Het economisch herstel wordt nu ook zichtbaar in de retailsector. Er is groei van de particuliere consumptie, gedreven door alle vier de motoren: stijgende koopkracht, dalende werkloosheid, aantrekkende huizenmarkt en stijgend consumentenvertrouwen. Na jaren van dalingen groeit de non-food retailomzet weer met 1,5-2% in 2015 en 2016. Deze groei is geen reden om genoegzaam achterover te leunen. (Dit meldt Rabobank in het rapport ‘Innoveren om te overleven’, december 2015)
De sector is in fundamentele verandering en dit is veel bepalender voor de toekomst dan de tijdelijke stand van de conjunctuur. Er zijn drie belangrijke fundamentele veranderingen: People, Economy, Technology (PET). People gaat over veranderingen in demografie en consumentengedrag. Vergrijzing, ontgroening (urbanisatie), het kopen via andere kanalen dan de winkel en het meer hybride koopgedrag zijn belangrijke elementen daarvan. Er is sprake van herstel van de Economy, maar de verwachte groei van de particuliere consumptie is gematigd in historisch perspectief. Het winnen van marktaandeel is belangrijker voor retailers dan marktgroei. Technologie heeft al een belangrijke invloed op de retailsector gehad, bijvoorbeeld via online winkelen en dit zal verder doorzetten. Los van online winkelen zijn er andere technologische ontwikkelingen die de sector verder zullen veranderen, waaronder virtuele paskamers/
etalages, draagbare technologie en beacons. De fundamenteel veranderende markt vraagt om onderscheidend vermogen van de retailers en daarmee om voortdurende innovatie.
Innovatie: diverse strategische opties en succesfactoren
Retailers hebben verschillende aangrijpingspunten voor innovatie. Zij kunnen nieuwe producten maken (wat verkoop ik), nieuwe concepten ontwikkelen (waar verkoop ik) of nieuwe businessmodellen maken (hoe verdien ik geld met producten). Innovatie is niet alleen van belang voor nieuwe spelers die een positie in de markt willen krijgen, maar ook voor bestaande spelers. Er zijn diverse manieren waarop retailers kunnen innoveren. Zij kunnen het natuurlijk zelf doen, maar corporate venturing (kopen van innovatieve spelers en vervolgens de innovaties toepassen) en samenwerking in innovatie laboratoria zijn andere opties. Wij zien een aantal kritische succesfactoren voor innovatie, de Vijf O’s:
– Ondernemerschap met passie
– Opschalen: (snelle) groei geeft betere perspectieven en maakt minder kwetsbaar
– Out-of-the-box denken: de meeste innovatie komt ‘van buiten’
– Open staan voor nieuwe impulsen, waaronder marktontwikkelingen en feedback van klanten
– Operationele aansturing (…)
www.rabobank.nl/retail
(foto’s: archief Careality)
Deel dit bericht: