Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
4 november 2020

Europese retailers investeren in voorzorgsmaatregelen om de gezondheid van werknemers en klanten te beschermen

Retailers in heel Europa investeren in innovatieve oplossingen om de gezondheid en het welzijn van personeel en klanten te beschermen. Het gaat dan onder andere om technologie die toezicht houdt op de bezetting van winkels waardoor klanten makkelijker 1,5 meter afstand kunnen houden. Dat stelt Checkpoint Systems, wereldwijde marktleider in oplossingen voor de retailindustrie. In Nederland traden supermarkt Plus Meeuw in Spijkenisse en GRS Tuindorado Drachten recent in de voetsporen van andere Europese retailers. Checkpoint zal Smart Occupancy in deze winkels installeren om de bezettingsgraad automatisch te meten. Dit meldt Checkpoint in een persbericht aan Careality.

Vanwege COVID-19 treffen retailers de nodige voorzorgen om alle coronamaatregelen in hun winkels te respecteren. Retailers als hypermarkt E. Leclerc Wattrelos, warenhuisketen Fnac in Spanje, de Duitse supermarktketen EDEKA en de internationale meubelketen in Zwitserland omarmen technologie om dat automatisch te doen. Zij kregen de afgelopen maanden navolging van Nederlandse, Belgische en Scandinavische retailers nu blijkt dat corona ons winkelgedrag voorgoed heeft veranderd.

Pjotr van Wuyckhuyse, Sales Manager Benelux bij Checkpoint: “De retail is vastbesloten om samen te werken aan een gemeenschappelijk doel: het welzijn en de gezondheid van alle klanten en medewerkers beschermen. En dat begint al aan de deur. Om social distancing in de winkel te kunnen respecteren, moet je controle hebben op het aantal mensen dat je tegelijk binnenlaat. Ook klanten willen een duidelijk zicht op de situatie hebben. Daarom hebben consumenten in heel Europa nieuwe technologieën in winkels met open armen verwelkomd. Het stelt hen in staat om met meer gemoedsrust en veiligheid te winkelen. Op deze manier worden mensenmassa’s die zouden kunnen leiden tot een verdere verspreiding van het virus voorkomen. Checkpoint heeft de juiste technologie in huis om die missie te ondersteunen, en het is de perfecte keuze om retailers te helpen risico’s te verminderen in overeenstemming met nieuwe richtlijnen om een veilige omgeving voor iedereen te garanderen.”

Beheer bezettingsniveau van winkels in realtime
Geconfronteerd met een toename van het aantal besmettingen en het aanscherpen van de maatregelen, hebben grote winkelcentra, verkooppunten, supermarkten en modewinkels ervoor gekozen om gebruik te maken van hulpmiddelen zoals SmartOccupancy van Checkpoint. Deze innovatieve technologie stelt ondernemers in staat om de bezettingsgraad automatisch en in realtime te controleren. Het doel is om social distancing te verzekeren en het risico van mogelijke besmetting in winkels te minimaliseren door ondernemers te helpen bij het naleven van de nieuwe bezettingslimieten.

Het systeem telt automatisch en nauwkeurig de in- en uitgaande bewegingen van alle mensen die de winkel binnenkomen en verlaten. Dit betekent dat als een winkel de capaciteit nadert of heeft overschreden, het systeem een waarschuwing stuurt via een tablet of ander scherm dat een kleursysteem gebruikt om de bezettingsgraad van de vestiging te bepalen. Bovendien wordt er een extra waarschuwing naar de medewerkers gestuurd wanneer het maximum bijna bereikt is, zodat zij gepast kunnen reageren.

Fnac krijgt navolging van PLUS Meeuw en GRS Tuindorado in Nederland

Fnac in Spanje was een van de eerste retailers die de technologie van Checkpoint Systems installeerde. Europa’s toonaangevende retailmerk voor technische en culturele producten werd al gauw gevolgd door de Spaanse supermarktketen Consum. Dat was de eerste foodretailketen die aanzienlijk in de technologie investeerde en deze in 454 winkels implementeerde. De installatie werd in juni afgerond. Klanten krijgen sindsdien visuele informatie over of ze de supermarkt kunnen betreden dankzij een automatisch stoplichtscherm bij de ingang. Groen betekent dat ze naar binnen kunnen en rood dat ze moeten wachten. GRS Tuindorade in Drachten installeerde SmartOccupancy van Checkpoint in zijn winkel vanwege het realtime overzicht en de visuele capaciteitsweergave. Supermarkt PLUS Meeuw in Spijkenisse volgde kort daarna. De eigenaars hopen dat hun klanten net als in andere Europese landen het erg leuk en nuttig zullen vinden dat ze kunnen zien hoe de situatie in de winkel is. De installatie heeft er elders naar verluidt toe geleid dat sommige klanten hun boodschappen niet hoeven uit te stellen totdat er minder mensen in de winkel zijn. (…)

www.checkpointsystems.com

Deel dit bericht:


Careality