Het jaar 2014 is voor de detailhandel positief geëindigd. Het eerder ingezette herstel kreeg in het vierde kwartaal een vervolg met verdere groei in omzet en volume. Zowel in de food- als nonfoodsector was sprake van groei. In de food-sector komt de groei vooral van de supermarkten, de speciaalzaken laten een terugval zien. Dit maakte het CBS gisteren bekend in de Kwartaalmonitor detailhandel. (bron: CBS.nl, 5 maart 2015)
De non-foodsector kende zelfs de sterkste toename in zeven jaar. In de non-foodsector zet de verbetering door in bijna alle subbranches. Ook voor de postorderbedrijven en internetwinkels pakte het vierde kwartaal sterk uit. Het aantal faillissementen in de detailhandel loopt daarbij verder terug en het aantal vacatures blijft stabiel.
Ook groei persoonlijke verzorging zet door
Winkels in persoonlijke verzorging zijn in het vierde kwartaal verder gegaan op de weg omhoog die in de twee voorgaande kwartalen was ingezet. De omzetstijging was zelfs iets groter dan in het tweede en derde kwartaal. Het volume liet de sterkste groei in bijna drie jaar zien. De prijzen daalden daarentegen voor het eerst sinds 2011 licht. In totaal nam de omzet in de vier kwartalen van 2014 iets sterker toe dan een jaar eerder. Een verschil is wel dat in 2013 het volume kromp en de prijzen sterk stegen, terwijl in 2014 het volume weer groeide en de prijsstijging veel kleiner was. Drogisterijen laten een vergelijkbare trend zien. De groei viel in deze branche wel iets lager uit. In het vierde kwartaal was de omzet ruim 2 procent hoger; voor heel 2014 bedroeg de stijging 1 procent. In 2013 lieten deze winkels nog een kleine omzetdaling zien.
De consumptie van huishoudens stijgt licht, maar de koopbereidheid van consumenten is nog altijd negatief. De stemming onder detaillisten is positief, maar dit zwakt wel iets af. (bron: CBS.nl, 5 maart 2015)
Deel dit bericht: