Met een gemiddelde omzet van ruim € 220.000 per week vanaf introductie, is Robijn met Zwitsal geur de beste innovatie van het afgelopen jaar. Het jaar 2014 is echter geen goed innovatiejaar te noemen. De totale omzet van de 20 beste nieuwe introducties is het laagst sinds 15 jaar. Dit blijkt uit de introductie Top 20 die IRI, het marktonderzoek- en adviesbureau uit Zaltbommel dit jaar voor de 15de keer publiceert.
Vanaf 2008, het start van de economische crisis, zien we dat de omzet van de 20 beste introducties afneemt. In economisch zware tijden focussen zowel fabrikanten als retailers op kostenbeheersing en wordt er minder geïnvesteerd in productontwikkeling. Met een flinke omzetstijging ten opzichte van 2012 léék de innovatiekracht zich in 2013 weer wat te herstellen, maar dit herstel zet in het afgelopen jaar dus niet door. Sterker nog: in 2014 bereikt de omzet van de totale top 20 het dieptepunt sinds 2001.
Beste innovatie 2014: Robijn met Zwitsal geur
Robijn met Zwitsal geur is de absolute nummer 1 met een gemiddelde weekomzet sinds introductie van € 220.000, bijna het dubbele van de nummer 2. Met de introductie van de nieuwe Robijn productlijn is gehoor gegeven aan de wens van Facebook-fans van Robijn en Zwitsal, die al jaren vroegen om een combinatie van beide merken: een wasmiddel of wasverzachter van Robijn met de geur van Zwitsal. Met deze nieuwe lijn combineert Unilever voor het eerst twee merken uit twee verschillende categorieën (wasmiddelen en babyverzorging). Ook de handel zag de potentie, want het product is direct vanaf introductie in bijna alle supermarkten verkrijgbaar.
Op de 2e plaats is de Oetker Pizzaburger geeIndigd met een met een gemiddelde weekomzet van € 112.000 sinds de introductie in week 33. Een nieuw concept, bestaande uit 3 varianten, dat inspeelt op gemak: een pizza die met één hand gegeten kan worden.
De top 3 wordt afgesloten door Grolsch Radler. Een van de maar liefst 3 Radler-varianten die in deze Intro Top terug te vinden zijn. Er wordt dus duidelijk verder gebouwd op het succes van de nummer 1 van vorig jaar: Amstel Radler,
Compressed Deo van Unilever
De 18de plaats in de ranking wordt ingenomen door Unilever met Compressed Deo, met een gemiddelde weekomzet van € 48.501,-
De volledige Intro Top 20 wordt gepubliceerd in het vakblad FoodMagazine.
Deel dit bericht: