Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>

Ratatouille 2009

HENKEL SLANKT MERKENPORTFOLIO AF
De Duitse fabrikant Henkel (van onder meer Persil, Pritt en Schwarzkopf) gaat zijn merkenportfolio fors inkrimpen en zich wil gaan concentreren op de belangrijkste merken. (bron: retailactueel.com / Foodpress, 22/12/09)

MULTINATIONALS KOMEN WEER MET INTRODUCTIES
Grote fabrikanten van consumentenproducten als Unilever, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser en Kimberly-Clark gaan na
een sober 2009 voor 2010 weer innovaties en productintroducties plannen.
 (bron: mkbnet.nl / Advertising Age, 22/12/09)

VWA ONDERZOEKT UV-STRALING
Bij vier van de twintig zonnestudio’s, waar de Voedsel en Waren Autoriteit een meting verrichtte, is de UV-straling van
zonnebanken hoger is dan wettelijk is toegestaan. (bron: telegraaf.nl, 09/12/09)

BANENKRIMP BIJ WYETH BELGIË
Door de overname door Pfizer verdwijnen bij Wyeth in Belgie 120 van de 164 banen.
 (bron: pharmasite.nl / De Tijd, 30/11/09)

GLAXOSMITHKLINE INVESTEERT IN VACCIN TEGEN ROOKVERSLAVING
Farmaciegigant GlaxoSmithKline heeft besloten in een biotechnologiebedrijf te stappen dat bezig is met de ontwikkeling van een vaccin tegen rookverslaving. (bron: telegraaf.nl, 17/11/09)

WEBWINKELS VEROORZAKEN DALENDE VRAAG NAAR WINKELRUIMTES
De vraag naar winkelruimtes zal de komende jaren met zo’n 8% afnemen vanwege de opkomst van webwinkels. Dit blijkt uit
onderzoek van bedrijfsmakelaar Jones Lang LaSalle. (bron: retailnews.nl, 17/11/09)

VERDUBBELING VERKOOP SUPPLEMENTEN
Dagblad Spits meldt, dat na navraag bij enkele grote drogisterijketens, de verkoop van voedingssupplementen, antigriepmiddelen en desinfecterende zeep is verdubbeld t.o.v. dezelfde periode 2008.
 (bron: elsevierretail.nl, 6/11/09)

MEER HOOFDLUIS BIJ KINDEREN OP BASISSCHOLEN
Het meest recente onderzoek door de GGD werd uitgevoerd en dateerde uit 1994. Toen werd bij 11% van de kinderen op
basisscholen hoofdluis geconstateerd. Bij het Luizenonderzoek 2009 van het LSH is dit percentage gestegen tot 25%.
 (bron: nu.nl, 4/11/09)

UNILEVER GAAT MET VERZORGINGSPRODUCTEN KLEEDKAMERS IN
Unilever gaat zijn sponsoring van het NOC*NSF en de KNSB gebruiken om mannelijke verzorgingsproducten in kleedkamers te promoten, waaronder Axe, Andrélon for Men, Dove Men+Care en Rexona for Men.
 (bron: RetailActueel/Foodpress, 3/11/09)

BAYER ZIET NETTOWINST DALEN
Het Duitse concern Bayer (o.a. producent van Aspirine) heeft in het derde kwartaal de nettowinst met ruim 10% en de omzet
met 7% zien dalen. Dit vanwege de recessie. Desondanks blijven de omzetverwachtingen 2009 onveranderd.
 (bron: telegraaf.nl, 27/10/09)

WEER GROEIENDE ECONOMIE
Volgens economen van de ING is Nederland uit de recessie. Na een 5 kwartalen krimpende economie, is er in het derde kwartaal 2009 sprake van 0,3% groei. (bron: telegraaf.nl, 23/10/09)

SCHLECKER LAAT JUBILEUM MEESPONSOREN
Drogisterijketen Schlecker bestaat volgend jaar 35 jaar. Men verplicht leveranciers dit heuglijke feit (mee) te sponsoren.
(bron: elsevierretail.nl, 23/10/09)

MEER GEBRUIK CONDOOM DAN PIL
Uit cijfers van het Britse CBS blijkt dat, voor het eerst in de geschiedenis, het condoom in Groot-Brittanie meer wordt gebruikt dan de pil. (bron: nu.nl, 21/10/09)

SARASIN KRIJGT BELANG IN DOUGLAS
De Zwitserse bank Sarasin heeft een belang van 10,8 procent genomen in de internationale parfumerieketen Douglas.
 (bron: elsevierretail.nl, 13/10/09)

MINDER INKOMEN APOTHEKERS
Volgens onderzoek door Conquastor gaat de gemiddelde apotheker er qua inkomen tot enkele tienduizenden euro’s op
achteruit t.o.v. het door Minister Klink vastgesteld norminkomen.(bron: telegraaf.nl, 28/9/09)

MEER WEERSTAND DOOR SUPPLEMENTEN DISCUTABEL
Het voedingscentrum in Den Haag is van mening dat lang niet alle voedingssupplementen meer weerstand geven.
 (bron: telegraaf.nl, 22/9/09)

20% VAN APOTHEKERS LIJDT VERLIES
Bij monde van apothekersorganisatie KNMP, lijdt een vijfde deel van de 1.950 apothekers momenteel verlies.
 (bron: RetailActueel.com / Trouw, 8/9/09)

Careality