Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
27 mei 2022

Care & Beauty drogisterijen binnen een jaar microplasticsvrij

Nog niet al te lang geleden is vastgesteld dat (micro)plastics in producten zit die mensen met de consumptie daarvan binnenkrijgen. Ook min of meer indirect door tandpasta’s en huidverzorging. Ook is vastgesteld dat deze plastics in het bloed meetbaar zijn. Los van de milieuschade is er dus ook aanwijsbaar gezondheidsschade op termijn. Dit schrijft Care & Beauty in een persbericht aan Careality.

In 80% van de producten die als cosmetica zitten deze stoffen. Toch zijn er al producenten/leveranciers die microplasticvrije producten aanbieden.

De consument en retailers zijn nu aan zet om de industrie te bewegen snel stappen te maken met het microplasticvrij maken van producten. Als winkels je spullen niet meer willen verkopen en consumenten ze niet meer willen kopen is de boodschap duidelijk. Maak je producten troepvrij is dus het credo.

Veel mensen zijn in toenemende mate bewust met ingrediënten bezig. Er is steeds meer kennis over schadelijke stoffen die verpakt in ingewikkelde namen nog steeds veel te vaak in producten voorkomen.

In feite wordt het dictaat van de industrie om allerlei schadelijke stoffen  in producten te stoppen om ze lekkerder, langer houdbaar en beter toepasbaar te maken in sneltreinvaart omgekeerd evenredig verworpen en vervangen  door de kennis en mondigheid van de gebruikers.

Care & Beauty weert microplastics
De Plastic soup foundation is de strijd aangegaan met de industrie over microplastics in producten. Care & Beauty drogisterijen steunt deze strijd. Deze 24 drogisterijen, in hoofdzakelijk  de randstad, waren al wat stappen vooruit in de richting waar het ging om duurzaamheid, natuurlijk en zorg.

Nu er een goede app is ontwikkeld “beat the microbeat” is de stap om  met onze klanten echt samen op te trekken  om microplastics uit producten te krijgen een dikke stip aan de horizon. Door deze app kan de klant de ingrediëntenlijst op een product scannen en daarmee vaststellen of een product microplastics bevat.

De Plastic soup foundation zet die stip ook en doet dit op een stevige en rigide manier. Zeer strikt in de leer en streng. Care & Beauty deelt dit uitgangspunt maar wil daar nog wel enige nuance in brengen. De realiteit is weerbarstig want er zijn een aantal leveranciers al bijna plastikvrij en daar al jaren mee bezig  maar zitten met een paar  producten nog in de fase van ontwikkeling om de liquid polymeren er uit  te krijgen. Dat kost enige tijd maar als er echte intrinsieke drive is om het te willen doen met een duidelijk tijdplan is dat vooralsnog ook goed.

Microplastic vrij in alle 24 winkels
Care & beauty wil door gerichte promotie, aanduidingen bij producten in de winkel “bevat  0% plastic” en het verbannen van de producten van leveranciers  die hier niet voldoende urgentie tonen  om te veranderen,  binnen een jaar volledig microplastic vrij zijn in alle 24 winkels. Het gaat dan vaak om grote leveranciers die niet mee gaan of kunnen gaan in de razendsnel veranderende markt.

Doel van dit bericht  is niet om Care & Beauty op de kaart te zetten maar meer de situatie te duiden en  om de totale retail in drogmetica en de industrie te triggeren om zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Een bestuurslid van Care & Beauty heeft onlangs namens 600 drogisten een brief/bericht  gestuurd aan de pers en de politiek omtrent wetswijzigingen tav zelfzorggeneesmiddelen.

Drogisten kunnen en willen niet alleen een waardevolle rol spelen in de zorgketen, maar kunnen en moeten ook voortrekkers  zijn in andere maatschappelijk relevante issues. Onder andere preventie maar zeker ook het  stimuleren van innovaties op productniveau kunnen helpen verduurzamingsprocessen te versnellen en de industrie die als een diesel innoveert te bewegen sneller stappen te maken.

Wilt u meer weten over de voorgenomen stappen en de intenties dan kunt u mailen met info@debeteredrogist

(Bron: persbericht Harry Piet, ondernemer Care & Beauty)


Deel dit bericht:


Careality