Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
12 juni 2020

Veronica de Smit, drogisterij De Pauw: “Ik geloof in de kracht van goede presentatie”

Hoe onderscheid je je als dienstverlener in een dynamische zelfzorgmarkt? Hoe creëer en consolideer je een sterk merk met relevantie? Om de klant te overtuigen om voor joúw producten te (blijven) kiezen, is jezelf kritisch evalueren en out-of-the-box denken onontbeerlijk. Ondernemer Veronica de Smit vertelt over haar ervaringen met het merk Golden Naturals.

Focus op natuur(lijk)
Drogisterij De Pauw in Voorschoten is zoals eigenaar Veronica de Smit zelf zegt ‘geen doorsnee drogisterij’. “Het accent ligt bij ons op alternatieve en natuurlijke zelfzorgproducten. In Voorschoten zijn we een begrip: we zitten hier al bijna 63 jaar. Vijfentwintig jaar geleden heb ik de zaak overgenomen van mijn vader. Toen ging het accent al steeds meer naar ‘het natuurlijke’: extra aandacht voor en aanbod van homeopathie, kruiden, theeën en de reformafdeling. Dat assortiment heb ik geleidelijk steeds meer uitgebreid. De Pauw is anno 2020 in feite een klassieke drogisterij maar met een uitgesproken focus op natuurlijke voeding, suppletie en cosmetica.”

Van het eerste uur
Veronica is naar eigen zeggen een verkoper van het eerste uur: “Al kort nadat het merk Golden Naturals op de supplementenmarkt gelanceerd werd, heb ik het opgenomen in mijn schappenplan. Het aantal producten is in de loop der jaren sterk toegenomen; na een voorzichtig begin met een meter aan ‘hardlopers’, won Golden Naturals snel aan populariteit en klandizie. Inmiddels vult het Golden Naturals-assortiment in onze zaak bijna een hele kast.”

Gouden greep
“De kracht van Golden Naturals vind ik vooral de algehele uitstraling”, vervolgt Veronica. “Dan bedoel ik de look-and-feel van de verpakking, de communicatie via het etiket: een duidelijk en aantrekkelijk geheel. Daarnaast is de prijs-kwaliteitverhouding voor de consument gewoon erg goed. En voor ons is de marge fantastisch. Wat er absoluut bovenuit steekt, zijn natuurlijk de gouden 2 euro-doppen: dat is met recht een gouden greep. Het is een duurzaam en slim concept én het stimuleert een herhalingsaankoop. Dubbel winst voor alle partijen én het milieu.”

Onderscheidend
“Als het om suppletie gaat, ben ik zelf altijd al erg alert op aspecten waarin producten zich onderscheiden van andere merken. Dat is niet altijd in één oogopslag duidelijk, zeker niet voor de leek. Er zijn inmiddels zó veel supplementmerken. Ik zie dat voornamelijk wordt ingezet op innovatie en het ontwikkelen van nieuwe samenstellingen die onderscheidend zijn en synergetische combinaties van ingrediënten vormen. Dat speel je vanzelfsprekend door naar je klanten in het advies dat je geeft. De producten die bij De Pauw bijzonder hoog scoren zijn de Blaas, Magnesium Citraat en vooral de vitamine C- en D-producten. “Zeker in de afgelopen roerige tijd waarin consumenten extra aandacht besteedden aan hun gezondheid en weerstand waren dat de absolute uitschieters”, vertelt Smit.

Aanstekelijke bevlogenheid
Over de samenwerking met Golden Naturals is Smit erg tevreden. “Dat contact verloopt heel prettig. Ik kan altijd met vragen terecht bij onze contactpersoon. Hij voorziet ons regelmatig van nieuw promotie- en etalagemateriaal; daar hecht ik veel waarde aan omdat ik geloof in de kracht van goede presentatie. De interactieve producttraining door Jan-Dirk Troost (mede-eigenaar en productontwikkelaar Golden Naturals, red.) biedt concrete handvatten voor mijn werknemers op de winkelvloer. Zijn enthousiasme en toch laagdrempelige manier van kennisoverdracht vormen de ideale basis voor passend advies en succesvolle verkoop.”


Deel dit bericht:


Reacties zijn gesloten.

Careality