Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
13 oktober 2017

Detailhandel zet in augustus ruim 4 procent meer om dan in dezelfde periode 2016

De detailhandel heeft in augustus 4,4 procent meer omgezet dan in augustus 2016, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 3 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast is online bijna 18 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 6 procent hoger dan in augustus 2016.

Omzet non-foodsector bijna 5 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met bijna 5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ook bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder.

Dit is de achtste maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden deze maand, net als vorige maand, de grootste omzetstijging.

Ook de omzet van de winkels in recreatieartikelen, de winkels in kleding, de winkels in schoenen en lederwaren en de drogisterijen en parfumerieën groeide. De omzet van winkels in consumentenelektronica was maar een fractie hoger dan een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen zetten bijna 3 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in augustus een omzetstijging van bijna 3 procent. Het volume was hetzelfde als in augustus 2016. De omzet van de supermarkten groeide met ruim 3 procent, die van de speciaalzaken nauwelijks. Het volume bij de supermarkten was een fractie hoger, maar bij de speciaalzaken bijna3 procent lager dan een jaar eerder.

Online omzet bijna 18 procent hoger
De online omzet lag in augustus bijna 18 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 15 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 22 procent.

(foto: Stichting Nederland Schoon)


Deel dit bericht:


Careality