Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
30 oktober 2022

Nominatie Dutch Design Award: erkenning voor Service Apotheek

Afgelopen week was de uitreiking van de Dutch Design Awards. Ontwerpbureau Fabrique was genomineerd met het Service Apotheek-totaalconcept in de categorie Best Commissioning (beste opdrachtgever). Service Apotheek ging niet met een award naar huis, maar de nominatie zelf voelde als een mooie prijs. Wat betekent deze nominatie voor de klanten van meer dan 500 Service Apotheken? Dit schrijft Service Apotheek in een persbericht aan Careality.

Het concept is gebaseerd op de toekomstvisie van Service Apotheek en bestaat uit een nieuwe visuele identiteit met eigen tone of voice, bijpassend interieurconcept én het ontwerp van de nieuwe Service Apotheek-app. Iets waar Service Apotheek supertrots op is.

Het resultaat? Een frisse, consistente en klantgerichte beleving die de rol van de apotheek op de kaart zet, zorgt voor herkenbaarheid en laat zien dat de zorg van de Service Apotheek in de wijk laagdrempelig is.

Erkenning voor ‘beste opdrachtgever’
Dat juist Service Apotheek genomineerd is in de categorie ‘beste opdrachtgever’ is extra waardevol volgens directeur Iris van der Valk: “Ik zie het als een geweldige beloning van onze aanpak. We hebben het anders gedaan, zijn buiten ons vertrouwde domein gestapt en hebben eerst heel goed gekeken naar wat er nodig is voor toekomstbestendige Service Apotheken.”

>Het concept in Microlab (Eindhoven, Strijp-S) op Dutch Design Week

Iris vervolgt: “We wilden een verandering realiseren: van de Service Apotheek als logistiek uitgifteloket van medicijnen, naar de gastvrije expert voor gezondheidsadvies. En zo’n verandering krijgt alleen vorm als je het in co-creatie doet: met de vakinhoud van onze apothekers, de expertise van ontwerpers en de ervaring van gebruikers en patiënten.”

Design thinking in de zorg
Samen de gebruiker centraal stellen en dan tot ontwerpoplossingen komen. Voor Service Apotheek was leren van ontwerpers een belangrijke sleutel. Iris: “De erkenning voor de doorvertaling van onze toekomstvisie vind ik geweldig. En het motiveert mij dat onze 500 aangesloten Service Apotheken het nieuwe totaalconcept vrijwel direct enthousiast omarmden. In onze Service Apotheken komt het nu volop tot leven.”

Ook de gebruikers zijn enthousiast. De Service Apotheek-app heeft 4,6 sterren in de appstores bij meer dan 21.000 beoordelingen. “Daar draait het allemaal om: de patiënt expert maken van zijn of haar medicijnen”, vertelt Iris.

Service Apotheek feliciteert Slachtofferhulp en Morrow met het winnen van de award. Een belangrijk en relevant onderwerp dat zij volop ondersteunen. Service Apotheek herkent zich zeer in hun aanpak; het centraal stellen van de gebruikers. Het sterkt hen om design thinking ook in de volgende fase in te zetten voor het makkelijker maken van leven met medicijnen.

Fotografie: Nadia ten Wolde

 


Deel dit bericht:


Careality