Aandeel consumenten dat laatste aankoop online deed sinds 2015 met 17 procent gestegen
De sterke stijging van online verkopen gaat onverminderd door ten koste van het aantal fysieke winkels. In 2015 had 10 procent van de consumenten een voorkeur voor het online kanaal, in 2018 steeg dit naar 16 procent en in 2020 bedraagt dit 21 procent. Niet langer worden websites hoofdzakelijk gebruikt voor het zoeken en vergelijken van producten. Want terwijl de populariteit van ‘online’ als oriëntatiemiddel min of meer gelijk is gebleven, stijgt het aantal consumenten dat via dit kanaal de laatste aankoop deed sterk: van gemiddeld 18 procent in 2015 tot 35 procent in 2020. Koplopers in het online segment zijn elektronica, sport, schoenen en mode. Dat blijkt uit herhaald onderzoek dat ABN AMRO in 2015, 2018 en 2020 door Q&A Research & Consultancy onder ruim 1.500 Nederlanders heeft laten verrichten. Om een goede vergelijking te maken met voorgaande jaren is de respondenten dit jaar gevraagd in de beantwoording van de vragen over hun koopgedrag in de toekomst te veronderstellen dat de omstandigheden weer normaal zijn en het coronavirus onder controle is.
Consumenten minder vaak van plan naar fysieke winkel te gaan
Doordat consumenten steeds vaker gebruikmaken van het online kanaal, heeft dit gevolgen voor het bezoek in de winkelstraten: 35 procent zegt van plan te zijn (veel) minder naar winkels te gaan. Daartegenover staat dat 7 procent van de consumenten juist denkt meer naar de winkel te gaan. Per saldo is 28 procent van plan minder vaak naar een fysieke winkel te gaan, terwijl dit in 2018 nog voor 21 procent gold. Hoewel de voorkeur voor online over de gehele breedte toeneemt ten koste van het bezoek aan fysieke winkels, geldt dit in mindere mate voor bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten. Hier is het beoogde winkelbezoek het hoogst. Daarbij speelt volgens ABN AMRO een rol dat het om producten gaat die de consument direct wil meenemen. Vooral in sectoren waar consumenten graag online winkelen, hebben zij minder vaak de intentie om naar de winkel te komen. Dat geldt vooral voor de productcategorieën sport (52 procent), elektronica (49 procent), damesmode (41 procent) en herenmode (39 procent).
Fysieke winkel voor ruim 6 op 10 consumenten nog altijd favoriet
Consumenten shoppen nog steeds vooral online vanwege de snelheid, het gemak en de prijs. De fysieke winkel krijgt de voorkeur als zij producten willen uitproberen of advies nodig hebben. Een trendbreuk met voorgaande jaren is dat 40 procent zegt gemak en efficiency in een fysieke winkel meer te waarderen dan beleving (34 procent). “Blijkbaar heeft de consument een grotere behoefte aan efficiënt winkelen en verliest ‘funshoppen’ aan populariteit”, zegt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO (foto). “Voor 62 procent geldt echter dat de fysieke winkel, ondanks de opmars van online, gemiddeld nog steeds favoriet is. Uiteraard zien we nu een forse impact van het coronavirus op het fysieke winkelen. Als de situatie zich verbetert, dienen winkeliers klanten te verleiden om naar hun winkel te blijven komen. Retailers moeten waarde toevoegen aan het fysieke winkelen, bijvoorbeeld door te zorgen dat klanten snel en gemakkelijk geholpen worden en hun aankoop direct kunnen meenemen. Daarnaast blijft het van belang dat zij de fysieke verkoop combineren met een website. Zo kunnen klanten zich online oriënteren en laten inspireren, online aankopen doen en uiteindelijk verleid worden om fysiek een winkel te blijven bezoeken en een aankoop te komen doen.”
Het hele persbericht is hier te downloaden.
Deel dit bericht: