Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>

Ratatouille 2013

FROUKJE DE BOTH HEEFT DE MOOISTE LIPPEN VAN NEDERLAND
Froukje de Both heeft volgens 18 procent van de Nederlanders de mooiste lippen van ons land. De presentatrice wordt op de voet gevolgd door actrices Hannah Verboom (16 procent) en Carice van Houten (14 procent). Dit blijkt uit online onderzoek van Kruidvat onder ruim 600 Nederlanders. Opvallend is dat dames die bekend staan om hun volle lippen – zoals Doutzen Kroes (9,3 procent), Anna Drijver (1,8 procent) en Fajah Lourens (0,8 procent) – een stuk lager eindigen. Ook de Nederlandse vrouw zelf droomt niet van vollere lippen. Maar liefst twee derde van de ondervraagde vrouwen zou geen vollere lippen willen hebben. (bron: persbericht A.S. Watson, 2/12/13)

ZONNEBANK PREVENTIEF TEGEN GRIEP
Gematigd gebruik van een zonnebank is een uitstekende preventieve maatregel tegen griep. Een Noorse en een Deense studie hebben aangetoond dat zonnebanken de productie van vitamine D via de huid stimuleren, op precies dezelfde wijze als natuurlijk zonlicht. www.sunlightresearchforum.eu (bron: persbericht Sunlight Research Forum, 27/11/13)

BIOLOGISCHE PRODUKTEN GOEDKOPER IN SUPERMARKT
Uit een prijspeiling van de Consumentenbond blijkt dat biologische produkten in een natuurvoedingswinkel gemiddeld een kwart meer kosten dan in de supermarkt. Bij de supermarkten is Jumbo het goedkoopst en bij de natuurvoedingswinkels is dat EkoPlaza.
(bron: dft.nl, 22/11/13)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN RIJSWIJK
Op dinsdag 26 november opent de gloednieuwe Etos-winkel aan de Prins Willem Alexander Promenade 22A in Rijswijk (winkelmanager Debby Looijestijn) haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Rijswijk. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 19/11/13)

ETOS-WINKEL IN DRACHTEN GAAT VERHUIZEN
Na een verhuizing heropent de Etos-winkel aan de Noorderbuurt 17 in Drachten (winkelmanager Brenda Vaartjes) op woensdag 13 november haar deuren. De winkel was voorheen gevestigd aan de Noorderbuurt 27 in Drachten. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar klanten in Drachten. Etos biedt, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de her-openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 08/11/13)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN HAARLEM
Op woensdag 6 november opent de gloednieuwe Etos-winkel aan de Westergracht 70 in Haarlem (één van de winkelmanagers is Natasja Vos) haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Haarlem. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.(bron: persbericht Etos, 30/10/2013)

ETOS-WINKEL IN NOORDWIJKERHOUT GAAT VERHUIZEN
Na een verhuizing heropent de Etos-winkel aan de Zeestraat 5B in Noordwijkerhout (winkelmanager Diana van der Zwet) op donderdag 31 oktober haar deuren. De winkel was voorheen gevestigd aan Dorpsstraat 24 in Noordwijkerhout. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar klanten in Noordwijkerhout. Etos biedt, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de her-openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 25/10/13)

UWV: AANTAL BANEN IN DETAILHANDEL STIJGT TOT 2018 MET 13.000
Uit een rapport van uitkeringsorganisatie UWV blijkt dat het aantal banen in de detailhandel tot 2018 met 13.000 stijgt.
(bron: telegraaf.nl, 18/10/13)

BIJNA DE HELFT VAN DE CONSUMENTEN VINDT ALBERT HEIJN NOG STEEDS HET DUURST
Uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat het Albert Heijn niet gelukt is van het dure imago af te komen ondanks recente prijsverlagingen. 47% van de consumenten ziet Albert Heijn nog steeds als duurste supermarkt in A-merken. Ook op gebied van huismerken wordt Albert Heijn in het onderzoek met 43% het meest genoemd als het duurst. (bron: dft.nl, 4/10/13)

ETOS-WINKEL IN PIJNACKER GAAT VERHUIZEN

Na een verhuizing heropent de Etos-winkel aan het Hoefbladplein 2 in Pijnacker (winkelmanagers Mandy Molenaar en Sylvia van den Blink) op woensdag 2 oktober haar deuren. De winkel was voorheen gevestigd aan de Klapwijkseweg  4b  in Pijnacker. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar klanten in Pijnacker. Etos biedt, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de her-openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 26/9/13)

VAN HULZEN GUMMO KICKS VERZORGT PR VAN HET CBD
Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD), koepelorganisatie van de drogisterijbranche in Nederland, contracteerde Van Hulzen Gummo Kicks om de pr te verzorgen. CBD vertegenwoordigt, naast zelfstandige drogisten, de ketens en formules DA, D.I.O., Dirx, Etos, Kruidvat en Trekpleister. (bron: Adformatie, 20/9/13)

ROL ONLINE EN SOCIAL MEDIA BIJ AANKOOPGEDRAG
Voordat men koopt oriënteert zich bijna 80% van de Nederlanders op vergelijkingssites. Het tegenovergestelde is ook het geval, ruim 40% van de consumenten stapt wel eens een winkel binnen om een product te bekijken om daarna online te worden besteld. 80% van de consumenten laat zich niet beïnvloeden door bedrijven die via Facebook of Twitter hun product aanprijzen. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok / NetPanel onder ruim 1000 consumenten. (bron: telegraaf.nl, 13/9/13)

HET BRITSE IMPERIAL TOBACCO GAAT IN ALTERNATIEVE ROOKWAREN
De op een na grootste tabaksproducent van Europa Imperial Tobacco (o.a. Davidoff) koopt voor 75 miljoen dollar Dragonite International, een fabrikant van electronische sigaretten. Men hoopt hiermee de achterstand op concurrenten als British American Tobacco en Phillip Morris te kunnen dichten, zij waren reeds succesvol in de verkoop van alternatieve rookwaren. (bron: dft.nl, 2/9/13)

FLINKE WINSTGROEI L’ORÉAL EERSTE HALFJAAR
Door de groei in opkomende markten (als Latijns-Amerika en het Verre Oosten) heeft cosmeticareus L’Oréal de winst in de eerste zes maanden van het jaar fors zien toenemen. L’Oréal denkt dit jaar ‘de markt te verslaan in omzetgroei, resultaat en winstgevendheid’.
(bron: dft.nl, 29/8/13)

ETOS-WINKEL IN NIEUWEGEIN VOLLEDIG VERNIEUWD

Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan het Plein 9 N in Nieuwegein (winkelmanager Patricia van Kleij) op donderdag 5 september haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Nieuwegein. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 28/8/13)

DE TUINEN HEEFT WINKEL IN DUIVEN GEOPEND
In Duiven is op woensdag 14 augustus een nieuwe De Tuinen winkel geopend op Elshofpassage 64. De winkel op de Elshofpassage is in een paar weken verbouwd tot een mooie De Tuinen winkel met een breed assortiment aan wellness producten. Karin, de filiaalmanager van deze winkel, is begonnen als verkoopster en vervuld ondertussen al 3 jaar met plezier de functie van filiaalmanager. Karin gaat dus als ervaren filiaalmanager samen met haar team een groot succes maken van De Tuinen in Duiven. (bron: persbericht De Tuinen, 15/8/13)

MEER OMZET EN WINST PERSOONLIJKE VERZORGINGSPRODUCTEN UNILEVER
Het voedings- en wasmiddelenbedrijf Unilever heeft in het eerste halfjaar van 2013 de omzet en winst zien stijgen. Met name in Azië en bij de divisie Persoonlijke Verzorging (o.a. Dove, Axe en Lux) was er sprake van flinke groei, terwijl de resultaten van Levensmiddelen en in Europa zich matig ontwikkelden. (bron: dft.nl, 25/7/13)

KIMBERLY-CLARK STOPT MINDER TISSUES IN DOOS
Kimberly-Clark, producent van o.a. wc-papier en zakdoekjes, introduceerde dikkere Kleenex-tissues maar stopte er wel minder in een doos. De producent ontkende dat de consument met minder voor dezelfde prijs moet doen. De tissues zijn beter en sterker. Consumenten hebben er minder van nodig om de klus te klaren, volgens Mark Buthman (CFO). (Bron: telegraaf.nl, 25/7/13)

REVLON MISLEIDT AANDEELHOUDERS
Omdat Revlon de aandeelhouders niet zou hebben geïnformeerd over de details van een private transactie, heeft de Amerikaanse toezichthouder SEC de cosmeticaproducent een boete opgelegd van 850.000 dollar. (bron: dft.nl, 13/6/13)

ETOS-WINKEL IN AMSTERDAM GAAT VERHUIZEN
Na een verhuizing heropent de Etos-winkel aan het Waterlandplein 229 in Amsterdam (winkelmanager Xaviera Duffels) op woensdag 12 juni haar deuren. De winkel was voorheen gevestigd aan Katrijpstraat 307 in Amsterdam. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar klanten in Amsterdam. Etos biedt, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de her-openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 7/6/13)

ETOS-WINKELS IN AMSTERDAM EN GROOTEGAST VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropenen de Etos-winkels aan de Reguliersbreestraat 21-25 in Amsterdam (winkelmanager Lisa Mol) op dinsdag 11 juni en aan de Hoofdstraat 135 in Grootegast (winkelmanager Chris Marinus) op woensdag 12 juni hun deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Amsterdam. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 7/6/13)

