A.S. Watson Health & Beauty Benelux heeft haar MVO-Jaarverslag 2021 gepubliceerd. Het jaar 2021 stond in het teken van een aantal mooie mijlpalen. Eén van de belangrijkste prestaties van het afgelopen jaar is de introductie van de Pure & Soft luier, de eerste klimaatneutrale luier van Kruidvat. De meeste winst op het gebied van MVO is en blijft te behalen door het gebruik van minder en beter plastic. Hier zijn dan ook flinke stappen gezet, onder meer door een groot aantal eigenmerk verpakkingen te verduurzamen. Dit meldt A.S. Watson in een persbericht aan Careality.
“Klanten kiezen steeds bewuster voor duurzame producten”, zegt Ed van de Weerd, CEO van A.S. Watson Health & Beauty Benelux. “Door deze producten voor iedereen bereikbaar te maken, creëren we een grotere positieve impact. Wekelijks bezoeken miljoenen klanten onze fysieke én online winkels. Door meer keuze te bieden in duurzame en betaalbare producten, maken we steeds meer het verschil. Voor huidige en toekomstige generaties.”
Zo krijgen duurzamere producten– producten die aan duurzaamheidscriteria voldoen zoals vastgesteld in samenwerking met Milieu Centraal- bij Kruidvat tegenwoordig relatief meer schapruimte. “Deze producten krijgen ook een opvallende plek in de winkel en zo stimuleren we onze klanten om te kiezen voor duurzamere producten.”
Verpakkingen
Met de introductie van de Kruidvat Pure & Soft luier laat Kruidvat zien dat duurzaam niet duur hoeft te zijn. De luier voldoet aan de strenge eisen van het EU Ecolabel en FSC, is klimaatneutraal en geproduceerd met 100 procent hernieuwbare elektriciteit. Ook is de verpakking van de luiers voor minstens de helft gefabriceerd met bio-based plastic. In 2021 is daarnaast een groot deel van de eigenmerk verpakkingen van Kruidvat en Trekpleister verder verduurzaamd, in totaal 250 producten ten opzichte van 77 een jaar eerder. Zo zijn we in 2021 gestart met het dunner en lichter maken van al onze vitaminepotjes. Daardoor is er minder plastic per potje nodig en scheelt dit op jaarbasis uiteindelijk zo’n 40.000 kilo plastic.
Palmolie
Ook zet A.S. Watson vol in op het gebruik van duurzamere palmolie in haar producten. Inmiddels is 82 procent van de palmolie in eigenmerk producten minimaal mass balance RSPO (Round Table on Sustainable Palm Oil) gecertificeerd, een stijging van 19 procent ten opzichte van 2020. Van de Weerd: “Palmolie is een plantaardig olie waar gezien de wereldwijde behoefte, geen goed alternatief voor is. Wij zetten daarom vol in op het gebruik van duurzamere palmolie in onze producten. In 2025 willen we 100 procent minimaal mass balance RSPO gecertificeerde palmolie gebruiken. Dat doel gaan we halen, daar ben ik van overtuigd.”
Doelstelling A.S. Watson Group verhoogd
A.S. Watson Health & Beauty Benelux is onderdeel van A.S. Watson Group. In 2019 heeft A.S. Watson Group een doelstelling voor de vermindering van de broeikasgasemissies bekendgemaakt om de uitstoot van scope 1 en 2 tegen 2030 t.o.v. 2015 met 40 procent te verminderen. Dit doel is eind 2021 met het behalen van 42 procent bereikt. Reden voor A.S. Watson Group om nieuwe emissiereductiedoelstellingen aan te kondigen. Voor Kruidvat en Trekpleister betekent dit onder meer dat we in 2025 50 procent minder uitstoot hebben dan in 2018. Eerder was dit nog 2015, oftewel een verhoging van onze doelstelling met 75 procent.
A.S. Watson Group streeft wereldwijd naar een lagere milieu-impact van haar winkels. Aangezien 74 procent van de broeikasgasemissies van A.S. Watson Group in 2021 voortkwam uit elektriciteitsverbruik, is het doorvoeren van energiebesparende maatregelen een belangrijk aandachtspunt. Hierin staan het verbeteren van de energie-efficiëntie en het gebruik van hernieuwbare elektriciteit centraal. In Nederland en België kopen we al 100 procent hernieuwbare elektriciteit in.
(Bron en beeld: persbericht A.S. Watson)
Deel dit bericht: