Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
2 december 2020

Online winkels breken alle records tijdens Black Friday

Online winkels hebben tijdens Black Friday alle verkooprecords gebroken. De online verkopen waren op vrijdag 80 procent hoger dan een jaar geleden, zo blijkt uit data van Klarna. Het eerste uur van Black Friday gingen de verkopen al door het plafond. De online bestedingen waren het uur na middernacht maar liefst 84 procent hoger in vergelijking met hetzelfde uur in 2019. Nu Nederlanders hun inkopen voor de feestdagen vanwege corona vooral online doen, was in de week voor Black Friday ook al een topdrukte merkbaar bij webshops. Dit meldt Klarna in een persbericht aan Careality.

Klarna, marktleider in achteraf betalen, werkt samen met meer dan 20.000 Nederlandse webshops en signaleerde een enorme stijging van het aantal online verkopen in de eerste uren van Black Friday. Deze trend zette de hele dag door met als resultaat een toename van de online bestedingen van 80 procent ten opzichte van Black Friday 2019. Met name de categorieën Elektronica, Entertainment en Health & Beauty stegen sterk in vergelijking met een gemiddelde winkeldag. Ook de week in aanloop naar Black Friday, de eerste dagen van de zogenaamde Black Week, zag Klarna een recordstijging van het aantal online verkopen. De verkopen namen van maandag tot en met donderdag met maar liefst 97 procent toe, bijna een verdubbeling.

“Miljoenen Nederlanders bleven op Black Friday tot middernacht op om als eerste hun slag te kunnen slaan. Sinterklaas- en kerstinkopen worden nu grotendeels online gedaan en consumenten hadden zich duidelijk goed voorbereid om de beste deals te scoren. Je kunt het vergelijken met de run op zeer gewilde kaartjes voor een concert, waarbij mensen voor de deur overnachten om er als eerste bij te zijn. Hetzelfde gebeurt nu in een digitale omgeving. Er waren meer dan 10 keer zoveel verkopen in het eerste uur van Black Friday in vergelijking met een gemiddelde shopdag”, zegt Wilko Klaassen, General Manager van Klarna Nederland, België en Frankrijk. “Met name producten in de categorieën Elektronica, Entertainment en Health & Beauty doen het enorm goed ten opzichte van vorig jaar. Dit is logisch te verklaren door het feit dat mensen zichzelf in de tweede lockdown graag verwennen met producten waarmee ze het thuis leuker en comfortabeler kunnen maken.”

De cijfers van Klarna in Nederland op een rij:

-Stijging online bestedingen Black Friday ten opzichte van 2019: 80%
-Toename eerste uur Black Friday (0.00 tot 01.00 uur) ten opzichte 2019: +84%
-Toename eerste uur Black Friday (0.00 tot 01.00 uur) ten opzichte van een gemiddelde winkeldag: +1079%
-Toename Black Week ten opzichte van 2019 (maandag t/m donderdag): +97%
-Grootste stijging productcategorieën eerste uur Black Friday (0.00 tot 01.00 uur) ten opzichte 2019 zijn Elektronica: + 1552% en Kleding en Schoenen + 1211%
-Grootste stijging productcategorie in Black Friday 2020 (maandag t/m vrijdag) in vergelijking met een gemiddelde winkeldag is Elektronica
-De leeftijdsgroep waar het aantal online aankopen het sterkst is gestegen ten opzichte van 2019: 18-25 jaar (+137%)
-De leeftijdsgroep met de meeste aankopen in 2020 is: 26-35 jaar (aandeel is 31%)

(beeld streamer: Klarna)


Deel dit bericht:


Careality