Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>

Ratatouille 2015


SURSEANCE VAN BETALING VOOR V&D
Vandaag werd warenhuisconcern V&D uitstel van betaling verleend dat gisteren, met goedkeuring van de raad van commissarissen,  door de de directie werd aangevraagd. Dit geldt voor zowel de warenhuizen als de restaurants van La Place. Alle filialen blijven de komende tijd nog wel geopend, omdat dat is van belang voor de schuldeisers en voor voortzetting van het bedrijf of onderdelen daarvan.
(bron: telegraaf.nl/dft, 23/12/15)

PRODUCENT MOET ENIGE PIJNSTILLERS VAN MARKT HALEN
Reckitt Benckiser moet in Australië enige pijnstillers van de markt halen, zo oordeelde de rechter. Het Britse bedrijf misleidde het publiek door diverse varianten van de pijnstiller Nurofen ter verkopen terwijl de inhoud van de middelen hetzelfde was.
(bron: telegraaf.nl/gezondheid, 14/12/15)

NUTRAMIN NEEMT PLANTINA OVER
Op 3 december j.l. heeft NTM-De Kei, houdstermaatschappij van Nutramin voedingssupplementen (afzetgebied uitsluitend artsen en therapeuten), The Ortho Company BV (Plantina voedingssupplementen) overgenomen. De twee bedrijven zullen opereren vanuit Amersfoort. (bron: plantina.nl, 7/12/15)

DANONE BOUWT NIEUWE NUTRICIA FABRIEK VAN 240 MILJOEN IN CUIJK
Danone maakt vandaag bekend dat het concern 240 miljoen euro investeert in de bouw van een nieuwe state-of-the-art fabriek in het Brabantse Cuijk voor de Danone Nutricia Early Life Nutrition divisie. Danone wil met deze investering profiteren van de sterk groeiende en wereldwijde vraag naar haar internationale standaard en gespecialiseerde babyvoedingen. De nieuwe fabriek begint eind 2017 met de productie van bekende merken als Nutrilon en Aptamil.

Het bedrag van 240 miljoen euro is Danone’s grootste investering ooit in zijn Europese productiecapaciteit. In de afgelopen drie jaar werd de totale productiecapaciteit van de bestaande Europese fabrieken reeds verdubbeld. Met de bouw van de nieuwe fabriek in Cuijk wordt ook hier een verdubbeling gerealiseerd. De fabriek zal voor meer dan tachtig landen produceren. (…)
(bron: persbericht Danone Nutricia Early Life Nutrition, 2/12/15)

NIEUWE ETOS UITHOORN IN DECEMBERSFEER
Woensdag 2 december gaat in het Uithoornse winkelcentrum Zijdelwaard om 9.00 uur een gloednieuwe Etos open. De winkel heeft een frisse uitstraling en is ruim en overzichtelijk opgezet. “De klant gaat bij ons het allernieuwste op het gebied van make-up, geuren en gezichtsverzorging ervaren”, zegt winkelmanager Sandy Rood. Speciaal ter gelegenheid van de opening zijn er tal van leuke acties en speciale aanbiedingen. Zo krijgen de eerste 1.000 klanten een haargel of nagellak gratis, zolang de voorraad strekt. (…)
(bron: persbericht Etos, 26/11/15)

ANTI-DOPINGSYSTEEM ONMISBAAR VOOR TOPSPORTERS
Uit onderzoek van de Dopingautoriteit blijkt dat het zogenoemde NZVT-keurmerk van groot belang is voor topsporters. ‘Als alle topsporters alleen supplementen gebruiken met een NZVT-keurmerk, zou waarschijnlijk niemand ooit nog positief testen door het gebruik van voedingssupplementen’. Dit schrijft de Dopingautoriteit in haar vandaag gepubliceerde rapport over de aanwezigheid van dopingstoffen in hoog-risico-sportvoedingssupplementen verkrijgbaar in Nederlandse Webshops.​ (…) Dit meldt de NPN op 20 nov. in een persbericht aan Careality.

HEMA-WINKELS OVERZICHTELIJKER
Ongeveer 560 Nederlandse HEMA-filialen krijgen een metamorfose. Directeur Tjeerd Jegen vindt dat de winkels nu te onoverzichtelijk zijn voor klanten. (bron: telegraaf.nl/dft, 17/11/15)

NIEUWE ETOS GORREDIJK BIEDT VEEL KEUZE
De Etos in Gorredijk verhuist naar een andere plek aan het Hofland. De nieuwe vestiging opent donderdag 19 november om 9.00 uur. “Ook de nieuwe Albert Heijn en de Gall & Gall gaan dan open”, vertelt winkelmanager Mariska Eggens. “We zijn nu met z’n drieën gevestigd in een gloednieuw pand.” De opening van de Etos wordt samen met de klanten gevierd. Er zijn speciale aanbiedingen en gezellige activiteiten. Tot en met zaterdag 21 november krijgen de klanten een Etos-verzorgingsproduct gratis, zolang de voorraad strekt. Ook is er zaterdag 21 november een visagist/huidverzorgingexpert in de winkel aanwezig. “Klanten krijgen dan gratis advies.”
(bron: persbericht Etos, 12/11/15)

KINDEREN ONTBIJTEN MEER
Kinderen zijn de afgelopen jaren steeds vaker gaan ontbijten. Bijna 90 procent van de kinderen op de basisschool ontbijt elke dag; dat is 10 procent meer dan tien jaar geleden. Het vaakst (71 procent) wordt gekozen voor brood met zoet beleg. Fruit (8 procent) en groente (2 procent) zijn weinig populair, blijkt uit onderzoek onder ruim duizend basisschoolleerlingen in opdracht van het Nationaal Schoolontbijt dat vandaag voor de dertiende keer van start gaat. (…) (bron: telegraaf.nl, 9/11/15)

ICI PARIS XL OPENT HAAR DEUREN OP AMSTERDAM- EN ROTTERDAM CS
Op 4 november opende de ICI Paris XL winkel aan de IJpassage op het geheel vernieuwde Amsterdam Centraal Station. En later dit jaar, op 10 december, zal de ICI Paris XL winkel in de centrale hal van Rotterdam Centraal openen. De winkels zullen een warme en moderne uitstraling krijgen en de klanten een optimale shopping experience geven. Dit schrijft A.S.Watson in een persbericht aan Careality.

De Nederlandse consument winkelt steeds functioneler en zoekt gelegenheidsmomenten voor haar aankopen. De samenwerking tussen NS Stations en ICI PARIS XL is voor de parfumerieketen een nieuwe stap en met de opening van deze 2 winkels speelt ICI PARIS XL in op deze trend door reizigers op deze high traffic locaties op het juiste moment te kunnen voorzien van haar service en luxe producten, 365 dagen per jaar.
Binnen het specifiek geselecteerde assortiment ligt de focus op cadeau artikelen, geur, make-up en huidverzorging. In de winkels zijn er twee type reizigers: de snelle en degene met meer tijd om het juiste product te vinden voor zichzelf of als cadeau. Voor de snelle reiziger zijn er speciale snelkassa’s en luxe snelverpakkingen.
Ook is er een apart trainingsprogramma opgesteld voor de medewerkers van deze winkels waarbij de focus ligt op het geven van een efficiënt en gericht advies. De klant met meer tijd kan altijd terecht voor een uitgebreider advies.

HOGERE WINST VOOR ESTÉE LAUDER
De Amerikaanse cosmeticafabrikant Estée Lauder is in het afgelopen kwartaal op een hogere winst uitgekomen, onder meer dankzij een gestegen verkoop van make-up. Dat bleek uit de cijfers die het bedrijf maandag publiceerde. (…) (bron: dft.nl, 2/11/15)

JE WORDT WAT JE EET: EERSTE 1000 DAGEN BEPALEND VOOR LATERE GEZONDHEID
Nutricia Early Life Nutrition Benelux gaat zich geheel toeleggen op het stimuleren van gezonde voeding en eetgewoonten in de eerste duizend dagen van het leven. Uit w etenschappelijk onderzoek blijkt dat voeding in de periode van conceptie tot de tweede verjaardag bepalend is voor de gezondheid op latere leeftijd. Het voedingsbedrijf uit Zoetermeer gaat al haar producten afstemmen op de voedingsbehoeften in de eerste duizend dagen en zal haar kennis over het onderwerp delen met ouders, gezondheidsprofessionals en onderzoekers. Dit heeft Nutricia vandaag bekendgemaakt in haar wereldwijd gerenommeerde onderzoekscentrum in Utrecht. (…)
(bron: persbericht Nutricia, 28/10/15)

BIJNA ÉÉN OP DE DRIE NEDERLANDERS HEEFT SLAAPPROBLEMEN
Bijna 1 op de drie Nederlanders (28%) geeft aan het afgelopen jaar slaapproblemen te hebben gehad. Hiermee staan slaapproblemen op de derde plaats van genoemde gezondheidsproblemen. Bijna het dubbel aantal vrouwen (36%) als mannen (19%) geeft aan het afgelopen jaar problemen te hebben gehad met slapeloosheid, slaapproblemen of slaapstoornissen. De meest voorkomende gezondheidsproblemen in Nederland zijn verkoudheid en keelpijn. 42% van de Nederlanders geeft aan hier het afgelopen jaar last van te hebben gehad. De nummer twee klacht is overbelasting van spieren en gewrichten (31%). Dit blijkt uit GfK onderzoek uitgevoerd onder 27.000 mensen in 22 landen, waaronder ook Nederland. (…) (bron: persbericht GfK, 20/10/15)

ETOS GROESBEEK NU IN BELLEVUE
De Etos in Groesbeek verhuist naar een andere plek. “We gaan naar het complex Bellevue waar meerdere winkels zijn gevestigd”, vertelt winkelmanager Marlot Gerrits. De nieuwe Etos opent woensdag 14 oktober om 9.00 uur. Deze feestelijke dag wordt samen met de klanten gevierd. “We hebben leuke acties en speciale aanbiedingen.” (…) (bron: persbericht Etos, 9/10/15)

BODY WORLDS HAALT EURO 5.000,- OP VOOR KWF KANKERBESTRIJDING
Anatomiemuseum BODY WORLDS: The Happiness Project kwam, tijdens de afgelopen collecteweek in september 2015, in actie voor KWF Kankerbestrijding met een inzamelingsactie en donatie van een percentage van de ticketverkoop. Met dank aan alle bezoekers van de tentoonstelling en de inzet van het personeel, overhandigt BODY WORLDS Amsterdam vandaag een cheque aan KWF ter waarde van € 5.000,- (naar boven afgerond) die geheel ten goede komt aan kankeronderzoek, patiëntenbegeleiding en preventie van de ziekte. www.bodyworlds.nl (bron: persbericht Body Worlds, 29/9/15)

ETOS WOENSEL OP NIEUWE PLEK
De Etos in het Eindhovense Woensel verhuist naar een andere plek in het winkelcentrum. De nieuwe vestiging opent woensdag 16 september om 9.30 uur. De opening wordt samen met de klanten gevierd. Er zijn speciale aanbiedingen en gezellige activiteiten. Op woensdag 16 september krijgen de klanten een Etos-verzorgingsproduct gratis, zolang de voorraad strekt. “Voor de kinderen ligt er een leuke attentie klaar,” zegt winkelmanager Vera Prust. (…) (bron: persbericht Etos, 10/9/15)

