De categoriewinnaars van de publieksprijzen ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland 2016 – 2017 en ABN AMRO Webshop Awards 2016 – 2017 zijn bekend. Ruim 277.000 consumenten gaven gehoor aan de oproep hun favoriete winkelketens en webshops te beoordelen op www.bestewinkelketen.nl en www.webshop-awards.nl. In 28 categorieën zijn ruim 50 prijzen uitgereikt aan 30 retailers. Hunkemöller is voor het tiende jaar op rij Beste Winkelketen in de categorie Lingerie & ondermode en Primera sleepte drie categorieprijzen in de wacht. Bol.com ging met vier Webshop Awards naar huis.
Er zijn dit jaar acht nieuwe categoriewinnaars onder de in totaal 28 categorieën. De nieuwe categoriewinnaars zijn Etos (Health & wellness), Jac Hensen (Herenmode), Warmteservice (Keukens & badkamers), Media Markt (Muziek, films & games), Eye Wish Opticiens (Optiek), Beter Bed (Slapen), Decathlon (Sport) en BelCompany (Telecom). Nieuwe categorieën en bijbehorende winnaars zijn: Bever (Outdoor), Gall & Gall (Eten & drinken speciaalzaken), Bakker Bart (Eten & drinken to go) en Primera (Leeswaren, Kantoorartikelen). Binnen de categorie Sieraden & bijouterie wist alleen Lucardi zich te nomineren. Met ruim 3.000 beoordelingen maakte Lucardi als enige kans op deze categorieprijs, waardoor de categorie is komen te vervallen.
28 categoriewinnaars Beste Winkelketen van Nederland 2016 – 2017
Baby & kind Zeeman
Bouwmarkten Hornbach
Cadeau Primera
Damesmode Shoeby
Dierenspeciaalzaken Welkoop
Drogisterij Etos
Elektronica Media Markt
Eten & drinken speciaalzaken Gall & Gall
Eten & drinken to go Bakker Bart
Health & wellness Etos
Herenmode Jac Hensen
Kantoorartikelen Primera
Keukens & badkamers Warmteservice
Leeswaren Primera
Lingerie & ondermode Hunkemöller
Muziek, films & games Media Markt
Optiek Eye Wish Opticiens
Outdoor Bever
Parfumerie ICI PARIS XL*
Schoenen vanHaren
Slapen Beter Bed
Speelgoed Action
Sport Decathlon
Supermarkten Lidl
Telecom BelCompany
Tuin Welkoop
Warenhuis Action
Wonen IKEA
* (ICI PARIS XL is tevens winnaar van een Webshop Award Nederland 2016 – 2017, in de categorie Parfumerie)
Prijs belangrijker dan service
De consument vindt de samenstelling van het assortiment en het serviceniveau in winkelketens dit jaar minder belangrijk dan voorgaande jaren. Dit jaar kijkt hij nadrukkelijker naar de prijs van producten. Bij webshops is er sprake van een lichte daling van het belang van het prijsniveau en aantrekkelijke aanbiedingen. Tegelijkertijd is er iets meer aandacht voor aspecten als service en levering. Bij webshops blijven het assortiment en de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkst.
ABN AMRO Retailer of the Year Gala 2016 – 2017
Consumenten kunnen de 28 categoriewinnaars blijven beoordelen via www.bestewinkelketen.nl en www.webshop-awards.nl. Dit is mogelijk van 27 september tot en met 27 oktober. Wie vervolgens de overall winnaar wordt van de titel Beste Winkelketen van Nederland en welke retailers er met de Webshop Award en Cross Channel Award vandoor gaan, wordt bekendgemaakt op het ABN AMRO Retailer of the Year Gala dat op 27 oktober plaatsvindt op Landgoed Duin & Kruidberg in Santpoort-Noord. Ook worden dan de vakprijzen Beste Retail Executive en Beste Retail Managementteam uitgereikt. Kaarten kunnen worden besteld via www.retaileroftheyear.nl.
Deel dit bericht: