Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
16 oktober 2018

5 november de week van de Pijn en Pijnstillers

Om de consument meer bewust te maken van het juiste gebruik van zelfzorggeneesmiddelen organiseert de drogisterijbranche op 5 november de jaarlijkse week van de Pijn en Pijnstillers. Alle drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg doen mee aan de campagne. Thema dit jaar is het belang van persoonlijk advies in de winkel bij de aankoop en gebruik van zelfzorggeneesmiddelen.

Zelfzorggeneesmiddelen zijn veilig bij juist gebruik. Maar consumenten overschatten de eigen kennis van pijnstillers en overschatten de risico’s. Daarom organiseert de drogisterijbranche ieder jaar drie publiekscampagnes.

“Drogisten hebben een belangrijke rol als specialist in zelfzorg. We moeten deze positie in het voorportaal van de eerste lijn wel duidelijker claimen. Door als sector gezamenlijk deze campagne te organiseren kunnen we laten zien wat we aan kennis en kunde in huis hebben”, zegt Ed van de Weerd , voorzitter van het CBD.

Het thema van dit jaar is het belang van persoonlijk advies. “De kennis van de consument over pijnstillers schiet regelmatig te kort zo merken we dagelijks in onze winkels. Consumenten lezen niet altijd de bijsluiters, maar staan wel open voor advies. Het is dan ook belangrijk dat er altijd een (assistent)drogist aanwezig én beschikbaar is om de klant persoonlijk te adviseren over het juiste gebruik. Belangrijk daarbij is dat onze (assistent)drogisten goed doorvragen, adviseren over het juiste gebruik en wijzen op bijwerkingen en risico’s. En als het nodig is verwijzen we door naar de huisarts.”

Dit is de derde landelijke campagne van de deelnemende drogisterijbedrijven. Ieder bedrijf geeft zelf invulling aan het thema, bijvoorbeeld met de inzet van de eigen huis-aan-huis magazines en folders, activiteiten op de winkelvloer, informatie op de websites en de inzet van social media. Bij alle uitingen wordt het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg afgebeeld. Zo wordt een miljoenenpubliek bereikt.

Veel media-aandacht
Bij de start van de campagne maakt het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) de uitslag bekend van het jaarlijkse consumentenonderzoek naar de kennis en gebruik van pijnstillers. De verwachting is dat de uitslag van dit onderzoek weer veel media-aandacht zal opleveren.

Van de Weerd: “De drogist zal in de week van 5 november in de belangstelling staan van de consument en van de media. Consumenten zullen vragen stellen in de winkel, de media besteedt aandacht aan de drogist.  Het is belangrijk dat medewerkers zich goed voorbereiden op de campagneweek. Neem daarom de advieskaarten over Pijn, het magazine Pijn & Griep en het speciale campagnemagazine door op het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Wijs de consument ook op de speciale kennisquiz die vanaf 5 november op Erkendspecialistinzelfzorg.nl staat. Laten we gezamenlijk een goede invulling geven aan deze landelijke campagne om zo we onze belangrijke positie in de zorgketen te benadrukken.”


Deel dit bericht:


Careality