OP 16 SEPTEMBER OPENT ETOS WINKEL IN WC PARKWEIDE IN EDE
Het Edese winkelcentrum Parkweide heeft er weer een blikvanger bij. Daar wordt op woensdag 16 september om 9.00 uur een gloednieuwe Etos geopend. “Ons assortiment op het gebied van gezondheid, beauty en dagelijkse verzorgingsproducten zal zeker in goede aarde vallen”, zegt winkelmanager Jantine Heijstee. “Voor elke portemonnee hebben we immers een uitgebreide keuze.” (…)
(bron: persbericht Etos, 10/9/15)

MIGRAINEWEEK 7 T/M 13 SEPTEMBER
Met 3,1 miljoen patiënten is migraine een van de meest voorkomende chronische ziekten in Nederland. Hoe schrijnend is het om te weten dat 1 miljoen migrainepatiënten nooit een dokter bezoeken en dus geen adequate behandeling krijgen tegen de terugkerende hoofdpijnaanvallen? Iedere dag zijn er zo’n 70.000 Nederlanders die weinig meer kunnen dan op bed liggen, die geen licht of geluid kunnen verdragen en alleen maar wachten tot de migraineaanval overgaat. Om hier verandering in te brengen wordt dit jaar voor het eerst de Migraine Week georganiseerd. Van 1 t/m 7 september 2014. De campagne is gericht op patiënten en gezondheidsmedewerkers (huisartsen, apothekers en drogisten) en zorgt via informatievoorziening dat zij samen migraine beter kunnen diagnosticeren en efficiënter kunnen aanpakken. (…) De Migraine Week is een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Hoofdpijnpatiënten, de Vereniging van Nederlandse Hoofdpijncentra en Novartis. (bron: CBD/drogistensite.nl)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN WC DUINZIGT IN DEN HAAG
Op woensdag 2 september gaat om 9.00 uur een gloednieuwe Etos in het Haagse winkelcentrum Duinzigt open. “Onze winkel heeft een frisse uitstraling en is overzichtelijk opgezet”, zegt ondernemer Fatna Habti. “We bieden scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving.” Speciaal ter gelegenheid van de opening zijn er tot en met zaterdag 5 september leuke acties en aanbiedingen.” Fatna Habti heeft al vijf Etos-winkels in andere plaatsen. Toen zij de mogelijkheid kreeg om in Duinzigt een nieuwe Etos te beginnen, aarzelde ze geen moment. “Het is een interessante locatie, mede dankzij de andere ondernemers van het winkelcentrum en het publiek. Ons assortiment op het gebied van gezondheid, beauty en dagelijkse verzorgingsproducten zal zeker in goede aarde vallen. Voor elke portemonnee hebben we immers een uitgebreide keuze.” In de nieuwe Etos gaan tien medewerkers aan de slag. De Etos in Duinzigt viert de opening samen met de klanten. Op woensdag 2 september geeft de winkel een gratis Etos-verzorgingsproduct weg, zolang de voorraad strekt. Ook de dagen erna blijft het extra gezellig in de Etos. “Bijvoorbeeld op zaterdag 5 september. In de winkel zijn dan een visagist en een nagelstylist aanwezig. Klanten kunnen gratis tips over make-up inwinnen en hun nagels laten lakken”, aldus Fatna Habti. (…) (bron: persbericht Etos, 27/8/15)

AUGUSTUS: MAAND VAN DE WESPEN
De maand augustus staat met name bekend om de overlast van wespen en bijen. Wespen- en bijensteken kunnen toxische én allergische reacties veroorzaken en er kunnen zelfs gegeneraliseerde, soms levensbedreigende reacties optreden. Bezoek na een eerste (nood-) behandeling voor een allergische reactie op wespen- of bijengif bij voorkeur een gespecialiseerd behandelcentrum. (…) www.bijenwespdebaas.nl (bron: persbericht Nederlands Anafylaxis Netwerk, 19/8/15)

