Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
30 december 2014

Ruim twee derde van webwinkels heeft interesse in ‘stenen’ winkel

Uit een landelijk onderzoek naar de vestigingsbehoeften van webwinkels, uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel, blijkt dat ruim twee derde van de web-
winkels geïnteresseerd is in een ‘stenen’ winkel. In totaal zijn de vestigingsbehoeften van meer dan 350 bedrijven die als webwinkel gestart zijn in kaart gebracht. Waar vaak wordt gesproken over de ‘bedreigingen’ van internetwinkels, laten de resultaten van dit onderzoek duidelijke kansen zien om de leegstand in winkelgebieden terug te dringen. Dit schrijft POPAI vandaag in hun nieuwsbrief aan Careality en publiceert men op hun website www.popaibenelux.eu.

Eén op de vijf heeft ervaring met een ‘stenen’ winkel Ruim 20 procent van de ondervraagde webwinkels heeft al (eens) de stap gezet van verkoop via internet (pure player) naar de combinatie van online en offline verkoop (multi-channel retailer). Vooral een eigen winkel is populair (15 procent). Maar ook een winkel in een winkel (shop-in-shop; 8 procent) en een tijdelijke winkel (pop-up-store; 1 procent) komen voor. Voor ongeveer een derde van de webwinkels is, en blijft internet het enige verkoopkanaal. Zij hebben geen interesse in het openen van een ‘stenen ‘ winkel.

Heythuysen3Webwinkels hebben vooral interesse in shop-in-shop
Webwinkels die nog geen ‘stenen’ winkel hebben, zijn het meest geïnteresseerd in een shop-in-shop (43 procent). Een eigen fysieke winkel is voor 38 procent van de web-
winkels interessant en 35 procent ziet mogelijkheden in een pop-up store. Van de webwinkels zonder ‘stenen’ winkel heeft een kwart ooit serieus overwogen om een bepaald soort winkel te openen.

Vooral kansen voor aanloopstraten
Webwinkels hebben vooral interesse in locaties buiten de hoofdwinkelstraten, waar de leegstand doorgaans groter is. Waarbij zij overwegend zoeken naar de wat kleinere panden (tot 100 m2). Vooral winkelstraten met een eigen gezicht, worden gewaar-
deerd door web ondernemers. Flexibiliteit in huurcontracten en -voorwaarden is een belangrijke voorwaarde om deze ondernemers te verleiden om leegstaande panden in te vullen.

Resultaten
Eind 2014 verscheen een rapport met daarin de resultaten van het onderzoek onder ruim 350 webwinkels. Hierin wordt onder meer ant-
woord gegeven op de volgende vragen. Wat is het profiel van de webwinkels die geïnteresseerd zijn in een bepaald soort fysieke winkel? Wat zijn de motieven om een (tijdelijke) fysieke winkel te openen? Wat zijn de effecten van het openen van een bepaald soort fysieke winkel voor webwinkels? Welke locaties zijn voor webwinkels interessant om een (tijdelijke) fysieke winkel te openen? Welke kenmerken van een winkelpand en de vestigingslocatie zijn voor webwinkels belangrijk? Wat kunnen eigenaren en beleidsmakers doen om de ruimtebehoefte van webwinkels te faciliteren?

(Bron: POPAI nieuwsbrief, 30 december 2014)

(Foto: archief Careality)


Deel dit bericht:


Careality