Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
3 juni 2019

Datakwaliteitscontroles van start in drogisterijsector. ‘Drogisterij retailers kunnen nog niet 100% op de kwaliteit van artikeldata vertrouwen.’

Deze maand gaat het programma DatakwaliTijd 2.0 ook van start in de drogisterijsector. Door de data van drogisterijartikelen in GS1 Data Source fysiek te controleren, hopen retailers en fabrikanten de correctheid en volledigheid van de data een flinke impuls te geven. Uiteindelijk moet de hele keten, inclusief de consument op de data kunnen vertrouwen. A.S. Watson is blij met dit initiatief. “Met datakwaliteit zijn we nooit klaar.”. Dit meldt GS1 Nederland in een (pers-)bericht aan Careality.

Vanaf juni ondergaan alle drogisterijartikelen in GS1 Data Source een fysieke controle. De door GS1 Nederland gecertificeerde partijen tellen, meten en wegen of de logistieke data van voedingssupplementen, gezondheidsproducten, bijzondere voedingsmiddelen, medische hulpmiddelen en persoonlijke verzorging correct en volledig in de datapool zijn vermeld. In een later stadium nemen zij ook de etiketgegevens in hun controleprocessen mee.

A.S. Watson heeft zich vanaf het begin achter het programma DatakwaliTijd 2.0 geschaard. “Correcte productdata zijn cruciaal voor onze interne processen. Gegevens zoals afmetingen van artikelen en het aantal artikelen per pallet hebben we nodig voor het plannen van de logistieke stromen. En zonder die gegevens kunnen we ook geen indeling van de schappen voor de filialen van Kruidvat en Trekpleister maken”, stelt Erik van der Neut, manager buying systems en datamanagement bij A.S. Watson.

Dagelijks telefoontjes van consumenten over het gebruik van zelfzorgmedicatie
Dat de etiketinformatie correct in de datapool staat, is minstens zo belangrijk. Niet alleen voor de medewerkers van Kruidvat en Trekpleister die consumenten op de winkelvloer van goed advies willen voorzien, maar ook voor die consumenten zelf. “Een gezonde levensstijl staat steeds meer in de belangstelling. Veel consumenten gaan uiterst zorgvuldig om met hun gezondheid. Zij raadplegen onze website voor informatie over de samenstelling of dosering van producten”, vertelt Conny van Ditmarsch, trading manager baby & health bij Kruidvat.

Van Ditmarsch geeft een voorbeeld. “Voor sommige consumenten is het een belangrijk argument dat ze een product maar één keer in plaats van twee keer per dag hoeven in te nemen. Het is heel belangrijk dat deze informatie klopt. Wij krijgen via ons servicecenter bijvoorbeeld dagelijks telefoontjes van consumenten over het gebruik van onze zelfzorgmedicatie. Naast een goed advies is hierbij ook de juiste informatie op de website en het etiket van groot belang.

Drogisterij retailers kunnen nog niet 100% op de kwaliteit van artikeldata vertrouwen
Op de kwaliteit van de artikeldata in GS1 Data Source kan A.S. Watson net als andere retailers op dit moment niet 100% vertrouwen. Voordat de data vanuit de datapool worden doorgezet naar de logistieke en commerciële systemen, checkt het team van Van der Neut eerst of data correct en volledig zijn ingevuld. Zo nodig worden data aangepast of verrijkt. “Daarnaast is met name de tijdigheid belangrijk. Aan de introductie van een nieuw artikel is een uitgebreide workflow met strakke tijdsplanning gekoppeld. Als de artikeldata niet uiterlijk acht weken voor introductie juist en volledig in de datapool staan, komt de planning in gevaar.”

Een deel van de leveranciers doet met andere productgroepen, met name levensmiddelen, al mee aan het programma DatakwaliTijd 2.0. Maar voor leveranciers die alleen drogisterijartikelen in hun productportfolio hebben, is dit nieuw. “Wij hebben aan aantal hele grote leveranciers die het thema datakwaliteit professioneel hebben opgepakt. Goede data zijn ook voor hun eigen processen belangrijk”, weet Van Ditmarsch. “Maar met name bij de kleinere leveranciers van drogisterijartikelen staat dit thema nog wat minder hoog op de agenda. In onze gesprekken met hen zullen we dat onder de aandacht blijven brengen.”

Aanleveren data vaak over meerdere schijven
Van der Neut en Van Ditmarsch vertrouwen erop dat alle leveranciers het belang van betrouwbare artikeldata onderschrijven. “Het probleem is dat het aanleveren van data vaak over meerdere schijven gaat, waardoor het voor veel bedrijven lastig is om grip op de kwaliteit van de data te krijgen”, stelt Van Ditmarsch. “Daarnaast bestaat soms nog onduidelijkheid over bepaalde datavelden. Sommige leveranciers interpreteren een bepaalde definitie anders dan wij. Dat vereist veel afstemming, waar GS1 een belangrijke rol in speelt”, zegt Van der Neut.

A.S. Watson gaat graag in gesprek met leveranciers. Daarnaast zet ook de drogisterijketen zelf stappen die helpen om de datakwaliteit te verbeteren. “Eind dit jaar schakelen wij over op een nieuw productinformatiesysteem (PIM) dat voor een belangrijk deel zal worden gevoed met data uit GS1 Data Source. Met dit systeem kunnen we straks o.a. beter de datakwaliteit per product en per leverancier monitoren. Daarmee kunnen we leveranciers feedback geven over de wijze waarop ze data aanleveren.”

A.S. Watson roept alle leveranciers op om zo snel mogelijk te starten
A.S. Watson roept alle leveranciers op om zo snel mogelijk te starten en het datakwaliteitsprogramma niet te lichtzinnig op te vatten. “En wacht vooral niet tot de drogisterijsector klaar is met de discussies over data, want die discussies zullen blijven doorgaan”, stelt Van Ditmarsch. “Al is het alleen maar omdat we voortdurend nieuwe producten krijgen. Met datakwaliteit zijn we nooit klaar.”


Deel dit bericht:


Reacties zijn gesloten.

Careality