Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
20 september 2019

Multibrandwinkeliers voelen hete adem in nek van directe verkoop retailmerken

Ruime meerderheid multibrandwinkels beschouwt direct-to-consumer als bedreiging
Steeds meer retailmerken oriënteren zich op de mogelijkheid om hun producten rechtstreeks, zonder tussenkomst van multibrandwinkels, aan de consument te verkopen: direct-to-consumer. Merken zien voordeel in direct-to-consumer, omdat het hen in staat stelt producten tegen lagere kosten te verkopen en hogere marges te realiseren. Bovendien levert verkoop via bijvoorbeeld een eigen webshop rechtstreeks contact met consumenten op, zodat ze data kunnen verzamelen en met de waardevolle inzichten hun assortiment en aanbod kunnen verbeteren. Driekwart van de multibrandwinkels signaleert dat merken steeds vaker rechtstreeks aan de consument verkopen. Maar liefst 84 procent verwacht dat deze ontwikkeling zich in de komende vijf jaar zal voortzetten, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Voor 58 procent vormt dit een bedreiging. Zo verwachten zij niet alleen dat dit ten koste zal gaan van hun omzet, maar vrezen zij ook slechts als etalage of marketingkanaal van merken te fungeren.

Multibrandwinkels blijven voor consumenten primaire verkoopkanaal bij kopen merkproduct
Acht op de tien multibrandwinkels geven aan in te gaan spelen op deze nieuwe ontwikkeling. Als multibrandwinkeliers hierin slagen, behouden zij volgens ABN AMRO een goede kans om het favoriete verkoopkanaal van de consument te blijven. Zo blijkt dat ruim de helft (56 procent) van de consumenten hun merkproducten zowel fysiek als online nog steeds het liefst bij een multibrandwinkel koopt. Toch koopt 13 procent merkproducten nu al liever rechtstreeks bij het merk. De belangrijkste reden om bij een multibrandwinkel te kopen, is de ruimere keuze, waardoor klanten merken kunnen vergelijken, bijvoorbeeld op prijs en kwaliteit. Ook biedt een bezoek aan een multibrandwinkel consumenten beleving en inspiratie, onder meer omdat zij er informatie kunnen krijgen over de eigenschappen van verschillende merken. Van de consumenten geeft 78 procent aan de komende vijf jaar evenveel rechtstreeks bij een merk te gaan kopen als nu. Daar staat tegenover dat 8 procent verwacht minder rechtstreeks bij merken te gaan kopen, terwijl 14 procent verwacht dit juist meer te gaan doen. Per saldo zal de markt van directe verkoop daarom de komende jaren naar verwachting wel gaan groeien.

Gespecialiseerd assortiment helpt multibrandwinkels zich te onderscheiden
ABN AMRO benadrukt dat het belangrijk is dat multibrandwinkels zich blijven onderscheiden om niet verder terrein te verliezen. “Klantdata spelen een cruciale rol voor het verkrijgen van inzicht in de behoeften van de consument. Het stelt winkels ook in staat klanten persoonlijk te benaderen en dat is belangrijk, omdat juist dit persoonlijke contact door ruim een derde van de consumenten erg belangrijk wordt gevonden. Zo kunnen op maat gesneden aanbiedingen bijdragen aan een grotere klantenbinding”, vertelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. “Multibrandwinkels kunnen de krachten ook bundelen met merken, bijvoorbeeld door data te delen en logistieke processen lokaal over te nemen. Merken zijn deels ook afhankelijk van de zichtbaarheid bij multibrandwinkels en hun logistieke processen.  Een goede inkoopstrategie, een gespecialiseerd assortiment met bijvoorbeeld een eigen huismerk, en het bieden van een uitstekende service kan deze winkels helpen het verschil te maken.”

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Het bovenstaande meldt ABN AMRO (Retail) in een persbericht aan Careality.

(foto: archief Careality)


Deel dit bericht:


Careality