Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
29 september 2017

Landelijke campagne over pijn branchebreed gedragen

Vanaf 6 november start de drogisterijbranche onder regie van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) met een landelijke campagne over pijn. Alle drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg nemen voor het eerst actief deel aan de campagne. “Drogisterijen hebben een belangrijke rol in de zorgketen en die positie moeten we duidelijker claimen. Met deze campagne laten drogisten zien wat ze aan kennis en kunde in huis hebben”, zegt Johan Boeijenga, voorzitter van het CBD in een exclusief interview met Careality.

Drogisten zijn wettelijk verplicht om verantwoorde zorg te leveren en met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg wordt die verantwoorde zorg gegarandeerd. Met diverse landelijke campagnes heeft het CBD aandacht gevraagd voor het veilig gebruik van pijnstillers, middelenafhankelijke hoofdpijn, kinderen en medicijngebruik en hoofdluis. Dit jaar hebben de drogisterijbedrijven en het CBD de handen ineen geslagen om met landelijke campagnes nog succesvoller te zijn. De komende jaren organiseert de sector drie gezamenlijke campagnes waarvan de campagne over pijn de eerste is.

Miljoenen consumenten
Op 6 november start de week van de pijn; en deze actieweek komt jaarlijks terug. Boeijenga: “Ik ben er als voorzitter erg trots op dat alle partijen in de branche de meerwaarde van een gezamenlijke campagne onderstrepen. Het is voor het eerst dat alle drogisterijbedrijven deelnemen aan de campagne. Ieder besteedt op zijn eigen manier aandacht aan het thema pijn en bij alle uitingen wordt het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg afgebeeld. Het thema zal terugkomen in alle huis-aan-huis folders, social media uitingen en magazines. Met de uitingen van de drogisterijformules samen bereiken we miljoenen consumenten.”

Voorportaal
Dat grote bereik is ook nodig, want drogisten hebben een verhaal te vertellen: ze spelen een belangrijke rol in de zorgketen als voorportaal van de eerstelijnszorg. Ze ontlasten als laagdrempelige en goed bereikbare specialisten in zelfzorg de huisarts met deskundig advies over eenvoudige gezondheidskwalen. Boeijenga: “De overheid wil de druk op de gezondheidszorg en de oplopende zorgkosten verminderen door mensen meer hun eigen gezondheid te laten managen. De drogist helpt de consument om de regie te voeren over zijn eigen gezondheid. We helpen de consument met het veilig gebruik van zelfzorggeneesmiddelen, waarschuwen voor risico’s en bijwerkingen en verwijzen waar nodig door naar de eerstelijnszorg zonder dat we op de stoel van de huisarts gaan zitten.”

Paracetamol en NSAID’s
De landelijke campagne richt zich op het gebruik van paracetamol en NSAID’s. Het gaat van start met de uitslag van het consumentenonderzoek dat Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) heeft gedaan naar kennis en gebruik van pijnstillers: wat weet de consument over pijnstillers, hoe snel grijpen ze naar een middel, wanneer nemen ze welk middel en hoe gebruiken ze het?

Boeijenga: “Wij merken in de winkels dat de kennis van de consument over pijnstillers nog wel eens tekort schiet. Deze middelen zijn een belangrijke groep binnen zelfzorg en ze zijn veilig bij juist gebruik. De consument is echter niet altijd voldoende op de hoogte van de risico’s die pijnstillers met zich mee kunnen brengen. Zo kunnen er bij verkeerd gebruik maagproblemen ontstaan en gaan pijnstillers niet altijd goed samen met receptmedicijnen. De rol van de drogist als erkend specialist is echt belangrijk voor het veilig gebruik van pijnstillers  door klanten goed te adviseren en als het nodig is door te verwijzen naar de huisarts, en dat mogen we best duidelijker claimen. Pijnstillers staan dan ook in de top 10 van zelfzorggeneesmiddelen die een risicowaarschuwing behoeven. Het onderzoek van IVM zal veel aandacht krijgen in de media. Door de meerwaarde van onze advisering te benadrukken, houden we de consument een spiegel voor en laten we zien dat pijnstillers bij de drogist in goede handen zijn.”

Kennisquiz consument
De campagne gaat gepaard met een kennisquiz voor consumenten over pijnstillers en die is vanaf 6 november op de site Erkendspecialistinzelfzorg.nl. te vinden. “Het is belangrijk dat alle partijen in de branche hun achterban goed informeren over de campagne. De consument wordt door de week van de pijn ook getriggerd om additionele vragen te stellen over pijnstillers. Daarom is het goed om de advieskaarten over Pijn en het magazine Pijn & Griep nog eens door te nemen op het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. En maak ook de kennisquiz die op Erkendspecialistinzelfzorg.nl verschijnt om te weten wat de klant ervaart. Als we met zijn allen een goede invulling aan deze landelijke campagne geven, van hoofdkantoor tot winkelvloer, benadrukken we onze belangrijke positie in de zorgketen.”

Tekst: Ivonne de Thouars

Wil je je voorbereiden en meer informatie over pijn en pijnstillers? Careality@Work besteedt in de oktoberuitgave uitgebreid aandacht aan het thema Pijn!


Deel dit bericht:


Careality