IN NOVEMBER OPENT BIJENKORF GROOTSTE COSMETICA-AFDELING VAN NOORD-EUROPA
Vanaf begin november hoef je niet meer de grens over voor een bezoek aan de buitenlandse warenhuizen Le Bon Marché in Parijs, Selfridges in Londen, Barney’s in New York en Lane Crawford in Hong Kong. Je kunt je daar vergapen aan de mooie en complete cosmetica-afdelingen. Dan opent in Amsterdam namelijkde ingrijpend verbouwde beautyhal van 1200 m2 van de Bijenkorf.
(bron: telegraaf/vrouw, 31/7/15)

STOFJE IN NIVEA SCHIJNT TE HELPEN TEGEN STAAR
Het hoofdbestanddeel van Nivea-crème zou een wondermiddel kunnen zijn tegen staar. Chinese en Amerikaanse oogartsen ontdekten dat de stof lanosterol vertroebelingen in de lens die staar veroorzaken fors vermindert, althans bij honden en konijnen, zo schrijft de Volkskrant donderdag. (bron: telegraaf.nl, 23/7/15)

RUSTIGER BEWEGEN GEZONDER DAN INTENSIEVE SPORT
Er worden steeds meer studies gepubliceerd waaruit blijkt dat rustig bewegen veel beter is voor de gezondheid van het hart dan een vorm van intensieve sport te beoefenen. Dit geldt – volgens een Amerikaanse studie – zeker voor zwaarlijvige mensen. Dit meldt ABC Gezondheid in hun nieuwsbrief aan Careality.

Onderzoekers, die verbonden zijn aan de Duke University, volgden 240 proefpersonen gedurende een periode van zes maanden. De deelnemers werden onderverdeeld in vier groepen met verschillende vormen van bewegingsintensiteit. Groep één deed veel aan intensieve sport, groep 2 deed occasioneel aan intensieve bewegingstraining, groep drie wandelde iedere dag tweemaal vijftien minuten op een rustige wijze. Groep vier mocht niet aan sport doen.De beste resultaten werden behaald door groep drie. Zij zagen de voornaamste daling in het cholesterolgehalte en de triglyceriden (bloedvetten). Er werden op dit vlak eigenaardig genoeg geen veranderingen genoteerd bij de twee groepen die aan intensieve sportbeoefening deden. Enkel de goede cholesterolwaarden stegen lichtjes. Personen die sedentair bleven zagen hun cholesterolniveau en hun bloedvetten verder stijgen tijdens de proefperiode. De positieve werking van dagelijks rustig te wandelen – en dit 2 maal 15 minuten per etmaal – was nog duidelijk meetbaar nadat de proefpersonen twee weken waren gestopt met iedere vorm van fysieke activiteit. (bron: nieuwsbrief abcgezondheid.nl, 21/7/15)

DRUKKE WINKELS DOOR GRATIS AUTO PARKEREN
In de Britse plaats Cardigan (Wales) zien ze het voor hun neus gebeuren: winkels van steden die stoppen met het heffen van parkeergeld zorgen weer voor een vollopende binnensteden. De parkeermeters in de plaats zijn al tijden kapot. Een geluk bij een ongeluk dus, want het leidt tot veel meer bezoekers en een omzetstijging van 50% voor winkeliers en horeca. (bron: telegraaf.nl/binnenland, 20/7/15)

SUN CAPITAL KOOPT CONSORTIUM VAN BANKEN UIT BIJ V&D
Eigenaar Sun Capital pompt €47 miljoen in V&D dat zich daarmee de komende vier jaar geen zorgen hoeft te maken over zijn financiering. Daarmee koopt het Britse Sun Capital het consortium van banken uit. Dat bevestigt het concern na berichtgeving in het FDvrijdagochtend. In februari stond V&D (62 winkels) nog op omvallen. (bron: telegraaf.nl/dft, 10/7/15)

