Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
10 januari 2020

Reactie Albert Heijn op de brandbrief van IVM UAD geneesmiddelen

Albert Heijn heeft in zo’n 400 winkels in het geneesmiddelenschap een tablet waarmee de klant meer informatie over de werking en het gebruik van geneesmiddelen kan vinden. Klanten kunnen ook via een audio- of videoverbinding advies op maat van een gediplomeerd (assistent) drogist krijgen. Hiermee biedt Albert Heijn op een laagdrempelige en effectieve manier klanten de mogelijkheid om informatie over het geneesmiddel en de bijwerking te krijgen. Ook is er minimaal 32 uur (per week) een drogist aanwezig in de winkel. De Inspectie voor de Gezondheid staat 100% achter het gebruik van de tablet. Dit meldt Albert Heijn in een reactie aan Careality.

In winkels waar de tablet niet aanwezig is, is op openingstijden een (assistent) drogist aanwezig om klanten verantwoorde zorg te bieden. Klanten die onze service gebruiken zijn enthousiast en geven aan de persoonlijke hulp erg op prijs te stellen.

In een recente uitspraak waarbij de koepelorganisatie van de Nederlandse drogisterijen (CBD) naar de rechter is gestapt, is Albert Heijn in het gelijk gesteld. De rechter gaf het volgende aan:

  • Albert Heijn is niet verplicht zich aan De Nederlandse Drogistennorm (DND) van het CBD te houden. In DND worden allerlei extra bovenwettelijke regels verzonnen om het moeilijker te maken voor andere partijen om UAD geneesmiddelen te verkopen en dat er op minder plekken UAD geneesmiddelen gekocht kunnen worden. Dit is in het nadeel van de consument.
  • De klant moet worden gewezen op de mogelijkheid om meer informatie te krijgen. Het plaatsten van duidelijke informatieborden (zoals Albert Heijn dat doet) is voldoende. De ‘kassavraag’ zoals bij CBD leden plaatsvindt, is niet nodig is en wordt door mensen vaak als irritant of onnodig ervaren.
  • Onder de wettelijke term “beschikbaar zijn in de winkel [van de (assistent)drogist]” kan ook worden verstaan de aanwezigheid van een tablet met spraak- en beeldverbinding met een (assistent-)drogist. Sterker, de rechter heeft in niet dubbelzinnige woorden gezegd:

 We leven in een tijd waarin digitale communicatiemiddelen op steeds meer terreinen, waaronder ook op het terrein van de gezondheidszorg, een steeds grotere rol spelen. Deze ontwikkeling rechtvaardigt een wetsuitleg waarin onder ‘beschikbare zijn in de winkel’ ook kan worden verstaan de aanwezigheid van een tablet met de mogelijkheid om een spraak- en beeldverbinding met een (assistent-)drogist op afstand tot stand te brengen.”. (rechtsoverweging 12).


———————————————————————————————–

Gisteren 9 januari plaatste Careality.nl het volgende artikel:

Brandbrief aan minister: “Verkoop medicijnen zonder toezicht is riskant”

De drogisterijsector heeft verantwoorde zorg, zoals vastgesteld in de Nederlandse Drogisten Norm (NDN) en aangevuld met de risicowaarschuwingen, goed geregeld. In tegenstelling tot de verkoop van UAD-geneesmiddelen bij Albert Heijn zo schrijven het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) en de Consumentenbond vandaag in een brandbrief aan minister Bruno Bruins van Medische Zorg en Sport. Zij verzoeken de minister om de huidige manier van geneesmiddelenverkoop door Albert Heijn (geen balie, geen toezicht, geen begeleiding) tegen het licht te houden. En om de inspectie opdracht te geven een veel helderdere definitie uit te werken van wat verantwoorde zorg is. De huidige manier van verkoop bij AH  is onvoldoende veilig en zal leiden tot vermijdbare ziekenhuisopnames of erger, zo menen de instanties.

https://www.medicijngebruik.nl/over-ivm/nieuws/4128/open-brief-aan-minister-bruins-om-aanscherping-van-de-regels-bij-verkoop-zelfzorgmiddelen

 

 

 


Deel dit bericht:


Reacties zijn gesloten.

Careality