Albert Heijn doet in 3 winkels een proef met verkoop van zelfzorggeneesmiddelen waarbij de drogist niet lijfelijk aanwezig is, maar via een tablet of telefoon kan worden geraadpleegd. (voor vervolg, zie onder foto)
Klanten die voor het schap staan met zelfzorgmedicijnen kunnen via een chat- of videoverbinding vragen stellen aan een AH-drogist. Deze drogist zit fysiek in het customer contact center op het hoofdkantoor en beantwoordt de binnenkomende vragen. Zowel de chat- als de videoverbinding komen tot stand via een tablet bij het geneesmiddelenschap. Bij de videoverbinding komt de drogist daadwerkelijk in beeld op het scherm. De telefoon is er om de klant zijn vraag te laten stellen zonder dat het antwoord via de speakers van de tablet klinkt.
(bron: Neprofarm Zelfzorg Nieuws, ShopperMarketingUpdate).
.
ALBERT HEIJN ZET STREEP ONDER PROEF ‘DROGIST OP AFSTAND’
De proef ‘Drogist op afstand’ die afgelopen twee maanden liep bij drie Albert Heijn-vestigingen krijgt geen direct vervolg. Klanten begrepen de functionaliteiten van het systeem bij het schap met zelfzorgmedicijnen, maar maakten er onvoldoende gebruik van. Er kwam per week een handvol vragen binnen. Dat resultaat is in aantallen gemeten te mager om de proef te vervolgen. Klanten geven aan dat ze eigenlijk amper aanvullende informatie willen over de medicijnen die in het schap staan, vertelt AH-woordvoerster Els van Dijk. (bron: Shoppermarketingupdate.nl, 07/11/16)
Deze ‘Drogist op afstand’-pilot werd afgelopen twee maanden gehouden bij drie XL-winkels, Zaandam, Leiden en Tilburg. Klanten voor het schap met zelfzorgmedicijnen konden via een chat- of videoverbinding vragen stellen aan een ondersteunende AH-drogist. Die bevoegde deskundige zat fysiek in het customer contact center op het hoofdkantoor en beantwoordde vandaar uit de binnenkomende vragen. De telefoon was er om de klant op een discrete wijze zijn vraag te laten stellen aan de drogist zonder dat het antwoord luid via de speakers van de tablet luisterbaar was. Vragen konden ook gesteld worden in een chatsessie met behulp van een toetsenbord op de tablet.
Weinig vragen
De pilot moet intern nog worden geëvalueerd, maar wat nu dus rest is een schap zoals dat ook voorheen bestond: zonder tablet en telefoon. Of de proef in de toekomst een vervolg krijgt, is onzeker, maar nu bleek in ieder geval dat mensen weinig vragen hebben over de zelfzorgmedicijnen.
Deel dit bericht: