Vandaag bestaat de barcode vijfenveertig jaar. Het was op 26 juni 1974 dat voor het eerst in de wereld een product – een pakje Wrigley kauwgom – met een barcode werd gescand. De barcode is dé manier om artikelen uniek te identificeren. De adoptie van een Grévy-zebra in Artis door GS1 Nederland is een hommage aan de barcode, omdat ook iedere zebra zijn eigen streepjespatroon kent. Dit schrijft GS1 Nederland in een persbericht aan Careality.
De barcode is een opeenvolging van verticale lijnen met verschillende diktes. Met een scanner kan een computer deze lijnen vertalen naar nummers: de productcode. Eigenlijk is de barcode dus een vertaling van nummers naar streepjes. Deze nummers maken een product echt uniek identificeerbaar. Ze zitten op elk pak koekjes, maar ook op geneesmiddelen, boormachines en make-upartikelen.
Adoptie van een Grévy-zebra in Artis
Ter ere van de verjaardag van de barcode én om de zwart-wit verschijning in ere te houden, heeft GS1 Nederland in Artis een Grévy-zebra geadopteerd. Elke individuele zebra heeft een ander streepjespatroon en is daarmee uniek. Een zebraveulen herkent zijn moeder aan dat patroon als die wat ouder is uit duizenden. De Grévy-zebra is van alle zebra’s de meest bedreigde soort. ARTIS werkt daarom mee aan het Europese fokprogramma van deze soort.
Marieke van der Spruit, communicatiemanager GS1 Nederland: “Dat GS1 Nederland heeft gekozen voor de zebra is vanwege de opvallende overeenkomst met de barcode. Elke individuele zebra heeft een ander streepjespatroon en is daarmee uniek. Een zebraveulen herkent zijn moeder de eerste dagen aan de geur en geluid en later aan haar unieke strepenpatroon. Net zoals we aan de kassa of in het online winkelmandje het ene product van het andere uniek kunnen herkennen met de barcode. Het gaat om honderden miljoenen producten. De GS1 barcode is simpelweg het paspoort voor producten.”
Producten uniek identificeren
De barcode is dé manier om artikelen te identificeren. Dat is niet alleen onmisbaar in de winkel, maar ook online webwinkels als bol.com, Wehkamp en Amazon willen de GS1 productnummers voor een juiste en unieke identificatie van producten. De GS1 barcode is de enige barcode met waarde. Dat komt omdat hij uniek is en wereldwijd door iedereen is te gebruiken.
Barcodes, RFID en QR-codes: één pot nat?
Marieke van der Spruit: “We zijn er trots op dat de GS1 barcode de tand des tijds heeft doorstaan, want het belangrijkste van barcodes is het unieke nummer.” Deze nummers kunnen vertaald worden in de bekende streepjescode, maar dit kan net zo goed een RFID-chip (Radio Frequency IDentification) of een QR-code zijn. Het zijn alle drie gegevensdragers die (product)informatie kunnen geven over het product.
Barcodes gebruiken in bedrijfsprocessen
Met de barcode heeft de retailer extra toepassingsmogelijkheden in handen gekregen. De consument krijgt een gespecificeerde kassabon en de verkoopgegevens kunnen winkelketens gebruiken voor inkoop, verkoop of afstemming van assortimenten op actuele kooppatronen.
Barcodes zijn ook onmisbaar in het logistieke proces. Retailers kunnen met de barcode zien dat iets ‘op’ is: voorraadbeheer dus. En denk ook aan de extra informatie die is gekoppeld aan de barcode. Zo kan de consument met een voedingsapp als ‘Kies ik gezond’ van het Voedingscentrum zien welke ingrediënten er in het product zitten.
In ziekenhuizen zorgt het scannen van geneesmiddelen met unieke barcodes voor een daling van het aantal medicatiefouten. Een reductie van het aantal fouten met 50 procent bij medicatietoediening is met barcodescanning van medicatie en polsband van de patiënt mogelijk. Ook zijn op deze manier implantaten (bijvoorbeeld een kunstheup) makkelijker en sneller terug te vinden in het geval van een recall.
Deel dit bericht: