Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
14 januari 2015

Ingezonden brief van Drogisterij Robert en Rina van Rixtel in Dommelen

Beste collega-ondernemers en drogisten,

Ik ben zelfstandig ondernemer in Valkenswaard en drogist in hart en nieren. Samen met mijn vrouw bied ik mijn klanten verantwoorde zorg met deskundig advies wanneer ze zelfzorgmiddelen bij ons kopen. En als het nodig is verwijs ik mijn klanten naar de huisarts. Dat hoort immers ook bij ons vak.

Ik ben Erkend Specialist in Zelfzorg, dus gecertificeerd. Daarmee investeer ik in de kwaliteit van de verantwoorde zorg in mijn winkel. Niet in de eerste plaats omdat de wet (of het CBD) dat van mij  verlangt, maar omdat ik het zelf belangrijk vind. Ik wil mijn klanten kunnen laten zien dat ze bij mij terecht kunnen voor goed en deskundig advies. Ik wil ook dat ze weten dat er bij ons op een veilige en verantwoorde manier geneesmiddelen worden verkocht. Dat is namelijk niet overal zo. En daarmee kom ik bij een groot probleem, eigenlijk een onrechtvaardige situatie.

In mijn omgeving zie ik regelmatig supermarkten die het hele UAD-geneesmiddelenassortiment verkopen. En verantwoorde zorg leveren? Ho maar. Ik heb dit gemeld bij het CBD en zij hebben het onderzocht met een mystery shopper. De resultaten:

  • Er is heel vaak geen drogist aanwezig is die toezicht houdt op de geneesmiddelenverkoop; kleine kinderen kunnen ongemerkt geneesmiddelen pakken en meenemen;
  • Er is regelmatig geen drogist of assistent-drogist in de winkel die advies kan geven over geneesmiddelen, terwijl dit verplicht is volgens de wet. En als er al advies wordt gegeven dan gebeurt dat vaak door personeel dat daar niet de vereiste diploma’s voor heeft.
  • Er wordt niet gecontroleerd of de klant advies wil;
  • Als de klant al advies krijgt, dan is dat meestal geen goed advies.

Waar het op neer komt: deze supermarkten handelen in strijd met de wet bij de verkoop van UAD-geneesmiddelen. Terwijl ik als drogist alles op dat punt netjes op orde heb en investeer in kwaliteit omdat ik aan de wet wil voldoen. Er is dus ongelijke concurrentie. En dat kan natuurlijk niet.

Ik heb dit samen met  het CBD aangekaard bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Dat heeft nog geen resultaten gehad, maar wij geven het niet op.

Ik weet dat er drogisten zijn die dezelfde ervaring hebben als ik. Het is erg belangrijk dat wij de krachten bundelen en de IGZ duidelijk maken dat mijn situatie niet op zich staat en dat er wel degelijk een ongelijk speelveld is tussen de drogisterijen en supermarkten. Ik ben niet van plan om daarom dan maar te stoppen met verantwoorde zorg bieden aan mijn klanten. Als vakman stel ik er juist eer in dat de verantwoorde zorg goed op orde is in mijn drogisterij. Ik wil er samen met het CBD voor zorgen dat er wat gedaan wordt aan deze misstanden. Dat er voor de supermarkten dezelfde regels gelden als voor drogisterijen.

Ik roep u op om dit soort ervaringen te melden op info@cbd-maarssen.nl of rechtstreeks op www.meldpuntdrogisterijbranche.nl. De meldingen worden verzameld door het CBD en voorgelegd aan IGZ. Laten we samen optrekken! Dan staan we sterker.

Collegiale groet,

Robert en Rina  van Rixtel

Drogisterij van Rixtel, Van Bruhezedal 6 | 5551 EW | Dommelen, T: 040-2016044.


Deel dit bericht:


Careality