periode een jaar eerder. De winst kwam de laatste 3 maanden van 2011 uit op 2,93 miljard euro. (bron: telegraaf.nl, 31/1/12)

VERBODEN PRIJSAFSPRAKEN
In de periode tussen 1997 en 2000 hebben 13 grote parfumerieleveranciers zich schuldig gemaakt aan verboden prijsafspraken. Een Parijse rechtbank heeft de leveranciers daarom boetes opgelegd van in totaal 40 miljoen euro. Het betreft de bedrijven Jean-Paul Gaultier, Issey Miyake, Chanel, Clarins Fragrance Group, Hermes, Christian Dior, Clinique, Estee Lauder, Guerlain, l’Oreal, LVMH Fragrance Brands, Sisheido Europe en YSL.  (bron: rtl.nl, 30/1/12)

WINSTDALING PROCTER & GAMBLE
Omdat hogere kosten parten speelden en door afschrijvingen op de waarde van bepaalde onderdelen, heeft het Amerikaanse Procter & Gamble (o.a. Olaz, Pampers en Ariel – red.) de laatste 3 maanden de winst met 49% zien dalen. (bron: dft.nl, 27/1/12)

UNILEVER STAAKT LEVERING AAN SCHLECKER
Omdat Schlecker in Duitsland diep in de rode cijfers zit en in surseance van betaling verkeerd, gaat Unilever stoppen met het leveren van producten aan de drogisterijketen. Schlecker heeft 7000 filialen in Duitsland waar 30.000 mensen werken. (bron: telegraaf.nl, 25/1/12)

WINSTDALING JOHNSON & JOHNSON
Door recalls en juridische schikkingen heeft farmaceut Johnson & Johnson de winst over het vierde kwartaal 2011 fors zien afnemen.
(bron: dft.nl, 24/1/12)

WINKELKETENS MOETEN INTERNATIONAAL
Nu de winkelsector het moeilijk heeft, de werkloosheid stijgt, de leegstand groeit en het consumentenvertrouwenlaag is, zouden winkelketens – volgens sectoranalist Jos Voss van de Rabobank – meer moeten kijken naar mogelijkheden buiten Nederland, zelfs buiten Europa.
(bron: telegraaf.nl, 21/1/12)

NEDERLANDERS LEVEN ONGEZOND
De favoriete bezigheden van Nederlanders: snacken en op de bank hangen. Dat blijkt uit een opinieonderzoek dat gezondNU liet uitvoeren samen met de Nationale Gezondheidsbeurs. Twee stuks fruit en twee ons groenten per dag. Dertig minuten bewegen per dag. Hoe het hoort, weten we precies. De praktijk is echter een stuk weerbarstiger. We eten te weinig gezonde producten en bewegen onvoldoende. (…)
(bron: persbericht GezondNU, 20/1/12)

VERHUIZING ENERGIZER GROUP HOLLAND
Op 1 februari a.s. verhuisd Energizer Group Holland (de verkooporganisatie achter onder meer Wilkinson Sword) van Houten naar Utrecht. Het kantooradres voor sales wordt: Papendorpseweg 53-59, 3528 BJ Utrecht, telefoon 030-6357050. Het adres voor de administratie wordt: Postbus 3135, 3502 GC Utrecht, telefoon 030-7991103. (bron: verhuisbericht Energizer, 19/1/12)

RABOBANK INTRODUCEERT ONLINE-KASSASYSTEEM
Rabobank biedt ondernemers vanaf heden de Rabo OmniKassa: een veilig en praktisch Online-kassasysteem voor alle online-betalingen aan hun webwinkels. De Rabo OmniKassa koppelt alle betalingssystemen aan die webwinkel en garandeert de ondernemer een snelle en veilige bijboeking van zijn omzet.  De Rabo OmniKassa vervangt de drie huidige internetkassa’s iDEAL Lite, Rabo iDEAL kassa en Rabo Internetkassa. De komende maanden wordt gewerkt aan verdere verruiming van de mogelijkheden van de Rabo OmniKassa. (…)
(bron: persbericht Rabobank, 16/1/12)

UITVERKOOPTERMIJN SARIDON
Voor de drogist is de uitverkooptermijn van Saridon 50 stuks verlengd naar 10 januari 2013. In mei 2011 heeft het CBG de statuswijziging van UAD naar UA niet gepubliceerd in de Staatscourant, dit gebeurde pas op 10 januari 2012. (bron: drogistensite.nl, 13/1/12)

PARABENEN IN DEODORANTS
In bijna alle weefselmonsters van 40 vrouwen met borstkanker zijn parabenen (chemicaliën) teruggevonden die o.a. in deodorants zitten. (bron: telegraaf.nl/vrouw, 12-01-12)

MISLEIDENDE ADVERTENTIE VICHY
De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde dat een advertentie waarin cosmeticaleverancier Vichy beweert dat hun antirimpelcreme een langdurig effect heeft, misleidend is. De commissie eist dat Vichy niet meer op deze manier adverteert. (bron: telegraaf.nl/vrouw, 10/1/12)