Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
9 november 2018

Consument wil persoonlijk advies over pijnstillers

Consumenten en chronische patiënten willen bij de aankoop van zelfzorggeneesmiddelen als pijnstillers persoonlijk advies door deskundig personeel. Dit blijkt uit de jaarlijkse Pijnpeiling van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) in opdracht van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD).

Pijnstillers als zelfzorggeneesmiddel zijn veilig bij het juiste gebruik. De kennis over veilig gebruik schiet echter te kort, ook bij chronische patiënten, die veel pijnstillers slikken: 40% van chronische patiënten weet niet dat vrij verkrijgbare pijnstillers forse bijwerkingen kunnen hebben. En de helft van chronische patiënten beschikt over onvoldoende kennis over het gebruik van combinaties van pijnstillers.

Een zorgelijk beeld met een hoopvol randje, volgens IVM-directeur Ruud Coolen van Brakel: “Het is positief dat een groot deel van de respondenten openstaat voor persoonlijk advies, ook van de drogist, en zelfs als dat advies ongevraagd is.”

Advies voorwaarde vrije verkrijgbaarheid 
Driekwart vindt het belangrijk dat in de drogisterij deskundig personeel aanwezig en beschikbaar is om te adviseren over aankoop en juist gebruik van pijnstillers. En bijna 80% waardeert het als de drogist (ongevraagd) waarschuwt voor risico’s. Het geven van goede informatie is een belangrijke voorwaarde voor de vrije verkrijgbaarheid van deze middelen, zo vindt het merendeel van het panel.

Verantwoorde zorg
Marten Hummel, directeur van het CBD. “Het onderzoek bevestigt wat drogisten dagelijks in de praktijk merken: de kennis over pijnstillers schiet te kort. Niet alleen bij consumenten, maar ook bij chronische patiënten die al in het zorgcircuit zitten. Consumenten én patiënten lezen niet altijd de bijsluiters, maar willen wel persoonlijk  advies. Het onderzoek laat het belang zien dat er altijd een (assistent)drogist persoonlijk aanwezig én beschikbaar moet zijn om de klant te adviseren over aankoop en het juiste gebruik. De (assistent)drogisten aangesloten bij het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg (ruim 85% van alle drogisten) geven verantwoorde zorg, vragen goed door, adviseren over het juiste gebruik en wijzen op bijwerkingen, risico’s en interacties. En als het nodig is, verwijzen we door naar de huisarts. Om consumenten nog beter te adviseren organiseren we een pilot om in de drogisterijen ongevraagd risicowaarschuwingen bij de aankoop van zelfzorggeneesmiddelen te geven. Want wij vinden het belangrijk dat de consument het juiste advies krijgt over alles wat met gezondheid heeft te maken.”

Publiekscampagne en Pijnpeiling
Om de consument en patiënt goed te informeren organiseert de sector jaarlijks drie publiekscampagnes. Alle drogisterijbedrijven nemen deel aan deze campagnes. In de week van 5 november staan ‘Pijn en pijnstillers’ en de Pijnpeiling centraal. Vorig jaar bleek uit de Pijnpeiling een overschatting van de eigen kennis en een onderschatting van de risico’s bij consumenten. Dit jaar lag de focus naast inhoudelijke kennis over pijnstillers, op het ervaren van pijn en standpunten over de vrije verkrijgbaarheid van pijnstillers: een ruime meerderheid heeft behoefte aan advies over de risico’s en bijwerkingen door de drogist.


Deel dit bericht:


Careality