Cadeaukaarten zijn en blijven een geliefd cadeau om te geven en om te krijgen. Niet alleen tijdens de pandemie, maar ook in de periode met minder beperkingen. Dat blijkt uit onderzoek dat de Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland liet uitvoeren door GfK Nederland. Dit meldt de branchevereniging in een persbericht aan Careality.
Voor veel consumenten behoren cadeaukaarten tot hun favoriete geschenken en vragen zij zelfs specifiek om een cadeaukaart. Met als hoogtepunt de kerstperiode. Met een persoonlijke voorkeur voor een cadeaukaart is bij 49% van de werknemers dit het meest favoriete eindejaarsgeschenk.
Veel mensen vinden een cadeaukaart leuk om te schenken. De voornaamste reden (56%) is dat een cadeaukaart
leuker geeft dan contant geld. Samen met de verschillende mogelijkheden die cadeaukaarten bieden, is dat het
belangrijkste aankoopmotief. Natuurlijk speelt ook de wens van de ontvanger een belangrijke rol.
Veranderingen door corona
In ons land wordt jaarlijks naar schatting ter waarde van € 1,7 miljard aan cadeaukaarten gekocht. Logischerwijs
zijn er afgelopen twee jaar duidelijke verschillen te zien ten opzichte van voorgaande jaren. In horeca en cultuur
stonden cadeaukaarten onder druk terwijl webshops het vaak extra goed deden. Die verschillen zijn ook te zien
bij de plekken waar consumenten hun cadeaukaarten kochten.
Online als voorkeurkanaal steeg in 2020 door de corona beperkingen sterk. Dit aandeel is afgelopen jaar weer
wat gedaald. Toch blijft het aandeel online met 32% substantieel en beduidend hoger dan de 21% in het precorona
jaar 2019. De belangrijkste redenen voor consumenten om cadeaukaarten in de winkel te kopen is
omdat zij deze graag direct in huis hebben, omdat zij liever de originele kaart of box geven dan een digitale
variant en omdat de cadeaukaarten mooier verpakt worden. Een online variant met een code vindt de
meerderheid onpersoonlijk.
Een steeds persoonlijker cadeau
33% van de mensen die een cadeaukaart koopt, geeft deze als verjaardagsgeschenk. De kaarten worden dan met
name voor kinderen, familieleden en vrienden gekocht (samen 64%). Dat maakt cadeaukaarten tot een
gebruikelijk en persoonlijk cadeau. Bij werkgevers is de cadeaukaart veruit favoriet als eindejaarsgeschenk.
Ongeveer de helft van alle werknemers die een eindejaarsgeschenk hebben ontvangen, geeft de voorkeur aan
een cadeaukaart. Daarmee is de cadeaukaart als eindejaarsgeschenk een stuk populairder dan het kerstpakket.
Minimale geldigheid
De minimale geldigheid van cadeaukaarten is per 1 januari 2022 verlengd van 1 naar 2 jaar. Voor de consument
veranderde er niet veel aangezien in de praktijk veel kaarten al meer dan 1 jaar geldig waren. Uit het GfK
onderzoek blijkt ook dat 91% van de cadeaukaarten in 2021 binnen 12 maanden besteed werd.
Extra besteding
Cadeaukaarten zorgen bij de locatie waar ze worden verzilverd voor extra omzet. 44% van de consument geeft
meer uit dan de waarde die op de cadeaukaart staat. De gemiddelde extra besteding was in 2021 maar liefst €
39. Daarmee zijn ze belangrijk voor onder meer lokale ondernemers die de omzet goed kunnen gebruiken. De
gemiddelde waarde van een ontvangen cadeaukaart steeg vorig jaar naar € 40.
Deel dit bericht: