Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>

Ratatouille 2016

 

ZORGGEBRUIK BIJ HUISARTS GEDAALD NA LANCERING THUISARTS.NL
Onderzoek door het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) en het Leids Universitair Medisch Centrum laat zien dat het zorggebruik bij de huisarts na de lancering van Thuisarts.nl is afgenomen met 12 procent. Dat betekent dat er maandelijks 675.000 huisartsbezoeken minder zijn. Dit meldt Neprofarm in hun digitale nieuwsbrief over Zelfzorg, van 17 november 2016, editie 9.

Mensen gaan naar een huisarts vanuit onzekerheid over hun klacht en de behoefte aan betrouwbare informatie. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat vooral het aantal telefoontjes naar de huisarts afnam. De lange consulten (20 minuten) namen echter juist toe. Ook het zorggebruik van ouderen nam af, evenals dat van mensen met een lage sociaal-economische status.

Volgens de onderzoekers laat het onderzoek duidelijk zien dat eHealth een krachtig instrument kan zijn om zelfzorg te vergroten en zorggebruik te veranderen. Thuisarts.nl en de goede integratie van de website in het spreekuur van de huisarts lijken de sleutel tot succes.

Voor de eenvoudige gezondheidsklachten kan de website Zelfzorg.nl een waardevolle aanvulling zijn op de informatie die Thuisarts.nl biedt. Bijvoorbeeld hoestklachten: het kan gemakkelijk enkele weken duren voordat iemand van die klacht af is. Maar, het kan wel erg prettig zijn om in de tussentijd iets aan het hoesten te kunnen doen. Zelfzorg.nl informeert consumenten namelijk over alle mogelijkheden van zelfzorg en zelfzorgproducten. Bovendien zijn alle geneesmiddelen voorzien van de originele, door de overheid goedgekeurde bijsluiter.

HYGIËNE BIJ OPENBARE TOILETTEN GEDAALD
Na twee opeenvolgende jaren van stijging, is de hygiëne in openbare toiletten schrikbarend gedaald. Van de 150 onderzochte openbare toiletten bleek slechts 27 procent bacteriologisch schoon. Vorig jaar was dat nog 38 procent. Nederlanders hebben dus een kans van net iets meer dan 1 op 4 om een ‘schoon’ toilet aan te treffen. Overigens bleken de damestoiletten voor de achtste keer op rij schoner te zijn dan de herentoiletten. Bij de winkels, warenhuizen en tuincentra bleek 27 procent van de toiletten schoon. Dat blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Toiletonderzoek 2016, georganiseerd door vakblad Service Management in samenwerking met hygiëne-expert Tork. Het Nationaal Toiletonderzoek werd dit keer voor de 32ste maal uitgevoerd.(…) (bron: persbericht Tork, 15/11/16) 

FOCUSPLAZA RELATIEDAG 22 NOVEMBER 2016
De Focusplaza Relatiedag, editie 2016: een mooie dag om verkregen inzichten met elkaar te delen en de dialoog over oplossingen met elkaar aan te gaan! Niet alleen maar graag gezien worden, maar zelf weer kleur gaan zien! De winnaars in de retailbranche van morgen zijn bedrijven die zich als een kameleon uiterst snel en nauwkeurig kunnen aanpassen aan nieuwe marktomstandigheden. Het zijn de oerwetten die gelden, waarbij niet de sterkste, maar degene die zich het bést aanpast aan zijn omgeving uiteindelijk de ‘overwinnaar’ wordt. Samen met inspirerende sprekers en beslissers zoomen we in op de demografische veranderingen die ons te wachten staan, de technologische veranderingen en de invloed daarvan op ons als mens, consument, retailer, fabrikant, werkgever en/of werknemer.
(bron: www.focusplaza.nl, nov 2016)

INULINE SUPPLETIE VERLAAGT LDL-CHOLESTEROL
Het gebruik van supplementen met Inuline-type fructanen (ITF) heeft mogelijk gunstige effecten op het verlagen van het LDL-cholesterol gehalte in het lichaam. Dat concluderen onderzoekers achter een review van 20 publicaties. Voor een eenduidige conclusie zijn meer trials nodig, maar ITF suppletie kan een veelbelovende nieuwe methode zijn voor het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid.
(bron: digitale nieuwsbrief NPN Extra, nummer 6, 10/11/2016 + npninfo.nl)

NIEUWE KRUIDVAT ‘STADSWINKELS’ RICHTEN ZICH OP IMPULS AANKOPEN
Kruidvat opent in drukke winkelstraten stadswinkels, die meer gericht zijn op de snelle behoefte van het winkelende publiek. De eerste wordt vandaag geopend op de Nieuwendijk in Amsterdam. Begin volgend jaar komen er stadswinkels in Arnhem, Tilburg en Nijmegen. (bron: telegraaf.nl/dft, 8/11/2016)

VIJF LESSEN UIT EUROPA OM DE ZELFZORGMARKT IN NEDERLAND TE VERANDEREN
De vijf belangrijkste lessen op een rij: 1. Adviseer vanuit de overheid aan consumenten om eerst naar je apotheek te gaan en daarna pas de huisarts te raadplegen. 2. Zorg voor een actief en gezamenlijk beleid vanuit professionals, artsen, apothekers, verpleegkundigen en de overheid. 3. Zorg voor een gezamenlijk plan van deze partijen waarin staat hoe zij zelfzorg en empowerment van de consument vormgeven. Dit voorkomt losse schakels. 4. Organiseer een zelfzorgweek: besteed jaarlijks een week lang nationale aandacht aan zelfzorg. De Nederlandse overheid die samen met beroepsgroepen en belangenorganisaties aan mensen laat zien dat je met heel eenvoudige middelen heel goed je eigen verantwoordelijkheid kunt nemen als consument. 5. Als het gaat om preventie en gezonde keuzes, dan zullen de overheid en zorgverzekeraars moeten investeren om dit terrein verder te ontwikkelen. Nu gaan consumenten naar de huisarts en daar zit geen kostenplaatje aan. Op dit gebied moeten de overheid en zorgverzekeraars een keuze gaan maken. ( bron: Jan Smits, voorzitter van de Europese apothekersorganisatie PGEU in Neprofarm Zelfzorg Nieuws, oktober 2016 / editie 8)

SELF CARE FORUM (UK)
Een voorbeeld van een samenwerkingsverband tussen professionals, artsen, apothekers, verpleegkundigen en de overheid is het Self Care Forum uit Engeland. Op dit platform delen zij best practices, onderzoeken en tips over zelfzorg, met als doel om dit onderdeel te maken van het dagelijks leven. Elk jaar organiseren zij de Self Care Week, die aandacht genereert voor zelfzorg en zelfzorgmedicatie. (bron: Neprofarm Zelfzorg Nieuws, oktober 2016 / editie 8)

KIMBERLY-CLARK STELT VERKOOPVERWACHTING 2016 BIJ
Kimberly-Clark is somberder geworden over de verkoopgroei die dit jaar kan worden behaald. Bekend van merken als Kotex, Huggies en Depend zag men de verkopen vorig kwartaal stagneren op het niveau van een jaar eerder, maar boekte dankzij bezuinigingen wel meer winst. Men verwacht dat de met vorig jaar vergelijkbare verkopen in 2016 met 2 procent zullen stijgen, terwijl eerder een groei van 3 à 5 procent werd voorspeld. (bron: telegraaf.nl/dft, 24/10/16)

VERNIEUWDE ETOS ‘T GOYLAAN IN UTRECHT HEROPENT ZO’N 100 METER VERDEROP
Etos in winkelcentrum Hart van Hoograven is compleet vernieuwd. De winkel heropent woensdag 12 oktober om 9.00 uur. “Op een nieuwe plek, want we zitten nu zo’n 100 meter verderop, aan de andere kant van de Albert Heijn”, zegt winkelmanager Wendy Klinkenberg. “Daar hebben we nu een modern ingerichte Etos. En, waar het net zo gezellig is als eerst. De gemoedelijke sfeer hebben we natuurlijk gewoon meegenomen.” Speciaal ter gelegenheid van de opening zijn er leuke acties en spetterende aanbiedingen. De eerste 500 klanten krijgen een gratis gezondheids- of verzorgingsproduct van het Etos eigen merk. (bron: persbericht Etos, 5/10/16)

Opvallend in de nieuwe Etos is de beauty- en geurenafdeling, met keuze uit groot aantal bekende en nieuwe merken. Bovendien vinden klanten op die afdeling tips over nieuwe stijlen. “Wie zin heeft in een andere look is van harte welkom op zaterdag 15 oktober. Dan is in onze winkel een visagist aanwezig die advies over huidverzorging en make-up geeft. Klanten kunnen zich ook gratis laten opmaken”, aldus de winkelmanager.

ETOS OP ANDERE PLEK IN W.C. LEIDSENHAGE IN LEIDSCHENDAM
Etos in winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam krijgt een andere plek. De winkel verhuist naar een pand tegenover de HEMA op het middenplein. Woensdag 28 september om 9 uur gaat Etos op de nieuwe plek open. “We trakteren de eerste 1.000 klanten op een gratis nagellak of een haargel en we hebben speciale openingsaanbiedingen
”, zegt winkelmanager Anneke Nieuwenbroek. “Ook zaterdag 1 oktober is het extra gezellig bij ons. Dan organiseren wij een evenement dat geheel in het teken staat van make-up en huidverzorging. Een visagist geeft advies en klanten kunnen zich gratis laten opmaken.” (bron: persbericht Etos, 22/09/16)

Het winkelcentrum Leidsenhage wordt ingrijpend verbouwd: nu is het deel van de oude locatie van Etos aan de beurt. Uiteindelijk keert Etos op die plek weer terug en krijgt daar een prachtig nieuw pand. “Tot die tijd blijven we op de locatie tegenover de HEMA. Dat is een tijdelijke winkel, maar je merkt geen verschil”, legt Anneke Nieuwenbroek uit. “We bieden ook daar een groot en gevarieerd assortiment. Er zijn beauty- en gezondheidsproducten, leuke cadeau-artikelen en van alles voor de baby. Voor elke portemonnee hebben we een uitgebreide keuze. Ook in de tijdelijke Etos zal de service als vanouds zijn. Het voltallige personeel verhuist mee waardoor klanten kunnen rekenen op de bekende gezellige sfeer.”

HARDNEKKIGE HOOFDLUIS NIET UIT TE ROEIEN
Het aantal gevallen van hoofdluis lijkt niet af te nemen in Nederland, ondanks dat er betere bestrijdingsmiddelen op de markt komen. “Wij zien geen duidelijke teruggang van het aantal besmettingen”, zegt Ingrid Ligthart van het Landelijk Steunpunt Hoofdluis (LSH). (…)
(bron: telegraaf.nl, 22/08/16)

ETOS MET SUNDAY’S NU OOK IN LEERSUM
Voortaan kunnen inwoners van Leersum terecht bij Etos in hun eigen dorp. De winkel bevindt zich in het pand van de voormalige DA aan de Honingraat 45. Op vrijdag 5 augustus om 9 uur gaat de nieuwe Etos open. “We hebben flink verbouwd. Alles ziet er nu fris en eigentijds uit. Onze winkel is bovendien ingericht volgens de allernieuwste Etos look & feel”, vertelt ondernemer Klaas-Jan Koelewijn. In het pand van Etos zit ook een schoonheidssalon en zonnestudio Sunday’s. (bron: persbericht Etos, 28 juli 2016)

Speciaal ter gelegenheid van de opening trakteert Etos de eerste 1.000 klanten op een gratis nagellak of haargel. Zaterdag 6 augustus is er in de winkel een visagist aanwezig. Wie van haar advies over huidverzorging en make-up wil krijgen, is van harte welkom. Klanten kunnen zich ook gratis laten opmaken.

Vertrouwde, gezellige sfeer
De medewerkers die voorheen in de DA werkten, zijn nu aan de slag bij Etos. “Klanten zien de bekende gezichten dus terug en kunnen zo rekenen op de vertrouwde, gezellige sfeer”, zegt Klaas-Jan Koelewijn. Het assortiment van Etos is groot en gevarieerd. Er zijn gezondheidsproducten, leuke cadeau-artikelen en van alles voor de baby. De blikvanger is de mooie beauty- en geurenafdeling, met keuze uit een groot aantal merken. “En, klanten kunnen gerust zijn, ook de bekende merken zoals Solgar en Collistar blijven in het assortiment.”

GEZELLIG FEESTJE BIJ NIEUWE ETOS HEYHOEF IN TILBURG
Vlakbij de terrasjes in het Tilburgse winkelcentrum Heyhoefpromenade komt een gloednieuwe Etos. De winkel opent woensdag 20 juli om 9.00 uur. Voor de eerste 200 klanten ligt gratis nagellak of haargel klaar. “We vieren een openingsfeestje”, zegt winkelmanager Genna Jongsma. “Er zijn lekkere hapjes en kinderen mogen zich gratis laten schminken. Ook op zaterdag 23 juli is het extra gezellig bij ons. Dan is er tussen 9.00 en 18.00 uur een visagist aanwezig. Wie van haar advies over huidverzorging en make-up wil krijgen, is van harte welkom. Je kunt je ook gratis laten opmaken. De kinderen kunnen zich weer laten schminken.”
(bron: persbericht Etos, 14/07/2016)

Het assortiment van Etos in winkelcentrum Heyhoefpromenade is gevarieerd. Er zijn leuke cadeau-artikelen en talloze producten op het gebied van gezondheid en babyverzorging. Opvallend is de beauty- en geurenafdeling met keuze uit een groot aantal merken. Bovendien vinden klanten op deze afdeling handige tips over nieuwe stijlen. De winkel is ingericht volgens de allernieuwste Etos look & feel. Alles ziet er aantrekkelijk en modern uit. Het assortiment is overzichtelijk uitgestald zodat klanten goed zien wat de winkel te bieden heeft. Voor elke portemonnee is er een uitgebreide keuze. Genna Jongsma is trots op haar nieuwe Etos. “Namens al onze medewerkers nodig ik iedereen uit om langs te komen. Wij zijn benieuwd naar de reacties van de klanten!”

ETOS KANALENEILAND IN UTRECHT: NIEUW PAND EN NIEUW UITERLIJK
In het Utrechtse winkelcentrum Kanaleneiland krijgt Etos een andere plek. De winkel verhuist slechts zo’n 30 meter en komt naast de Albert Heijn. De opening is woensdag 6 juli om 9.00 uur. Voor de eerste 1.000 klanten ligt gratis nagellak of haargel klaar, beide van het Etos eigen merk. “Ook is er tussen 9.00 en 18.00 uur een visagist aanwezig”, zegt winkelmanager Kim Nietveld. “Wie haar advies over huidverzorging en make-up wil krijgen, is van harte welkom. Je kunt je ook gratis laten opmaken.”
(bron: persbericht Etos, 30/06/2016)

Etos in winkelcentrum Kanaleneiland heeft behalve een ander pand ook een compleet ander uiterlijk gekregen. De inrichting en indeling zijn volgens de allernieuwste Etos look & feel. Daardoor ziet de winkel er aantrekkelijk en modern uit, en is het assortiment overzichtelijk uitgestald. “Klanten zullen vooral onder de indruk zijn van de beauty- en geurenafdeling. Daar bieden we keuze uit een groot aantal merken. Bovendien vinden klanten op die afdeling tips over nieuwe stijlen”, vertelt Kim Nietveld. “Ook als het gaat om producten op het gebied van gezondheid, babyverzorging en kraamcadeaus kan iedereen goed bij ons terecht. We hebben een groot en gevarieerd assortiment, met voor elke portemonnee een ruime keuze.”

GROEI AANTAL TEKENBETEN
In mei en juni is het aantal tekenbeten dat werd gemeld, met 13 procent toegenomen ten opzichte van het gemiddeld aantal van de afgelopen drie jaar. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het instituut verwacht in juli, de piek van het tekenseizoen, ruim 400.000 meldingen. (bron: telegraaf.nl/gezondheid, 27/06/2016)

HET WORDT STEEDS STILLER IN DE WINKELSTRAAT
Het bezoek aan een winkelstraat daalde sinds 2004 met 20%. Dat schrijft het Economisch Bureau van ABN Amro in een rapport dat vandaag verschijnt. „Op een koopzaterdag liepen er in 2015 gemiddeld 730.00 mensen minder door de winkelstraten dan in 2004”, zegt sectoreconoom Sonny Duijn. (…) (bron: telegraaf.nl/dft, 17/06/2016)

REVLON KOOPT ELISABETH ARDEN
Elizabeth Arden, bekend van parfumlijnen van beroemdheden als Justin Bieber en Taylor Swift, wordt overgenomen door branchegenoot Revlon. (bron: telegraaf.nl/dft, 16/06/2016)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN AMSTERDAM-NOORD
In het gloednieuwe winkelcentrum Mosveld in Amsterdam-Noord komt ook een Etos. De winkel, ingericht volgens de allernieuwste Etos look & feel en met een nieuw logo op de gevel, opent donderdag 16 juni om 9.00 uur. “We hebben een groot en gevarieerd assortiment, met voor elke portemonnee een ruime keuze”, zegt winkelmanager Sandra van der Veek. “En, bij ons vind je ook de leukste en liefste cadeaus voor Vaderdag!” (bron: persbericht Etos, 10/06/16)

Speciaal ter gelegenheid van de opening zijn er scherpe aanbiedingen en speciale acties. Voor de eerste 1.000 klanten ligt gratis nagellak of haargel klaar, beide van het Etos eigen merk. Op zaterdag 18 juni is er tussen 11.00 en 17.00 uur een evenement in de winkel dat geheel in het teken staat van make-up en huidverzorging. Een visagist geeft advies en klanten kunnen zich laten opmaken. (…)

SHAMPOOMAKER VOGUE IN HANDEN VAN JOHNSON & JOHNSON
Johnson & Johnson koopt producent van haarverzorgingsproducten Vogue International voor 3,3 miljard dollar (2,9 miljard euro). Ook de Europese branchegenoten Henkel, L’Oréal en Unilever zouden al eerder geïnteresseerd zijn geweest in overname van genoemde producten van Vogue (onder meer shampoos, conditioners en stylingproducten). (bron: telegraaf.nl/dft, 2/6/2016)

OMZETSTIJGING RECKITT-BENCKISER
De Britse producent van medicijnen, schoonmaakmiddelen en drogisterijartikelen RB heeft in het eerste kwartaal zijn vergelijkbare verkoop met 5 procent zien groeien. Dat maakte het moederbedrijf van merken als Durex, Strepsils, Calgon en Nurofen maandag bekend.
(bron: telegraaf.nl/dft, 18/04/16)NIEUWE ETOS BLIKVANGER VAN LANGESTRAAT IN ALKMAAR
Etos in de Alkmaarse Langestraat verhuist naar een andere plek. De winkel vestigt zich schuin aan de overkant van de huidige locatie. De nieuwe Etos is ingericht volgens het allerlaatste concept. “Onze winkel is ruim van opzet en heeft een eigentijds uiterlijk. Het wordt de blikvanger van de Langestraat”, aldus de trotse winkelmanager Judith Klaris. Woensdag 20 april om 9.30 uur gaat Etos open voor het publiek. (Bron: persbericht Etos, 13/04/16)

NIEUWE ETOS IN NIEUWE PASSAGE IN STATION EINDHOVEN
In de nieuwe passage in Station Eindhoven gaat woensdag 13 april om 7.00 uur een gloednieuwe Etos open. Wie vanaf de perrons de roltrap neemt naar de stationshal ziet de winkel meteen liggen. Het pand valt op, vanwege de moderne en open opzet. Binnenin vinden klanten een groot en gevarieerd assortiment met producten voor gezondheid, beauty en verzorging. Winkelmanager Wendy Vonken en haar 15 medewerkers nodigen iedereen uit om langs te komen. “We vieren een gezellig openingsfeestje.”
(Bron: persbericht Etos, 07/04/16)

Speciaal ter gelegenheid van de opening zijn er tal van scherpe aanbiedingen en leuke activiteiten. De eerste 1.000 klanten krijgen gratis een Etos-verzorgingsproduct. Elke dag, tot en met zondag 17 april, zijn er in de winkel beauty-experts aanwezig. Zij geven advies over make-up en huidverzorging. Klanten kunnen zich ook laten opmaken.

Blij om terug te keren in station
Op de gevel van Etos in Station Eindhoven prijkt ook het nieuwe logo. Dat is een afgeleide van het logo uit 1919. Toen werd Etos in Eindhoven opgericht als coöperatie voor werknemers van het Philips concern. “Onze Etos zit al heel lang in Station Eindhoven”, vertelt Wendy Vonken. “Vanwege de verbouwing van het station zijn we drie jaar geleden verhuisd naar een tijdelijke locatie. We zijn ontzettend blij om terug te keren in het station.” De nieuwe winkel is ongeveer drie keer zo groot als de tijdelijke vestiging en ingericht volgens de nieuwste formule. Vooral de overzichtelijk ingedeelde beauty- en geurenafdeling trekt de aandacht. Klanten vinden daar ook het uitgebreide Etos make-up assortiment en er worden tips gegeven voor een compleet andere look. “We hebben voor elke portemonnee een ruime keuze. Of het nu gaat om producten voor gezondheid, beauty en verzorging, cadeau-artikelen of van alles voor de baby. Je vindt het allemaal in onze prachtige nieuwe Etos!”

ETOS IN VLEESSTRAAT IN VENLO VERHUIST IN DEZELFDE STRAAT
Etos in de Venlose Vleesstraat verhuist naar een andere locatie in dezelfde straat. De winkel gaat zich vestigen in het voormalige pand van Durlinger. “Precies schuin aan de overkant van onze huidige Etos”, vertelt winkelmanager Dorien Westenberg. “Het pand is lang en diep van vorm en dat maakt het uitermate geschikt voor de nieuwste formule van Etos.” Woensdag 13 april om 10.00 uur gaat de nieuwe winkel open voor het publiek. Dorien Westenberg en haar medewerkers nodigen iedereen uit om hierbij aanwezig te zijn. “We vieren een gezellig feestje.” (Bron: persbericht Etos, 07/04/16)

In de nieuwe Etos valt vooral de grote beauty- en geurenafdeling op. Klanten vinden daar ook het uitgebreide Etos make-up assortiment en er worden tips gegeven voor een compleet andere look. De winkel is overzichtelijk ingedeeld. Klanten zien snel waar iets staat. Het assortiment is groot en gevarieerd. “We hebben voor elke portemonnee een ruime keuze. Of het nu gaat om producten voor gezondheid, beauty en verzorging, cadeau-artikelen of van alles voor de baby”, zegt de winkelmanager. “Je vindt het allemaal in onze prachtige nieuwe Etos!”

Evenement make-up en huidverzorging
Speciaal ter gelegenheid van de opening krijgen klanten zolang de voorraad strekt gratis nagellak of haargel, beide van het Etos eigen merk. Er zijn tal van scherpe aanbiedingen en leuke acties. Op zaterdag 16 april is er een evenement dat geheel in het teken staat van make-up en huidverzorging. Een visagist geeft advies en klanten kunnen zich laten opmaken. “Ook na de openingsweek blijft het gezellig bij ons. We nemen namelijk de gemoedelijke sfeer uit de oude winkel gewoon mee naar de nieuwe locatie”, aldus Dorien Westenberg.

FUSIE FARMACEUT PFIZER EN BRANCHEGENOOT ALLERGAN GAAT NIET DOOR
Farmaceut Pfizer ziet af van zijn veelbesproken voorgenomen fusie met branchegenoot Allergan in een deal ter waarde van circa 160 miljard dollar (141 miljard euro). Dat lieten beide bedrijven woensdag weten. De transactie heeft haar aantrekkelijkheid verloren door nieuwe belastingregels die het Amerikaanse ministerie van Financiën maandag aankondigde. (Bron: telegraaf.nl/dft, 06/04/16)

FEEST BIJ NIEUWE ETOS-WINKEL AAN PLEINWEG IN ROTTERDAM-CHARLOIS
Tien jaar geleden opende ondernemer Irene Halferkamps haar Etos aan de Pleinweg in Charlois. De winkel is een vertrouwde plek in de buurt geworden. Klanten komen er graag. Dat kan vanaf woensdag 6 april in een nieuw pand aan de Ebenhaëzerstraat/hoek Pleinweg, tegenover de oude vestiging en de Nettomarkt. “Onze nieuwe Etos is veel groter en heeft een eigentijdse inrichting. Om 9.00 uur knippen we het lintje door. Iedereen is van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. We vieren een gezellig feestje.”
(Bron: persbericht Etos, 31/03/16)

Etos van Irene Halferkamps is de eerste Etos in Rotterdam die volgens de nieuwste formule is ingericht. Er is onder andere een overzichtelijke beauty- en geurenafdeling met tips voor een compleet andere look. Daar vinden klanten ook het uitgebreide Etos make-up assortiment. De ondernemer is trots op haar nieuwe winkel. “We hebben voor elke portemonnee een uitgebreide keuze. Op het gebied van gezondheid, beauty en dagelijkse verzorgingsproducten, maar ook van babyverzorging en de leukste cadeau-artikelen.”

De hele week feest
Irene Halferkamps en haar tien medewerkers willen de opening graag uitgebreid vieren. Daarom duurt het feest tot en met zaterdag 9 april. In die periode krijgen klanten een aardige attentie en zijn er scherpe kortingsacties. Elke ochtend staan een glaasje bubbels en een cupcake klaar. Ook is er elke dag een visagiste aanwezig om klanten tips over make-up en huidverzorging te geven. “Natuurlijk hebben we iets leuks voor de kinderen. Dat zijn tekeningen om in te kleuren met gekleurd zand. We geven ze gratis aan klanten met kinderen, zolang de voorraad strekt”, aldus Irene Halferkamps.

WINKELPERSONEEL VAKER ZIEK
Na onderzoek laat arbodienstverlener Capability weten dat het verzuim onder winkelpersoneel in 2015 met meer dan 30 procent gestegen tot gemiddeld 5,9 procent. Ziekteverzuim in retail ligt daarmee een stuk hoger dan het landelijke gemiddelde van 3,5 procent.
(bron: telegraaf/dft.nl, 30/03/16)

‘GEKOZEN PRODUCT VAN HET JAAR’ BEKEND
In het Koetshuis van Kasteel de Haar zijn op dinsdag 15 maart de Awards “Gekozen Product van het Jaar” uitgereikt. In uiteen-
lopende categorieën als huishoudelijke- en schoonmaakartikelen, persoonlijke verzorging en voeding kregen 10 innovatieve producten de Award uitgereikt. Dit meldt de organisatie vandaag (15/03/16) in een persbericht aan Careality.

Consument heeft Winnaars Gekozen
Met een korte toelichting per product ontvingen de winnaars de Award “Gekozen Product van het Jaar”. De winnaars voor Nederland 2016 zijn: Dreft Platinum Orange, Vileda Actifibre Microvezeldoek, Peijnenburg ZERO Ontbijtkoek, Always Ultra Pads, range upgrade, Colgate Max White Expert White, Yves Rocher Gladmakende Dagcrème Anti-rimpel & Stralende Teint Sérum Végétal, Yves Rocher MIlde crèmeshampoo, Yves Rocher Glossy Lip Pen, Pedigree Dentaflex enBraun Series 9.

De gekozen producten kunnen het vertrouwde rode logo op hun verpakking gebruiken en in al hun marketing inspanningen, een teken van vernieuwing en innovatie. De consument herkent de nieuwe producten dan snel aan het logo. Ze vertrouwen op de mening van meer dan 5.000 collega-consumenten.

De verkiezing “Gekozen Product van het Jaar” wordt sinds 1987 in Frankrijk georganiseerd. Gekozen Product van het Jaar 2016 http://gekozenproductvanhetjaar.nl is een activiteit van Cuistax.Com BVBA, licentiehouder van “Gekozen Product van het Jaar” voor België en Nederland. Het onderzoek wordt in Nederland uitgevoerd door The Nielsen Company op basis van een representatief consumenten panel.

GLOEDNIEUWE ETOS IN MAKADO BEEK
De Etos-winkel in Beek verhuist naar een nieuwe plek in Makado. “We gaan naar de andere kant van het winkelcentrum, vlak bij de uitgang waar het IJshuisje zit”, vertelt winkelmanager Dilana Iedema. “De inrichting van onze winkel is volgens de allernieuwste formule. We verwachten dat onze klanten aangenaam verrast zullen zijn.” De opening van de nieuwe Etos vindt plaats op woensdag 9 maart om 9.30 uur. De feestelijke dag wordt samen met de klanten gevierd. Er zijn tal van leuke acties en speciale aanbiedingen. Dit schrijft Etos vandaag (02/03/16) in een persbericht aan Careality.

Klanten worden op de openingsdag door Etos verwend. In de winkel staat iets lekkers voor ze klaar. De eerste 1.000 klanten krijgen gratis een verzorgingsproduct van het Etos eigen merk, zolang de voorraad strekt. Ook na de opening blijft het extra gezellig. Zo komt er op zaterdag 12 maart een visagist in onze winkel om klanten tips over make-up en huidverzorging te geven. Dergelijke acties vermelden we trouwens ook op onze facebookpagina”, aldus de winkelmanager.

Benieuwd naar de reacties
Etos in Makado is de eerste Etos in Limburg die volgens de nieuwste formule is ingericht. Er is onder andere een overzichtelijke beauty- en geurenafdeling met tips voor een compleet andere look. Daar vinden klanten ook het uitgebreide Etos make-up assortiment. “Uiteraard geven wij graag persoonlijk advies over cosmetica en geuren”, zegt Dilana Iedema. “Ook kunnen klanten informatie krijgen over het gebruik van medicijnen die zonder recept verkrijgbaar zijn. Er is immers altijd een drogist of assistent aanwezig.” Bij Etos in Makado heeft iedereen een ruime keuze. Op het gebied van gezondheid, beauty, geuren en dagelijkse verzorgingsproducten, maar ook voor babyverzorging en de leukste cadeau-artikelen. De winkelmanager en haar medewerkers nodigen iedereen van harte uit om langs te komen. “We zijn benieuwd naar de reacties van de klanten op onze nieuwe Etos!”

RETAILSECTOR IN GROOT-BRITTANNIË VREEST VERLIES MILJOEN BANEN
Het gros van de Nederlandse winkeliers hebben het momenteel zwaar, maar aan de overkant van de Noordzee hebben de retailers het ook niet makkelijk. Het Britse Retail Consortium, een brancheorganisatie die 80% van de detailhandel vertegenwoordigt, waarschuwt ervoor dat de malaise in de retailsector in Groot-Brittannië bijna 1 miljoen banen gaat kosten. (bron: telegraaf.nl, 29/02/16)

VEEL MINDER PLASTIC TASJES DOOR MAATREGEL
Het aantal plastic tasjes dat winkels meegeven aan klanten is drastisch gedaald sinds dat niet meer gratis mag sinds 1 januari j.l. Kruidvat geeft 60 procent minder tasjes mee, HEMA zelfs 80 procent. (bron: telegraaf.nl, 20/02/16)

BEIERSDORF VERWACHT VERDERE OMZETGROEI
De Duitse Nivea-producent Beiersdorf verwacht dat de omzet dit jaar verder groeit, mede door een sterkere vraag naar ‘vertrouwde’ merken van verzorgingsproducten. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend. (bron: telegraaf.nl, 17/02/16)

STEEDS MEER WINKELIERS WERKEN MET INNOVATIEVE GELDKLUIS
Steeds meer winkeliers werken met de Smart Safe, de slimme geldkluis die ondernemers volledig ontzorgt op het gebied van cashafhandeling. Bij So Low wordt in alle winkels de kluis geïnstalleerd, zegt Daniëlle Dul. De Smart Safe van RCCS biedt meer veiligheid en efficiëntie aan ondernemers. (…) (Bron: persbericht RCCS, 16/02/16)

RB VERWACHT OMZETSTIJGING IN 2016
De Britse producent van medicijnen, schoonmaakmiddelen en drogisterijartikelen RB verwacht zijn verkopen dit jaar verder op te kunnen voeren. Dat maakte het moederbedrijf van merken als Durex, Strepsils, Calgon en Nurofen maandag bekend, bij de presentatie van de resultaten van 2015.(bron: telegraaf.nl/dft, 15/02/16)

RECHTZAAK BOEHRINGER INGELHEIM EN OMEGA PHARMA OM HOESTDRANK
Er woedt onder producenten van hoestsiroop een verbeten strijd om de kuchende klant. De een (Boehringer Ingelheim, van Bisolvon) beschuldigt de ander (Omega Pharma, van Bronchostop) van misleiding en begint een rechtzaak met een dwangsom van 1,5 miljoen euro. (bron: telegraaf.nl/dft, 12/01/16)

STUDIE: CHOCOLADE HELPT TEGEN HOESTEN
Uit een studie van hoestexpert professor Alyn Morice van de Universiteit van Hull blijkt dat het enige medicijn tegen hoestbuien chocolade is. Speciale drankjes, honing drop en citroen zijn lapmiddelen volgens professor Morice. Door de structuur en droogheid van chocolade blijft dat in de keel plakken. (bron: telegraaf.nl/gezondheid, 08/01/16)

 

Careality