VEEL MEER TEKENBETEN
Men verwacht dat in juli een half miljoen mensen  door een teek wordt gebeten. Dat is veel meer dan vorige jaren. Volgens Tekenradar.nl, cijfers van het RIVM en Wageningen University waren ook in mei en juni meer meldingen van tekenbeten. Wellicht komt dit door de aanwezigheid van meer muizen in Nederland, aldus het RIVM. Teken doen zich graag tegoed aan bloed bij muizen. De larven en nimfen gebruiken het bloed van de muis om naar een volgend levensstadium te komen, en de vrouwtjes gebruiken het bloed om eitjes te kunnen leggen. Dit jaar zijn tot nu toe 4740 tekenbeten gemeld, 20 procent meer dan in 2014. (bron: telegraaf.nl/gezondheid, 9/7/15)

UNILEVER KOOPT MURAD SKINCARE
Zonder een overnamesom te noemen maakte Unilever gisteren bekend Murad Skincare te hebben overgenomen. Dit bedrijf werd in 1989 in Los Angeles opgericht. De producten liggen inmiddels in 42 landen in de schappen. Murad Skincare had in 2014 een omzet van 115 miljoen dollar. (bron: telegraaf.nl, 2/7/15)

NIEUWE ETOS HART VAN ZUID IN HENGELO
Op woensdag 24 juni gaat in het Hengelose stadsdeel Hart van Zuid om 9.00 uur een gloednieuwe Etos open. Winkelmanager Sandra Overbeek en haar acht medewerkers nodigen iedereen uit om langs te komen. “We staan klaar om onze klanten te verwelkomen en zijn benieuwd naar hun reacties.” Er zijn op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen. Zo krijgen de eerste 1.000 klanten een haargel of mascara gratis. (…) (bron: persbericht Etos, 16/6/15)

HENKEL EN COTY BRENGEN BOD UIT OP SEGMENTEN PROCTER & GAMBLE
Procter & Gamble (P&G), producent van consumentenproducten, heeft deze week biedingen ontvangen van Henkel en Coty op diverse segmenten van het Amerikaanse bedrijf. Dat meldde telegraaf.nl/dft deze week. Volgens welingelichte bronnen wordt Henkel, het moederbedrijf van Schwarzkopf, gezien als eventuele koper van het haarverzorgingsmerk Wella. Coty, producent van onder meer Rimmel en Davidoff, zou geïnteresseerd zijn in overname van CoverGirl en Max Factor, merken binnen het parfum- en cosmetica-assortiment van Procter & Gamble. (bron: telegraaf.nl/dft, 10/6/15)

NIEUWE ETOS GOIRLE OPENT 17 JUNI A.S.
Op woensdag 17 juni gaat om 9.00 uur een gloednieuwe Etos-winkel aan de De Hovel 14 in Goirle open. Er zijn op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen. Zo krijgen de eerste 200 klanten een Etos haargel gratis. De ondernemers van de Etos zijn Rob en Angèle Spijkers, broer en zus. Zij zijn trots op hun nieuwe winkel. “Onze Etos biedt scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving.” (…) (bron: persbericht Etos, 9/6/15)

TEHUIZEN IN DE RIJ VOOR GPS-INLEGZOOL VOOR WEGLOPENDE OUDEREN
Tehuizen voor dementerende ouderen in Nederland en België hebben grote belangstelling voor de speciale inlegzool met GPS, die het mogelijk maakt om weglopende ouderen met Alzheimer te volgen en op te sporen via de smartphone, tablet of computer. De afgelopen maanden werd importeur Tracktraceshop gevraagd om overal demonstraties te komen geven. Ook de Innovatiekring Dementie (IDé) promoot de GPS Smartsole inmiddels op zijn website. (…) (bron: persbericht 26/5/15 Tracktraceshop)

MEER WINST EN OMZET VOOR NIVEA-PRODUCENT BEIERSDORF
De Duitse producent van producten voor lichaamsverzorging Beiersdorf heeft in de eerste 3 maanden van 2015 meer winst geboekt (+9%) en hogere omzet (+6,9%). Dat maakte de producent van onder meer Nivea, 8×4 en Hansaplast vandaag bekend.
(bron: telegraaf.nl/dft, 7/5/15)

