Omdat gemak hoog staat genoteerd op de wensenlijst van het Nederlandse winkelpubliek bij het doen van de gewone boodschappen, is het niet verrassend dat online boodschappen doen het afgelopen jaar in Nederland met 12% is toegenomen. Volgens de Nielsen Shopper Trends-enquête heeft 28% van het Nederlandse winkelpubliek de afgelopen maand de website van een winkel bezocht, waar dat in 2014 nog 16% was. Dit meldt Nielsen Nederland in een persbericht aan Careality.
Altijd al zeer prijsbewust, bekijkt 59% van de Nederlanders die een website bezoeken om boodschappen te doen de speciale aanbiedingen, terwijl 30% zoekt naar recepten, tips of andere ideeën. Zo heeft Albert Heijn een uitgebreide databank van recepten, en klanten die gebruikmaken van de Appie-app kunnen gemakkelijk een recept selecteren op basis van hun voorkeuren en met één muisklik alle ingrediënten op de boodschappenlijst zetten. – zie voor vervolg onder onderstaande grafiek –
Terwijl 24% van de bezoekers van de websites van winkels zoekt naar informatie, doet 23% zijn of haar boodschappen online, waarbij 46% verklaart meer geld aan boodschappen te besteden dan ze voorheen deden.
De belangrijkste reden om niet online boodschappen te doen? 51% van het Nederlandse winkelpubliek geeft de bezorgkosten aan als de belangrijkste reden om geen boodschappen via internet te doen, waarbij 26% een voorkeur heeft voor het beleven van de winkelervaring en 25% bezorgd is over de kwaliteit van online gekochte producten. – zie voor vervolg onder onderstaande grafiek –
De Nielsen Shopper Trends Enquête
Nielsen Shopper Trends is een jaarlijks onderzoek met focus op supermarkten, drogisterijen en convenience winkels. Het duidt de belangrijkste drijfveren van klantentrouw aan die leiden tot klantloyaliteit in landen en regio’s. De Nielsen Shopper Trends enquête wordt jaarlijks tussen oktober en maart uitgevoerd en bevraagt meer dan 90.000 consumenten in meer dan 50 markten.
Voor meer inzicht in een specifieke markt zijn nu de landenrapporten en overzichten Shopper Trends (2015-2016) te koop.
Voor meer informatie over de Nielsen ’s e-commerce benchmark kunt u contact opnemen met Nielsen Nederland.
Deel dit bericht: