Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
18 april 2019

Nederlander koopt gemiddeld iedere 6 weken een zelfzorgproduct

In 2018 zijn in Nederland 157 miljoen zelfzorgproducten verkocht, blijkt uit de gegevens van IQVIA. Dit zijn circa negen verpakkingen per inwoner. Dit betekent dat consumenten gemiddeld één keer per zes weken een zelfzorgmiddel in huis halen. Deze cijfers tonen aan dat zelfzorg voor steeds meer Nederlanders gemeengoed is bij de behandeling van eenvoudige gezondheidsklachten van voorbijgaande aard. Dit meldt Neprofarm in een persbericht aan Careality.

Zelfzorgmarkt 2018
De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen is het afgelopen jaar gegroeid. In totaal gaf de consument 753.1 miljoen euro uit aan zelfzorgproducten, 3,2 procent meer dan in het jaar daarvoor. Gemiddeld besteedden Nederlanders in 2018 €44,30 aan zelfzorgmiddelen. Ruim 77 procent daarvan wordt besteed aan A-merkproducten.

Met 75,3 procent marktaandeel zijn drogisterijen nog altijd het belangrijkste verkoopkanaal voor zelfzorgmiddelen. Gevolgd door supermarkten met 14,3 procent; apotheken hebben de overige 10,5 procent in handen. Het marktaandeel van zelfstandige drogisterijen nam af met 9,6 procent, terwijl ketendrogisterijen 4,9 procent konden bijschrijven. In apotheken daalde de omzet in gezondheidsproducten met 2,4 procent. Supermarkten deden het juist goed: daar werd 14,1 procent meer aan zelfzorgmiddelen verkocht.

Top drie zelfzorgproducten
Net als voorgaande jaren bestond in 2018 de top drie van meest verkochte groepen zelfzorgmiddelen uit producten voor de luchtwegen, pijnstillers en vitamines/mineralen. Omzetgroei zat met name in de verkoop van zelfzorgmiddelen voor huid en haar (8,6 procent), luchtwegen (7,5 procent) en pijnstillers (2,6 procent).

Zelfredzaamheid
Consumenten zijn steeds zelfredzamer. Met een breed zelfzorgassortiment zijn zij in staat zelfstandig kleine kwalen te behandelen. Voorlichting over de mogelijkheden van zelfzorg is essentieel om consumenten goed te informeren over zelfzorggeneesmiddelen en om bewustwording te creëren over de wijze waarop dergelijke middelen veilig gebruikt kunnen worden. Neprofarm ondersteunt de consument hierin met de website www.zelfzorg.nl, waarop informatie is te vinden over zelfzorgproducten en eenvoudige ziektes en klachten. Daarnaast kan de consument met de gratis bijbehorende Zelfzorg-app al voor aankoop de officiële bijsluiter downloaden en lezen.

(foto: archief Careality)


Deel dit bericht:


Careality