Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>

Ratatouille 2010

INTERNE FRAUDE
Bijna 40% van de ondernemers in horeca en detailhandel zijn het afgelopen jaar geconfronteerd met diefstal van geld, goederen, inventaris en documenten door eigen personeel. Dat blijkt uit onderzoek van Nationale Nederlanden onder 1300 ondernemingen. (Bron: telegraaf.nl, 13/12/10)

JENNIFER LOPEZ IN CAMPAGNES L´ORÉAL
Cosmeticamerk L’Oréal Paris lijft Jennifer Lopez in. Deze rasartieste en onderneemster zal in haar eerste campagnes schitteren als het gezicht van L’Oréals make-up en haarverzorgings innovaties. (bron: telegraaf.nl, 07/12/10)

OVERVAL ETOS NIEUWENDIJK
Op 19 november j.l. vond een gewelddadige overval plaats op een Etos-filiaal in Nieuwendijk waarbij een onbekend
geldbedrag werd buit gemaakt. De Amsterdamse politie is op zoek naar een lichtgetinte dader die tussen de 20-25 jaar oud en ongeveer 1.70 mtr lang moet zijn. (bron: telegraaf.nl, 01/12/10)

INSTEMMING OVERNAME SARA LEE DOOR UNILEVER
De Europese Commissie zal instemmen met de overname van de verzorgingsproducten (o.a. Zwitsal en Sanex) van Sara Lee door Unilever, als laatstgenoemde Sanex doorverkoopt om teveel overlappingen tegen te gaan (met o.a. Dove). Unilever betaalt 1,3 miljard euro voor overname van de Sara Lee-onderdelen. Al eerder werd bekend dat Procter & Gamble de luchtverfrisserstak (waaronder Ambi-Pur) overneemt van Sara Lee. (bron: fd.nl, 17/11/10)

BIJENKORF BESTE WINKELKETEN
De vakjury van de ING Retail Jaarprijs 2010 heeft afgelopen woensdag de Bijenkorf uitgeroepen tot Beste Winkelketen.
 (bron: adformatie.nl, 12/11/10)

MEER GEPIND TIJDENS WEEK VAN HET PINNEN
Currence, eigenaar van het merk PIN, maakte vandaag bekend dat vorige week, tijdens ‘De Week van het Pinnen’, 13,4% vaker werd gepind dan in de vergelijkbare periode in 2009. (bron: telegraaf.nl, 8/11/10)

RITUALS KOMT MET NIEUWE WEBSITE
Rituals gaat eind dit jaar met een nieuwe website online, dit in het kader van het tienjarig bestaan. De look and feel en
ontwikkeling daarvan wordt verzorgd door bureau Pixelindustries. (bron: adformatie 4/11/10)

PFIZER VERHOOGT OMZETVERWACHTING
Door hogere verkoopprijzen in het derde kwartaal en nieuwe producten uit de overname van branchegenoot Wyeth, heeft
farmaceut Pfizer de omzetverwachting voor dit jaar verhoogd. (bron: dft.nl, 02/11/10)

SYLVIE VAN DER VAART GEZICHT KAPPERSLIJN L´ORÉAL
Sylvie van der Vaart wordt het gezicht van de kapperslijn van L’Oreal Professional. (bron: telegraaf.nl, 25/10/10)

MEER PARACETAMOLVERGIFTEGINGEN DOOR VRIJE VERKOOP PIJNSTILLERS
Onderzoeksbureau Nivel presenteerde vorige week een studie waar niet uit blijkt dat het aantal patiënten met
paracetamolvergiftigingen is toegenomen door de vrije verkoop van de pijnstiller sinds 2007.
 (bron: nu.nl, 13/10/10)

UITSTEL BESLUIT OVERNAME SARA LEE DOOR UNILEVER
Een besluit over de overname van de verzorgingsproducten van Sara Lee (o.a. Zwitsal en Sanex) is door het Britse Unilever voor de derde keer is uitgesteld door de Europese commissie. Men moet nog bepalen of de overname wel conform de Europese concurrentieregels gebeurt. (bron: dft.nl, 12/10/10)

DICK BOER BESTUURSVOORZITTER AHOLD
Dick Boer, die tot 1 januari dit jaar de scepter zwaaide bij Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, wordt bestuursvoorzitter van Ahold
omdat in maart 2011 de huidige topman John Rishton vertrekt naar Rolls-Royce. (bron: telegraaf.nl, 30/9/10)