PROCTER & GAMBLE (P&G) MINDER OMZET EN WINST AFGELOPEN KWARTAAL
Het Amerikaanse Procter & Gamble, producent van schoonmaakmiddelen en drogisterijartikelen, zag het afgelopen kwartaal de omzet met 8% dalen tot 18,1 miljard dollar. Het bedrijf, dat onder meer eigenaar is van Pampers, Gillette, Always en Oral-B, zag de nettowinst met 17% afnemen tot 2,2 miljard dollar. (bron: telegraaf.nl/dft, 23/4/15)

MINDER EMOTIES DOOR GEBRUIK PARACETAMOL
Amerikaanse wetenschappers van de Ohio State University concludeerden dat de pijnstiller paracetamol de bijwerking heeft moeilijk gevoelens van plezier of geluk te ervaren. (bron: telegraaf.nl, 15/4/15)

GEEN E-SIGARET ONDER 18 JAAR
Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) scherpt de regels aan om al te jeugdigen moeilijker met de e-sigaret te confronteren. De minimumleeftijd om een e-sigaret te mogen kopen wordt – net als bij verkoop van alcohol en gewone sigaretten – 18 jaar, dus ook voor de elektronische sigaret zonder nicotine. (bron: telegraaf.nl, 23/3/15)

VANAF 2016 GRATIS PLASTIC TASJES VERBODEN
Per 1 januari worden gratis plastic tasjes verboden. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) donderdag aan de Tweede Kamer laten weten. Het verbod maakt deel uit van een bredere aanpak om het aantal plastic draagtasjes terug te dringen. (bron: telegraaf.nl, 26/2/15)

FRACTIE MINDER WINST BEIERSDORF IN 2014
Ondanks dat de omzet steeg, draaide het Duitse Beiersdorf in 2014 een fractie minder winst dan in 2013. Beiersdorf is producent van onder meer  Nivea, Labello en Hansaplast. (bron: telegraaf.nl/dft, 13/2/15)

BEROEPSORGANISATIE KNOV STOPT SAMENWERKING MET BLAD ZWANGER VANWEGE FLESVOEDING
De vereniging van verloskundigen KNOV stopt de jarenlange samenwerking met uitgever Sanoma rond het blad Zwanger – Ouders van Nu. De beroepsorganisatie kan niet meewerken aan een blad waar Nutricia of Nestlé in staan. (bron: Nieuwsbrief Adformatie.nl, 11/2/15)

NIEUWE ETOS AAN AMSTELVEENSEWEG IN AMSTERDAM
Op dinsdag 27 januari gaat om 9.00 uur een gloednieuwe Etos-winkel, van ondernemer Jan Willem Hagel, aan de Amstelveenseweg 206 (hoek Zeilstraat) in Amsterdam open. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Er zijn op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen. (…)
(bron: persbericht Etos, 20/1/15)

WOUTER KOLK TOPMAN ALBERT HEIJN
Op 1 februari a.s. volgt Wouter Kolk (48) Sander van der Laan op als topman van Albert Heijn. Kolk werkte vanaf 1991 voor Ahold, onder meer in Azië en als bestuurder van drogisterijketen Etos. Na een uitstapje naar kledingketen WE keerde Kolk in 2013 terug bij Ahold.
(bron: telegraaf.nl, 15/1/15)

MAX FACTOR ADVERTENTIES MET MARILYN MONROE
Marilyn Monroe is het nieuwe gezicht van Max Factor cosmetica. De actrice, die in 1962 overleed, was in 2014 al in diverse reclamecampagnes van Max Factor te zien. Haar verschijning werd 4 jaar geleden ook al gebruikt voor een reclame van J’Adore parfum van Dior (bron: telegraaf.nl, 5/1/15)

Careality