Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
25 maart 2020

Ambitieuze duurzaamheidsdoelen bij Kneipp®: Focus op alternatieven voor plastic

Het lifestyle & verzorgingsmerk Kneipp® heeft een gedetailleerde duurzaamheidsvisie uitgezet met ambitieuze doelen die in 2025 bereikt moeten zijn. Het merk verricht intensieve inspanningen om de verpakkingselementen van plastic te vervangen door alternatieven op biologische basis. Het is de bedoeling dat er vanaf 2025 geen plastic Kneipp verpakkingen meer op de markt worden gebracht. Dit schrijft Kneipp in een persbericht aan Careality.

Met een werkwijze gebaseerd op de filosofie van Sebastian Kneipp en de focus op plantaardige ingrediënten, heeft het merk Kneipp altijd gestaan voor duurzaamheid. Nu heeft het zichzelf nieuwe ambitieuze doelen gesteld tot en met 2025. De activiteiten richten zich  naast het gebruik van gerecycled plastic met name op innovatieve, biologische materialen die plastic moeten vervangen. In 2025 wil Kneipp voor 100% van de verpakkingen duurzame plastic alternatieven gebruiken.

Voor sommige producten gebruikt Kneipp al alternatieve materialen, zoals gerecycled plastic voor de nieuwste douchevarianten en kurk voor de lippenbalsems. Deze maand lanceert Kneipp in Duitsland ook een nieuw alternatief voor plastic. Kneipp zal het bovenste deel van de huls van haar lippenbalsems, dat voorheen van plastic was, vervangen door een nieuw materiaal dat ‘Paper blend’ wordt genoemd. Hoewel het lijkt op plastic en het er bijna hetzelfde uitziet, bestaat dit Paper blend voor 99 procent uit ingrediënten die ook voor de vervaardiging van papier worden gebruikt. En Paper blend is helemaal vrij van aardolie; mocht het product op straat belanden, dan wordt het afgebroken tot CO2 en water.

In de loop van 2020 en 2021 zal Kneipp de bestaande variaties in het lipverzorgings-
assortiment vervolgens overzetten naar de nieuwe verpakkingen met Paper blend. De al duurzaam geproduceerde verpakkings-
onderdelen, zoals het onderste deel van de kurkkern en de vouwdoos van graspapier, blijven behouden. Kneipp is de eerste fabrikant die Paper blend als verpakking voor cosmetische producten probeert en die deze toepast voor een hele productcategorie. Andere producten met Paper blend als verpakking zullen volgen.

De consequente weg naar steeds duurzamere verpakkingen heeft zich al bewezen. Zo heeft Kneipp Lipcare onlangs nog een onderscheiding gekregen: de GermanDesign Award 2020. “De opvallende verpakking van graskarton ruikt aangenaam natuurlijk en voelt natuurlijk aan. Kneipp onderstreept daarmee de merkbelofte op een originele manier”, aldus de internationale vakjury van de German Packaging Award.

Design en duurzaamheid gaan goed samen – een claim die Kneipp ook in andere duurzaamheidsinitiatieven nastreeft. Of het nu gaat om hernieuwbare grondstoffen zoals graspapier of aankomende projecten met Ocean Waste: de Kneipp verpakkingen zullen de komende maanden en jaren een interessante transformatie ondergaan.

De Kneipp-duurzaamheidsstrategie in één oogopslag:
Duurzaamheid is altijd een aandachtspunt geweest bij Kneipp. Met de nieuwe duurzaamheidsstrategie heeft het merk zich ambitieuze doelen gesteld. Om deze doelen te bereiken zal in 2020 een interne evaluatie-index van kracht worden als basis voor de introductie van nieuwe producten en initiatieven.

De belangrijkste richtlijnen op het gebied van verpakkingen zijn:

  • Vanaf 2021 vervanging van alle papieren verpakkingen op basis van houtvezels door duurzamere alternatieven.
  • Vanaf 2023 gebruik van uitsluitend gerecycleerde kunststoffen.
  • Invoering van een gecertificeerd recyclingsysteem voor het gebruik van gerecyclede kunststof.
  • Vanaf 2023 volledige recyclebaarheid van alle verpakkingen.
  • Vanaf 2025 komen er geen verpakkingen met plastic meer op de markt.
  • Besparing van 305 ton verpakkingsmateriaal (ten opzichte van 2018) vanaf eind 2020.

Aanvullende activiteiten
Aanvullend kijken wij naar de uitbreiding van de CO2-neutraliteit waar een nieuw beleid aan wordt toegevoegd voor de internationale locaties en vliegreizen vanaf 2021. Daarnaast de integratie van leveranciers met de eerste resultaten in 2022. De Duitse locaties werken al sinds 2015 CO2-neutraal (volgens Scope 1 en Scope 2). Enkele formuleringen die nog vloeibare polymeren bevatten zullen eind 2020 zijn omgezet. Dit betekent dat alle verzorgingsproducten vrij zijn van microplastics (volgens de definitie van de Duitse BUND).

Gedetailleerde informatie over deze en andere duurzaamheidsactiviteiten is te vinden op de website van Kneipp onder het kopje ‘Magazine’ https://www.kneipp.com/nl_nl/kneipp-magazine/wat-voor-kneipp-belangrijk-is/duurzame-verpakkingen/


Deel dit bericht:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Careality