UITSLAG ONDERZOEK OVERNAME SARA LEE DOOR UNILEVER VIER DAGEN LATER
De uitslag van het onderzoek door de Europese Commissie naar de overname van Sara Lee-activiteiten op het gebied van lichaamsverzorging en wasmiddelen door het Brits/Nederlandse Unilever, staat gepland op 26 oktober a.s. De beslissing valt vier dagen later dan aanvankelijk vastgesteld. (bron: dft.nl, 17/9/10)

UNILEVER GAAT SAMENWERKEN MET AMPERE LIFE SCIENCES
Het was- en voedingsmiddelenconcern Unilever gaat samen met het Amerikaanse Ampere Life Sciences inspelen op de
vraag naar producten tegen veroudering en de trend van gezonder leven (bron: dft.nl, 16/9/10)

V&D VERKOCHT AAN SUN EUROPEAN
Warenhuis V&D is, inclusief restaurantketen La Place, verkocht aan investeerder Sun European.
 (bron: telegraaf.nl, 14/9/10)

NIVEA FOR MEN SPONSOR EREDIVISIE
Nivea for Men is voor seizoen 2010-2011 Official Partner van de Eredivsie geworden. (bron: adformatie.nl, 6/8/10)

IGZ NEEMT GREEN COFFEE 800 IN BESLAG
De Inspectie voor de Gezondsheidszorg (IGZ) heeft bij importeurs en leveranciers het afslankproduct Green Coffee 800 in
beslag genomen, omdat dit product het ongeregistreerde en dus illegale geneesmiddel Sibutramine kan bevatten. Volgens de IGZ geven producten met Sibutramine een verhoogd risico op ernstige hart- en vaataandoeningen.
 (bron: telegraaf.nl, 6/8/10)

VERHOGING WINSTVERWACHTING HENKEL
De Duitse wasmiddelenproducent Henkel (onder meer Pritt, Witte Reus en Persil) vandaag, bij de publicatie van de
halfjaarcijfers, verhoogde de winstverwachting voor heel 2010. (bron: telegraaf.nl, 04/08/10)

WINSTSTIJGING RECKITT BENCKISER
Het Britse Reckitt Benckiser, leverancier van onder meer het reinigingsmiddel Cillit Bang, Nurofen pijnstillers en
Strepsils keelpastilles en sinds kort eigenaar van Durex condooms en Scholl sandalen (SSL), boekte in het tweede kwartaal 2010
een winst van 455 miljoen euro. Dit betekent een stijging van 23% t.o.v. 2009.
  (bron: telegraaf.nl, 26/7/10)

D.I.O. GAAT OP RADIO EN TV
Faco Retail heeft buro New Massage heeft gekozen om een campagne voor hun D.I.O.-drogisterijen te ontwikkelen die
komend najaar op radio en tv te horen en te zien zal zijn. (bron: Adformatie, 15/7/10)

NOVARTIS STELT OMZET DOELSTELLINGEN NAAR BOVEN BIJ
Het farmaciebedrijf Novartis heeft vandaag bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers bekend gemaakt, dat het de
omzet doelstellingen 2010 naar boven bijstelt. Men verwacht nu een omzetgroei tussen de 5% en 10%.
  (bron: dft.nl, 15/7/10)

ESCURA EN LLOYDS WORDEN TWEEDE APOTHEEKKETEN
De beursgenoteerde apotheekketen Mediq krijgt er met 200 vestigingen er een geduchte concurrent bij, nu Escura Apotheek en Lloyds Apotheken de krachten gaan bundelen. Hiermee ontstaat een tweede apotheekketen in Nederland met 160 aangesloten apotheken. (bron: telegraaf.nl, 16/6/10)

EXTRA OMZET DOOR WK VOETBAL GEKTE
Volgens Detailhandel Nederland bereikt het komende weekend de gekte m.b.t. de WK-Voetbal het hoogtepunt in de winkels. Men verwacht een extra omzet van 200 miljoen euro aan onder meer WK-kleding, armbanden, zonnebrillen, toeters, pruiken, hoofddeksels en LCD-t.v.’s. (bron: persbericht 4/6/10)

VERTRAGING OVERNAME VERZORGINGSLIJN SARA LEE DOOR UNILEVER
Unilever maakte vandaag bekend dat de overname van de persoonlijke verzorgingslijn en de europese wasmiddelenmerken van het Amerikaanse Sara Lee (o.a. Sanex, Zwitsal, Prodent, Biotex en Neutral) vertraging oploopt omdat Europese kartelautoriteiten meer tijd nodig hebben om naar de overeenkomst te kijken.
 (bron: telegraaf.nl, 25/5/10)

ONTSLAGEN BIJ PFIZER
Medicijnenfabrikant Pfizer schrapt 6.000 arbeidsplaatsen t.g.v. een reorganisatie, nadat het vorig jaar het kleinere  Wyeth overnam. (bron: telegraaf.nl, 18/5/10)

