Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
10 mei 2016

Meer dan één miljard betalingen met iDEAL

De Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland registreerden op Koningsdag de miljardste betaling met iDEAL, bij pizza-
bakker New York Pizza. In 2005 konden de klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank voor het eerst afrekenen met iDEAL, bij een taartenbakker. In de tussenliggende tien jaar is iDEAL uitgegroeid tot het populairste online betaalmiddel van Nederland, met een marktaandeel van 56 procent. Iedereen die in Nederland internetbankiert, kan tegenwoordig direct met iDEAL betalen, veilig en vertrouwd via de eigen bank. Zo schrijft Betaalvereniging Nederland in een persbericht aan Careality.

Betaalvereniging Nederland 1 miljard betalingen met iDEAL cakejes roze blauw ideal logo
De stormachtige groei en het succes van iDEAL zijn nauwelijks getemperd. In 2015 groeide het aantal iDEAL-betalingen met bijna een kwart. Het aantal online bestellingen voor pizza’s, taarten, maaltijden en voedingsmiddelen steeg met 34 procent harder dan voor de meeste andere goederen en diensten. “Met een aandeel van 48 procent zijn iDEAL-betalingen zeer belangrijk in onze keten,” zegt directeur Philippe Vorst van New York Pizza. “Het betaalgemak voor de klant en de veiligheid van onze koeriers zijn belangrijke voordelen. Door alle iDEAL-betalingen hebben onze koeriers minder contant geld op zak. New York Pizza stimuleert iDEAL-transacties door hier geen toeslag voor te rekenen.”

Vorig jaar werd iDEAL door EURIB (European Institute for Brand management) wederom uitgeroepen tot één van de meest onmisbare merken van Nederland, te midden van topmerken als HEMA, Albert Heijn en het NOS Journaal. Betalen met iDEAL kan in toenemende mate bij buitenlandse webwinkels, verspreid over meer dan vijftig landen. Eén op de vijf betalingen met iDEAL vindt plaats bij een webwinkel in het buitenland.

Klaar voor de toekomst
Banken en ondernemers zetten met iDEAL sterk in op de groei van mobiel winkelen en betalen. Bij nagenoeg alle Nederlandse consumentenbanken kun je inmiddels via de mobiele app van de bank veilig en makkelijk met iDEAL afrekenen. Het afgelopen jaar is het aantal mobiele betalingen in Nederland met 53 procent gestegen. “Een kwart van alle iDEAL-betalingen wordt al vanaf een smartphone of tablet gedaan. Dat zal de komende tijd alleen maar toenemen, naarmate consumenten vaker shoppen, bestellen en afrekenen met een mobiel apparaat,” verwacht Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland.

In april is de eerste succesvolle pilot met iDEAL QR-codes gehouden. Donateurs van de Hartstichting zonder contant geld konden via een speciale QR-code en met de iDEAL-app op hun mobiele telefoon aan de voordeur of op straat een zelfgekozen bedrag schenken. Vanaf juni worden nieuwe pilots gehouden om ervaringen op te doen in andere betaalsituaties. iDEAL QR-codes lenen zich onder meer om gedrukte facturen met iDEAL op een smartphone te betalen, in restaurants af te rekenen en bestellingen bij bezorging aan huis te betalen.

Betaalvereniging Nederland zet zich samen met haar leden en stakeholders in om het betalingsverkeer in Nederland te bevorderen. De leden zijn banken, betaalinstellingen en elektronischgeldinstellingen. Koepelorganisaties van consumenten en ondernemers worden als stakeholders actief bij de werkzaamheden van de vereniging betrokken. iDEAL is een merk van Currence, net als Acceptgiro. Als juridische eigenaar van de collectieve, nationale betaalproducten verschaft Currence licenties en certificaten voor deze producten aan banken en toeleveranciers in het betalingsverkeer. De dagelijkse werkzaamheden van Currence worden sinds 2014 uitgevoerd door Betaalvereniging Nederland.


Deel dit bericht:


Careality