Donderdag 31 maart j.l. kwamen 120 captains of industry en retail naar Paleis Soestdijk om het zevende Kennis en Netwerk Event 2016 bij te wonen. Het event verdiepte zich dit jaar in het thema ‘groei’ en trends in retail.
Het Kennis en Netwerk Event wordt jaarlijks georganiseerd door de Category & Trade Company, dat op 31 maart haar 8-jarige bestaan vierde. Evelyn van Leur en Tijn Bresser van de Category & Trade Company openden de bijeenkomst. “De ontwikkelingen in retail zijn enorm turbulent, dus onderscheid en vernieuwing zijn belangrijker dan ooit. Een open mind is de eerste stap om op de snelle ontwikke-
lingen in te springen met een duidelijke visie die ook daadwerkelijk wordt omgezet naar opvallende acties.” De oprichters van de Category & Trade Company vertelden dat de trainingskalender van de Category & Trade Company is vernieuwd en dat het Handboek Category Management dit jaar ook in de UK wordt uitgebracht.
Vervolgens luisterde het gezelschap in de sfeervolle Orangerie van Paleis Soestdijk naar de visie van twee deskundige sprekers in over consumenten insights. Zij werden met een aria en harp koninklijk ingeleid door het muzikale duo Primavera.
Zeven soft spots van 50+
Edgar Keehnen, oprichter van het bureau Agewise en schrijver van het boek de Grey Ocean Strategy vertelde dat vergrijzing sneller gaat dan we denken. “In 2019 is meer dan de helft van de Nederlandse bevolking boven de 50 jaar. Hoeveel weten we eigenlijk over deze doelgroep, hun gewoontes, emoties en gedrag? Wat kunnen we doen om beter op de behoeftes van deze grote groep in te spelen en welke kansen biedt dit voor retailers en leveranciers?” Volgens Keehnen heeft de ‘grijze golf’ zeven soft spots waar je als retailer of leverancier op in kunt springen. Dat zijn: het positieve, het authentieke, de mens, het nageslacht, de zelfontplooiing en de eenvoud. Een focus op deze spots geeft genoeg kansen, zo zegt Keehnen, want: ‘life before 50 is nothing but a warm up.”
Het oerbrein en de shopper
Paul Postma, de tweede spreker, is directeur van PPMC, een marketingbureau dat tot de top 3 van Nederland behoort. Hij is internationaal erkend marketingexpert op het gebied van neuromarketing en de eerste die het verband legde tussen koopgedrag en ons brein. Postma stond tijdens het Kennis & Netwerk Event stil bij de rol van het ‘oer’brein bij aankoopbeslissingen. “Waarom geven bijvoorbeeld mensen die geen tuin hebben, evenveel uit in tuincentra als tuin-bezitters? Daarvoor moet je de anatomie van de verleiding kennen. Wat we nu het ‘buikgevoel’ noemen, is in feite de invloed van ons oerbrein. Dat oude brein is te beïnvloeden door onder andere vier regels toe te passen: stap over de eigen schaduw heen, maak gebruik van spelletjes, weet dat mensen meer kopen van iemand die ze aardig vinden en als je koopgedrag wilt voorspellen, moet je de verleiding meten.”
Deel dit bericht: