Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
27 november 2019

Opening 300ste DA drogisterij

Vorige week donderdag, 21 november, opende DA Drogisterij & Parfumerie Ameide haar deuren en daarmee is de 300ste DA vestiging in Nederland een feit! Na de samenvoeging van D.I.O en DA is de keuze gemaakt het DA merk verder uit te gaan bouwen. Uit consumentenonderzoek bleek dat de naamsbekendheid van en waardering voor het merk DA onverminderd hoog is. Het afgelopen jaar hebben meer dan 100 D.I.O.-ondernemers de overstap naar DA gemaakt. Met de vorige week donderdag voor het publiek geopende DA in Ameide wordt het bereiken van de mijlpaal 300ste DA gevierd. Door de ombouw en uitbreiding behoort DA weer tot de grotere retail-ketens in Nederland. Zo meldt de Nederlandse Drogisterij Service (NDS) in een persbericht aan Careality.

De DA in Ameide (foto links) is helemaal nieuw, maar toch ook weer niet helemaal. De DA drogisterij van Aly de Wit aan de J.W. van Puttestraat is verhuisd naar de Prinsengracht en tegelijkertijd daarmee overgenomen door Arjan de Jong, eigenaar van de plaatselijke Coöp supermarkt De Jong. De familie De Jong staat al zes generaties lang aan het roer van de supermarkt in Ameide. Inmiddels is Arjan mede-eigenaar van de winkel. Aly de Wit wilde haar bedrijfsactiviteiten beëindigen, maar de drogisterij heel graag voor het dorp behouden. De Jong had daar wel oren naar. Vanaf vandaag zet hij de drogisterij-activiteiten voort in het pand waarin voorheen de bibliotheek gevestigd was. Het drogisterij-team inclusief Aly de Wit is mee overgegaan naar de nieuwe winkel. De vestiging van DA bij de Coöp supermarkt versterkt de lokale positie van beide winkels. De combinatie van een DA winkel met een supermarkt komt op steeds meer plaatsen in Nederland voor. Dit is de zesde Coöp/DA combinatie. In totaal zijn er 25 combinaties van DA winkels met supermarkten. Consumenten kunnen ook daar terecht voor zowel hun dagelijkse boodschappen als dagelijkse gezondheidsvragen.

DA groeit verder
DA is ervan overtuigd dat de drogist-specialist zijn bestaansrecht ontleent aan zijn toegevoegde waarde op kennis en kunde. In het retail-landschap is het duidelijk dat het ‘grijze midden’ (lees; onvoldoende zichtbaar op onderscheidende waarde) wegvalt. Daar komen de ontwikkelingen in de zorg bovenop: mensen wonen langer thuis, er valt steeds meer uit de basis zorgverzekering en steeds meer consumenten investeren bewust in ‘gezond oud te worden’. Hierbij hebben zij goed advies nodig om de juiste gezonde keuzes te maken. Of het nu gaat om de juiste shampoo als je een huidprobleem hebt, make-up om er mooi uit te zien of onregelmatigheden te verbergen of de beste producten om 5 kilo af te vallen – dat zijn allemaal gezondheidsvragen waarvoor je bij DA terecht kunt. Voor
een aantal specifieke onderwerpen kun je een check in de winkel doen. Na de begin dit jaar door DA geïntroduceerde cholesterol check zijn hieraan de afgelopen maanden hieraan bloeddruk-, bodycheck-, bloedglucose-, huidanalyse- en stress-checks toegevoegd. Alle checks maken onderdeel uit van de DA GezondheidsCheck waarvoor de consument in alle DA winkels terecht kan. Hiermee wordt ingespeeld op de toenemende behoefte van de Nederlandse consument om zijn gezondheid op een zeer laagdrempelige manier te monitoren.

Naast de aansluiting van vele D.I.O.-ondernemers bij de DA-formule, vindt dus volop doorontwikkeling binnen de formule plaats. Na eerste testen in de winkel van DA Michelle in Meppel, opende recent DA Evelyn Drent in Dedemsvaart (foto links en streamer) haar deuren op een nieuwe, centraal in het dorp gelegen locatie. In deze winkel is de vernieuwing van DA goed zichtbaar. DA streeft ernaar dat de consument any time, any where en any place te kunnen bedienen. Daarin past ook een app die volgend jaar geïntroduceerd wordt.

In het eerste kwartaal van 2020 zullen weer ruim 20 D.I.O. winkels de overstap maken naar DA. Met deze aanwas en de toevoeging van nieuwe winkels zal in de loop van 2020 de volgende mijlpaal van 350 DA winkels worden behaald.


Deel dit bericht:


Careality