De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in januari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,8 procent hoger dan in januari 2019.
Omzet non-foodwinkels bijna 3 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food was in januari 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) groeide met 1,8 procent.
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen realiseerden in januari de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de drogisterijen en de kledingwinkels groeide. De winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in schoenen en lederwaren boekten een omzetverlies.
Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 2 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in januari 2,2 procent meer omgezet dan in januari 2019. Het verkoopvolume bleef vrijwel gelijk. De omzet van de supermarkten nam met 2,4 procent toe, bij de speciaalzaken was de stijging 1,2 procent.
Online omzet bijna 10 procent hoger
De online omzet was in januari 9,9 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 10,3 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 9,4 procent.
De omzet detailhandel is de opbrengst uit verkoop van goederen en diensten aan derden, exclusief btw. De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.
Bron: cbs.nl
Foto: archief Careality
Deel dit bericht: