De detailhandel heeft in oktober 3,3 procent meer omgezet dan in oktober 2017, meldde het CBS kortgeleden. Het verkoopvolume lag 2,6 procent hoger. In de foodsector groeide de omzet met bijna 3 procent en in de non-foodsector met 2 procent. Daarnaast is online ruim 14 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in oktober. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,2 procent hoger dan in oktober 2017.
Omzet non-foodwinkels 2 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food was in oktober 2 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) groeide met 1,3 procent.
De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica en witgoed realiseerden in oktober een omzetstijging. Bij de drogisterijen en de winkels in meubels en woninginrichting bleef de omzet nagenoeg gelijk. De omzet van de winkels in schoenen en lederwaren kromp in vergelijking met een jaar eerder.
Winkels in voedingsmiddelen zetten bijna 3 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in oktober 2,7 procent meer omgezet dan in oktober 2017. Het verkoopvolume groeide met 1,7 procent. De omzetstijging van de supermarkten (2,9 procent) was groter dan die van de speciaalzaken (1,3 procent).
Online omzet ruim 14 procent hoger
De online omzet was in oktober ruim 14 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben bijna 7 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 28 procent.
De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld, aldus het CBS op hun website.
Deel dit bericht: