Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
9 november 2022

Kruidvat wint bronzen en zilveren Effie voor nieuwe merkstrategie

Kruidvat heeft een zilveren Effie in de categorie Merk en een bronzen Effie in de categorie Gedrag Lang gewonnen voor haar nieuwe merkstrategie ‘Van prijsvechter naar hartendief’, waarin single moeder Lies sinds 1,5 jaar het gezicht is. Naar het oordeel van de jury is Kruidvat er met deze nieuwe merkpositionering in geslaagd emotie toe te voegen aan het imago van Kruidvat als ‘prijsvechter’. A.S. Watson meldt dit in een persbericht aan Careality.

Brenda Smith, directeur marketing & customer experience van Kruidvat, nam de prijs gisteren in ontvangst tijdens de feestelijke prijsuitreiking van de ‘Effie Awards 2022’ in Amsterdam. De Effie’s zijn de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche en staan bekend als dé prijs voor effectieve marketing- en communicatiecases.

Met de nieuwe merkstrategie heeft Kruidvat een andere koers ingeslagen waarin zij wordt gepositioneerd als voordeeldrogist die trouw blijft aan haar DNA. Door een gezicht aan Kruidvat te geven, is het gelukt om emotie toe te voegen. Nadrukkelijke prijscommunicatie is minder prominent aanwezig.  En zo maakte Nederland kennis met het nieuwe personage Lies. De licht chaotische Lies runt op geheel eigen wijze haar gezin. Kruidvat is daarbij haar bondgenoot: door altijd klaar te staan met verrassende producten en de beste deals. Lies is door Nederlandse consumenten omarmd. Ze herkennen niet alleen zichzelf, maar óók de waarden van Kruidvat in haar. Dit heeft zich vertaald in sterk gestegen merk KPI’s, grotere sympathie voor het merk en een groei van het marktaandeel van Kruidvat.

“Het belangrijkste inzicht was dat in elke Nederlander eigenlijk een beetje Kruidvat schuilt. Niet alleen door alle koopjes die er te vinden zijn, maar óók vanwege de uitstraling van onze winkels. We hebben niet de pretentie perfect te zijn, maar precies dát maakt Kruidvat juist anders. Lies vertolkt dit gevoel en weet bij veel mensen de juiste snaar te raken”, zegt Brenda Smith, directeur marketing & customer experience van Kruidvat. “Zo willen we in elke commercial de imperfectie omarmen die elke Nederlander wel herkent. Zoals kerst vieren met je ex of je verslapen op de eerste schooldag van je kinderen. Niets menselijks is Lies en Kruidvat vreemd en dat spreekt een groot publiek aan. We zijn erg blij dat we deze Effie hebben gewonnen en onze campagne óók door vakgenoten wordt gewaardeerd. Dat is een groot compliment, niet alleen voor Kruidvat, maar ook voor alle bureaus met wie we dit hebben ontwikkeld.”


Deel dit bericht:


Careality