De cadeaukaart is in Nederland populairder dan het kerstpakket als eindejaarsgeschenk. Tijdens de kerst ontvangt 50% van de consumenten het liefst een cadeaukaart of belevenis box als geschenk. 29% van de consumenten koopt zelf een cadeaukaart als eindejaarsgeschenk voor iemand anders. Dat blijkt uit onderzoek dat de Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland liet uitvoeren door GfK Nederland. Samen met verjaardagen is de kerstperiode dus dé gelegenheid om een cadeaukaart te krijgen en te geven. Zo meldt de branchevereniging in een persbericht aan Careality.
De helft van alle medewerkers die een eindejaarsgeschenk ontvangen, krijgt het liefst een cadeaukaart. Niet gek dat veel werkgevers kiezen voor het geven van zo’n kaart. Het geeft de ontvanger de mogelijkheid om naar wens iets leuks, lekkers, praktisch of handigs uit te zoeken. De gever weet dan zeker dat de ontvanger vanwege de keuzevrijheid er blij mee is. Voor consumenten gelden dezelfde argumenten om te kiezen voor een cadeaukaart. Nederlanders vragen ook steeds vaker om een specifieke cadeaukaart als geschenk. Inmiddels doet 1 op de 5 dat.
Fysiek versus digitaal
Naar schatting wordt er jaarlijks voor zo’n € 1,5 miljard aan cadeaukaarten gekocht in Nederland. De coronaperiode laat een stijging zien in de aankoop en verkoop van digitale codes. Dat neemt niet weg dat de meerderheid graag een fysieke cadeaukaart ontvangt. Het overgrote deel van alle cadeaukaarten wordt in een fysieke winkel gekocht. De belangrijkste reden daarvoor is dat de koper de cadeaukaart graag direct in huis heeft. Verder wordt bij het kiezen van een cadeaukaart vooral gelet op het aantal bestedingsmogelijkheden en het aanbod van locaties waar de cadeaukaart ingeleverd kan worden. Ook blijkt de geldigheidsduur van een cadeaukaart belangrijk bij het maken van een keuze.
Deel dit bericht: