‘Bijzonder, herkenbaar, bruikbaar en goed toe te passen op de winkelvloer’; zo maar wat reacties van bezoekers van het 10-jarig jubileum van Retailtraining. De trainings- en opleidingsorganisatie voor de retail vierde onlangs haar tienjarig bestaan en trakteerde haar relaties op een toepasselijke lezing over de fascinerende wereld van de neuromarketing.
Retailtraining werd in 2005 in het leven geroepen door Gerrit Jan Bargeman; hij startte met het geven van trainingen voor winkelmedewerkers. Al snel groeide het bedrijf en zocht Bargeman de samenwerking met retailprofessionals Ronald Bangma en Maria Boelens. Bangma, opleidingskundige en gepokt en gemazeld in het trainingsvak en Boelens, bekend auteur van het boek ‘Klanten komen altijd van rechts’, verzorgen samen met Bargeman op persoonlijke en onderscheidende wijze training en coaching voor retailmedewerkers. Inmiddels hebben vele retailorganisaties de weg gevonden naar de drie enthousiaste ondernemers: zo mag Retailtraining gevestigde namen als o.a. Agriretail, Rosada, Vrijbuiter, Van Haren, Eyes and More en Op=Op Voordeelshop tot haar klantenkring rekenen.
Om het tienjarig jubileum kracht bij te zetten nodigde het bedrijf een veertigtal relaties uit voor een interessante lezing over het consumentenbrein. Neuromarketeer Martin de Munnik nam de aanwezigen mee in zijn dagelijkse werk: een spectaculair inzicht in de belevenis van de consument door met behulp van MRI-scanners letterlijk in het levende brein te kijken. Samen met de vermaarde cognitief neurowetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam; Professor doctor Victor Lamme, is De Munnik partner in Neurensics, Europa’s eerste fMRI gedreven neuromarketing onderzoeks- en adviesbureau.
Tijdens de lezing lichtte De Munnik toe op welke wijze de consument haar beslissingen neemt en hoe het ‘koopbrein’ werkt; welke rol kunnen reclame, de winkel en de medewerkers hierin spelen? Volgens de drie partners van Retailtraining was het naast een interessante en vermakelijke, ook zeker een nuttige lezing. ‘Het is goed om je te realiseren op welke wijze je als retailer actief invloed kunt uitoefenen op het koopgedrag van de consument; een goed getrainde, empathische medewerker is daarbij van cruciaal belang’, aldus Gerrit Jan Bargeman. Ronald Bangma valt hem bij: ‘ Juist in deze veranderende markt is het belangrijk om de medewerkers op de winkelvloer effectief te trainen; de tijd van theoriesessies in een klaslokaal is echt voorbij’. Maria Boelens vult beide heren aan: ‘Daarmee onderscheiden wij ons dan ook; we leggen de focus op het toepassen van theorie in de praktijk, daar waar het gebeurt, daar waar de klant is en dat is in de winkel!’
Deel dit bericht: