HENKEL SLANKT MERKENPORTFOLIO AF
De Duitse fabrikant Henkel (van onder meer Persil, Pritt en Schwarzkopf) gaat zijn merkenportfolio fors inkrimpen en zich wil gaan concentreren op de belangrijkste merken. (bron: retailactueel.com / Foodpress, 22/12/09)
MULTINATIONALS KOMEN WEER MET INTRODUCTIES
Grote fabrikanten van consumentenproducten als Unilever, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser en Kimberly-Clark gaan na
een sober 2009 voor 2010 weer innovaties en productintroducties plannen.
(bron: mkbnet.nl / Advertising Age, 22/12/09)
VWA ONDERZOEKT UV-STRALING
Bij vier van de twintig zonnestudio’s, waar de Voedsel en Waren Autoriteit een meting verrichtte, is de UV-straling van
zonnebanken hoger is dan wettelijk is toegestaan. (bron: telegraaf.nl, 09/12/09)
BANENKRIMP BIJ WYETH BELGIË
Door de overname door Pfizer verdwijnen bij Wyeth in Belgie 120 van de 164 banen.
(bron: pharmasite.nl / De Tijd, 30/11/09)
GLAXOSMITHKLINE INVESTEERT IN VACCIN TEGEN ROOKVERSLAVING
Farmaciegigant GlaxoSmithKline heeft besloten in een biotechnologiebedrijf te stappen dat bezig is met de ontwikkeling van een vaccin tegen rookverslaving. (bron: telegraaf.nl, 17/11/09)
WEBWINKELS VEROORZAKEN DALENDE VRAAG NAAR WINKELRUIMTES
De vraag naar winkelruimtes zal de komende jaren met zo’n 8% afnemen vanwege de opkomst van webwinkels. Dit blijkt uit
onderzoek van bedrijfsmakelaar Jones Lang LaSalle. (bron: retailnews.nl, 17/11/09)
VERDUBBELING VERKOOP SUPPLEMENTEN
Dagblad Spits meldt, dat na navraag bij enkele grote drogisterijketens, de verkoop van voedingssupplementen, antigriepmiddelen en desinfecterende zeep is verdubbeld t.o.v. dezelfde periode 2008.
(bron: elsevierretail.nl, 6/11/09)
MEER HOOFDLUIS BIJ KINDEREN OP BASISSCHOLEN
Het meest recente onderzoek door de GGD werd uitgevoerd en dateerde uit 1994. Toen werd bij 11% van de kinderen op
basisscholen hoofdluis geconstateerd. Bij het Luizenonderzoek 2009 van het LSH is dit percentage gestegen tot 25%.
(bron: nu.nl, 4/11/09)
UNILEVER GAAT MET VERZORGINGSPRODUCTEN KLEEDKAMERS IN
Unilever gaat zijn sponsoring van het NOC*NSF en de KNSB gebruiken om mannelijke verzorgingsproducten in kleedkamers te promoten, waaronder Axe, Andrélon for Men, Dove Men+Care en Rexona for Men.
(bron: RetailActueel/Foodpress, 3/11/09)
BAYER ZIET NETTOWINST DALEN
Het Duitse concern Bayer (o.a. producent van Aspirine) heeft in het derde kwartaal de nettowinst met ruim 10% en de omzet
met 7% zien dalen. Dit vanwege de recessie. Desondanks blijven de omzetverwachtingen 2009 onveranderd.
(bron: telegraaf.nl, 27/10/09)
WEER GROEIENDE ECONOMIE
Volgens economen van de ING is Nederland uit de recessie. Na een 5 kwartalen krimpende economie, is er in het derde kwartaal 2009 sprake van 0,3% groei. (bron: telegraaf.nl, 23/10/09)
SCHLECKER LAAT JUBILEUM MEESPONSOREN
Drogisterijketen Schlecker bestaat volgend jaar 35 jaar. Men verplicht leveranciers dit heuglijke feit (mee) te sponsoren.
(bron: elsevierretail.nl, 23/10/09)
MEER GEBRUIK CONDOOM DAN PIL
Uit cijfers van het Britse CBS blijkt dat, voor het eerst in de geschiedenis, het condoom in Groot-Brittanie meer wordt gebruikt dan de pil. (bron: nu.nl, 21/10/09)
SARASIN KRIJGT BELANG IN DOUGLAS
De Zwitserse bank Sarasin heeft een belang van 10,8 procent genomen in de internationale parfumerieketen Douglas.
(bron: elsevierretail.nl, 13/10/09)
MINDER INKOMEN APOTHEKERS
Volgens onderzoek door Conquastor gaat de gemiddelde apotheker er qua inkomen tot enkele tienduizenden euro’s op
achteruit t.o.v. het door Minister Klink vastgesteld norminkomen.(bron: telegraaf.nl, 28/9/09)
MEER WEERSTAND DOOR SUPPLEMENTEN DISCUTABEL
Het voedingscentrum in Den Haag is van mening dat lang niet alle voedingssupplementen meer weerstand geven.
(bron: telegraaf.nl, 22/9/09)
20% VAN APOTHEKERS LIJDT VERLIES
Bij monde van apothekersorganisatie KNMP, lijdt een vijfde deel van de 1.950 apothekers momenteel verlies.
(bron: RetailActueel.com / Trouw, 8/9/09)