ZORGKOSTEN HOOIKOORTSPATIËNTEN
Gezondheidsinstituut Nivel heeft over 2008 voor het eerst de zorgkosten voor hooikoortspatienten onderzocht en kwam uit op 7,16 miljoen euro een receptgeneesmiddelen tegen de allergie. Daarin zijn de gekochte zelfzorgmedicijnen in drogisterijen en supermarkten niet meegenomen. Nivel verrichtte het onderzoek i.o.v. het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). (bron: nu.nl, 11/5/10)

PRODUCT-ACTIE SCHWARZKOPF&HENKEL MET TOPPERS FLOPT
Cosmeticaleverancier Schwarzkopf & Henkel kocht 75.000 van de 180.000 kaarten voor drie concerten van de Toppers in de Amsterdam ArenA, gekoppeld aan een product-actie. Tot nu toe valt de actie tegen, waardoor kaartjes voor 12,50 euro p.st. in de verkoop worden gedaan i.p.v. 40,- euro. (bron: ad.nl, 11/5/10)

MINDER OMZET SUPERMARKTEN
Volgens marktonderzoeksbureau GfK hebben de supermarkten in april 5,8% minder omzet geboekt dan in dezelfde maand in 2009. (bron: telegraaf.nl, 6/5/10)

G&W DE LIEMERS OPENT ZEVENDE VESTIGING
Nicolette en Zita Verkerk openen op 6 mei hun zevende vestiging van G&W Gezondheidswinkel De Liemers in Doetinchem. (bron: De Gelderlander, 27/4/10)

JOHNSON & JOHNSON VERLAAGT WINSTVERWACHTING
Het Amerikaanse concern Johnson & Johnson, producent van verzorgingsproducten, medicijnen en medische apparatuur, heeft de winstverwachting voor 2010 verlaagd vanwege veranderingen in wisselkoersen en hogere kosten tgv hervormingen van het Amerikaanse gezondheidszorgstelsel. (bron: telegraaf.nl, 20/4/10)

NIVEAU MEEST BETROUWBARE MERK BINNEN GEZICHTSVERZORGING
Uit het European Trusted Brands onderzoek 2010 van uitgeverij Reader’s Digest is gebleken dat binnen gezichtsverzorging Nivea ook dit jaar is gekroond tot het meest betrouwbare merk. In totaal waren er 32.163 consumenten in zestien landen, waaronder 2.106 in Nederland, die aan het onderzoek meededen.
 (bron: nu.nl, 7/4/10)

WINSTSTIJGING HUTCHISON WHAMPOA
De eigenaar van A.S. Watson (o.m. Kruidvat en Trekpleister) Hutchison Whampoa zag de winst in 2009 stijgen met 12% tot 1,36 miljard euro, terwijl de omzet met 11% kromp. (bron: retailnews.nl, 1/4/10)

HERVERDELING DIRECTIETAKEN BEIERSDORF
De Duitse drogmeticaleverancier Beiersdorf (Nivea, Labello, Hansaplast) gaat de directietaken onderverdelen in 3 hoofdfuncties en 3 managers die regionaal verantwoordelijk zijn, dit om klaar te zijn voor verdere groei.
 (bron: distrifood.nl, 31/3/10)

TEKEN MEER BESMET
Onderzoekers van de Wageningse Universiteit hebben vastgesteld dat het percentage teken dat besmet was met de Borellia-bacterie (die de ziekte van Lyme veroorzaakt) in 2009 hoger lag dan in de 2 jaren daarvoor.
 (bron: nu.nl, 25/3/10)

CHOCOLADE IS GEZONDHEIDSPRODUCT
Chocolade wordt steeds vaker geroemd als gezondheidsproduct vanwege antioxidanten. Recent onderzoek van het Imperial College in Londen levert nieuw bewijs voor de gunstige werking van chocolade.
 (bron: telegraaf.nl, 24/3/10)

OMZETGROEI DRUG EN FOOD IN 2010
De retailsector zal in 2010 een omzetkrimp laten zien van 2%, na een krimp van 4,1% in 2009. Maar net als vorig jaar zullen supermarkten en drogisterijen een groei weten te boeken van resp. 1% en 0,5% in 2010.
 (bron: retailnews.nl / ING Economisch Bureau, 11/3/10)

DA WIL UITGROEIEN
Drogisterijformule DA wil – volgens DA-directeur Gert Blaauw – de komende jaren uitgroeien naar 475 winkels.
 (bron: retailnews.nl, 8/3/10)

SCHLECKER STOPT IN BELGIË
De Duitse drogisterijketen Schlecker trekt zich ook z.g.a. volledig terug van de Belgische markt. Van de 32 vestigingen blijven er slechts 4 behouden in het Duitstalig deel van België. (bron: retailactueel/express.be, 4/3/10)

GEZAMENLIJKE CAMPAGNE
Hunkemöller, Etos en Gillette Venus Embrace starten vanaf 8 maart met een gezamenlijke campagne tot rond de zomermaanden. (bron: adformatie.nl, 3/3/10)

FORSE STIJGING PROMOTIEDRUK
Uit cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de promotiedruk in 2009 in het drogisterijkanaal steeg van 19% naar 23%. Bij Trekpleister, Kruidvat en Etos is de promotiedruk vorig jaar zelfs opgelopen tot 30%.
 (bron: popai.nl, 2/3/10)

KRUIDVAT MAG WIJN VERKOPEN
De rechtbank in Utrecht heeft drogisterijketen Kruidvat groen licht gegeven v.w.b. de verkoop van wijnen. De slijtersunie spande een rechtzaak tegen Kruidvat aan. (bron: retailnews.nl, 18/2/10)

CALGONIT WORDT FINISH
De Britse producent van schoonmaakmiddelen Reckitt Benckiser verandert de naam van het vaatwasmiddel Calgonit in
Finish. (bron: z24.nl, 16/2/10)

MINDER NETTO-WINST VOOR L’ORÉAL
Het Franse cosmeticaconcern L’Oreal heeft een lagere nettowinst geboekt, deze bedroeg in 2009 2 miljard euro. In 2008 bedroeg de nettowinst nog 2,06 miljard euro. Het verlies zou veroorzaakt zijn door de afnemende vraag naar luxe cosmetica. (bron: z24.nl, 16/02/10)

BRITSE MAN DRUKKER MET UITERLIJK DAN VROUWEN
Uit Brits onderzoek onder 3000 mannen blijkt dat men volop beautyproducten gebruikt en meer tijd besteed aan de uiterlijke verzorging dan vrouwen. (bron: telegraaf.nl, 10/2/10)

WRATTEN BIJ BASISSCHOOLKINDEREN
Meer dan 30 procent van de basisschoolkinderen heeft last van wratten. Dat blijkt uit onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum. (bron: nu.nl, 9/2/10)

NVLP VERZAMELT HANDTEKENINGEN
De Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten (NVLP) heeft al ruim 65.000 handtekeningen verzameld om de ziekte van lyme, die door teken wordt overgebracht, onder de aandacht van de politiek te brengen. (bron: nu.nl, 8/2/10)

STERKE STIJGING WINST PFIZER LAATSTE KWARTAAL
Mede door de overname van branchegenoot Wyeth, is de winst van de Amerikaanse farmaciegigant Pfizer het laatste
kwartaal 2009 bijna verdrievoudigd. (bron: telegraaf.nl, 3/2/10)

BETERE RESULTATEN P&G DAN VERWACHT
Het Amerikaanse Procter & Gamble (o.a. Pampers, Gillette en Durecell) heeft het in het afgelopen kwartaal beter gedaan
dan marktkenners verwachtten. (bron: z24.nl, 28/1/10)

ETOS DONEERT AAN PINK RIBBON
Etos heeft 475 duizend euro gedoneerd aan Stichting Pink Ribbon. Dit bedrag werd ingezameld in oktober 2009.
 (bron retailnews.nl, 27/1/10)

WINSTSTIJGING NOVARTIS
Het Zwitserse farmacieconcern Novartis zag de winst over 2009 met 4% stijgen, mede vanwege de sterke vraag naar
vaccins tegen de Mexicaanse griep. (bron, telegraaf.nl, 26/1/10)

LEEGSTAND WINKELS
Informatieleverancier van winkelvastgoed Locatus maakte vorige week openbaar dat in 2009 niet minder dan 1 op de 9
winkelpanden is leeg komen te staan t.g.v. de economische crisis. (bron: nu.nl, 25/1/10)

SHISEIDO KOOPT BARE ESCENTUALS
De Japanse cosmeticaproducent Shiseido neemt voor 1,7 miljard dollar de Amerikaanse branchegenoot Bare Escentuals
over om in het buitenland verder te groeien. (bron: nu.nl, 15/1/10)

NIVEA WIL EMOTIONELE BAND VERSTERKEN
Nivea wil de emotionele band met de klant gaan versterken (bron: Adformatie, 7/1/10)

GROEI SUPERMARKTOMZET
Onderzoeksbureau GfK maakte vandaag bekend dat de supermarktomzet in 2009 met 5,4% is gegroeid tot 31,66 miljard euro. (bron: telegraaf.nl, 6/1/10)

Careality