Winkeliers verwachten dit jaar een stijging van de Sinterklaasomzet met 2 procent ten opzichte van 2015. De groei van het aantal banen en de economie vertaalt zich in 2016 naar omzetgroei van de detailhandel en zal verder positief uitpakken op de feestmaand. Zo meldt Detailhandel Nederland in een persbericht aan Careality.
Niet alleen de omzet in vergelijking met het voorgaande jaar stijgt, maar ook de omzet ten opzichte van een gemiddelde week of maand in het jaar. De verkoop van speelgoed verdubbelt in november zelfs (1), zowel in de winkel als online. Circa de helft van het speelgoed en de spellen wordt verkocht via de webwinkel (2).
Piekmomenten
Anders dan in 2015, toen 5 december op een zaterdag viel, hebben consumenten dit jaar het gehele weekeinde om inkopen te doen. Het feest valt dit jaar op maandag en dat zal te merken zijn. Nynke Wiersma, woordvoerder van Detailhandel Nederland: “We verwachten een topweekeinde. Veel klanten komen dan naar de winkel om hun cadeautjes te kopen of de online bestelde pakketjes af te halen.” Op de drukste dag voor Sinterklaas rekenen consumenten naar verwachting in de winkel 19 miljoen keer aan de kassa af met pinnen of contant. In de webwinkel zal het dit jaar om circa 1,8 miljoen betalingen op de piekdag gaan (3).
Verlanglijstjes
De vraag naar traditioneel speelgoed is groot. Zo doen de knutselspullen en bordspellen als Kolonisten van Catan het goed. Ook het elektronische bordspel ‘Escape Room The Game’ is dit jaar een hit. Lego staat ook dit keer weer op vele verlanglijstjes van kinderen, net zoals de nieuwste rage; Hatchimals. Dit zijn bijzondere beestjes die kinderen zelf ‘uitbroeden, opvoeden en verzorgen’; een real life variant van de Tamagotchi. Op het verlanglijstje van jongeren en volwassenen komen dit jaar drones voorbij, cosmetica en de DVD-box van het zesde seizoen van de serie Game of Thrones. Uiteraard zijn ook de pepernoten, banketstaven, chocoladeletters en ander snoepgoed in trek.
(foto: archief Careality)
Bronnen:
1 detailhandel.info, Seizoenspatroon maandomzetten, http://bit.ly/2eZgnbs
2 McKinsey & Co, ‘Werk aan de winkel: Nederlandse detailhandel richting 2025’
3 Prognose op basis van pin- en onlinetransacties in december 2015, groei in 2016, en verhouding elektronische/contante betalingen en iDEAL/andere online betaalmethodes.
Deel dit bericht: