De detailhandel heeft in januari 1,6 procent meer omgezet dan in januari 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 0,8 procent hoger. In de foodsector groeide de omzet met 1,5 procent, de omzet van de non-foodsector kromp met 0,1 procent. Daarnaast is online 15,8 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in januari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,7 procent hoger dan in januari 2018.
Omzet non-foodwinkels nagenoeg gelijk
De omzet van de winkels in non-food was in januari 0,1 procent lager dan een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) kromp met 1,3 procent.
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in januari een omzetstijging. De omzet van de winkels in schoenen en lederwaren bleef nagenoeg gelijk. De omzet van de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de drogisterijen en de kledingwinkels kromp in vergelijking met een jaar eerder.
Winkels in voedingsmiddelen zetten 1,5 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in januari 1,5 procent meer omgezet dan in januari 2018. Het verkoopvolume groeide met 0,9 procent. De omzet van de supermarkten nam met 1,9 procent toe, bij de speciaalzaken kromp de omzet met 1,8 procent.
Online omzet bijna zestien procent hoger
De online omzet was in januari 15,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,8 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 21,6 procent.
De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld, meldt het CBS.
(Foto: archief Careality)
Deel dit bericht: