Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche

Careality@Work 1-2019 (februari)

Met deze eerste uitgave van 2019 gaat Careality alweer haar 15e jaargang in.

Ons vakblad staat dit keer weer vol nieuwe energieke initiatieven én vol tegenstrijdigheden. 2019 belooft een belangrijk jaar te worden voor de drogist.

Ed van de Weerd, de voorzitter van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven licht in een uitgebreid interview toe hoe de drogist dit jaar zijn positie als voorportaal van de eerstelijns zorg gaat verzilveren. Het project risicowaarschuwingen en de proeftuin, waarin de samenwerking met huisartsen voor het eerst wordt onderzocht, gaan van start. Omvangrijke en significante projecten die eigenlijk 100% certificering vereisen volgens de voorzitter. Hij begrijpt het oprecht niet dat sommige drogisten daar de meerwaarde niet van inzien. Aan de andere kant houdt het commerciële gezicht van de drogist veel vakgenoten bezig, zo blijkt uit diverse artikelen in dit magazine.

Columnist Joop Rutte uit zijn zorgen: de promotie-investeringen zijn in 2018 met 8% gestegen en de kortingen weer 5% dieper. De nieuwe columnist Evelyn van Leur (Category & Trade Company) vraagt zijn vanuit haar specialisme ook af of de overtallige 1&1-aanbiedingen het wezen van de drogist goed vertegenwoordigen. En Luuk Swiers van Emonta verbaast zich erover dat de drogist lobbyt voor een sterke strategische positie terwijl in de folders alleen 1%1 geweld wordt gecommuniceerd. Toch kan de drogist niet zonder de massmerken, bepleit René Salimans in zijn column.

Ook Ronald van den Berg beargumenteert dat aanbiedingen en een adviesfunctie elkaar niet uitsluiten: “Dat geldt niet meer in de huidige maatschappij. Het is een kwestie van en/en.” Volgens Van de Weerd zien de stakeholders in de zorg en bij de overheid ondertussen wel in dat achter het commerciële gezicht van de drogist een strategisch sterke zorgpartner schuilgaat. Wat denkt u? Zijn de thema’s prijs en een sterke positionering in de zorg toch niet zo tegenstrijdig als ze lijken?

Veel leesplezier,
Ivonne de Thouars,
hoofdredacteur


Careality