GROOT DEEL NEDERLANDERS WIL VERKOOPSTOP TABAK VIA DROGISTERIJEN
Donderdag 31 mei a.s., op ‘Wereld niet roken dag’, presenteert TNS/NIPO een onderzoek (i.o.v. KWF, Longfonds, Stivoro en de Hartstichting) waaruit blijkt dat 46% van de Nederlanders wil dat de verkoop van tabak via drogisterijen en supermarkten stopt. Momenteel telt Nederland 60.000 verkooppunten van tabak. De 4 gezondheidsorganisaties willen dat tabak alleen nog door de 1500 tabaksspeciaalzaken mag worden verkocht. (bron: telegraaf.nl, 29/05/13)

ANNEMARIE JORRITSMA OP DE BRES VOOR VEILIGHEID WINKELIERS
Het contante geld van burgemeester van Almere, Annemarie Jorritsma, verdwijnt vandaag achter slot en grendel. Gedurende een week maakt de burgemeester bij betalingen uitsluitend gebruik van haar pinpas. Met de aftrap van de campagne ‘Pinnen, ja graag’ wordt de voorkeur van ondernemers voor betalingen met pin, ook bij kleine bedragen, onder de aandacht gebracht. Om aandacht te vragen voor de onnodige hoeveelheid contant geld in winkels zullen vele burgemeesters, waaronder Ahmed Aboutaleb en Onno Hoes, haar voorbeeld volgen. Hoewel de meeste Nederlanders denken dat ze kleinere zaken zoals snackbars, cafés en bakkers een plezier doen met cash is het tegendeel waar. Winkeliers worden een minder aantrekkelijk doelwit voor overvallen als consumenten vaker kiezen voor pin. De nieuwe pincampagne is een initiatief van Betaalvereniging Nederland, de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, banken, koepelorganisaties, Maestro, VPAY en een aantal ondernemers.(…) (bron: persbericht Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, 23/5/13)

RITUALS MONDIAAL NAAR 300 WINKELS
CEO Raymond Cloosterman van Rituals laat in de Telegraaf weten dat eind 2013 de teller op 300 winkels moet staan in 13 landen.
(bron: de Telegraaf, 18/5/13)

DIRX HEROPENT VERBOUWD FILIAAL IN HILLEGOM
Donderdag 25 april klokslag 9 uur, heropent Dirx drogist na een fikse verbouwing haar filiaal aan het Henri Dunantplein te Hillegom . “Dankzij deze verbouwing hebben we nu meer ruimte gekregen om ons assortiment op een aantrekkelijke manier te kunnen presenteren. Meer ruimte betekent daarnaast uitbreiding van het assortiment. Wat gewoon betekent: nog meer keuze en tegelijk nog meer voordeel”, zegt een trotse drogisterijmanager Natasja Koekoek. Samen met haar collega’s heeft ze keihard gewerkt om direct na oplevering door de aannemer de schappen weer te vullen, zodat zowel trouwe als nieuwe klanten snel weer bij hun vertrouwde drogist terecht konden. “De nieuwe ruime indeling, een ruimere actiestraat vol voordeel en de sfeervolle aankleding met onder meer inspirerende fotodoeken, het ziet er echt fantastisch uit.” (…) (bron: persbericht Dirx, 22/4/13)

ETOS-WINKELS IN HAREN EN GROESBEEK VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropenen de Etos-winkels aan de Rijksstraatweg 169 in Haren (winkelmanager Jacco Huizing Buiter) op woensdag 24 april en de Etos-winkel aan de Dorpstraat 41 in Groesbeek (winkelmanager Elles Leenders) hun deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Haren en Groesbeek. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persberichten Etos, 18/4/13)

ETOS-WINKEL IN HOORN VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan De Huesmolen 154 in Hoorn (winkelmanager Emine Demhasaj) op woensdag 17 april haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Hoorn. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (persbericht Etos)

DIRX DROGISTERIJ ALMERE VERBOUWD
Dirx Drogisterij aan de Korte Promenade in Almere Stad opent op 18 april 2013 om 9 uur haar winkel na een kleine verbouwing. “Wij kunnen onze trouwe klanten en onze nieuwe bezoekers in een nog ruimere, overzichtelijkere en mooiere drogisterij gaan ontvangen.” Dat zegt een trotse en enthousiaste Carolien Schuitmaker, drogisterijmanager van het filiaal. “De verbouwing betekent voor onze klanten een sfeervollere winkel met een nog uitgebreider assortiment dan voorheen.” (bron: persbericht Dirx, 12/4/13)

ETOS-WINKEL IN MAASTRICHT VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Spilstraat 7-9 in Maastricht (winkelmanager Nicole Heuts-Brands) op vrijdag 12 april 2013 haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaams-
verzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Maastricht. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN GORINCHEM
Op dinsdag 16 april opent de gloednieuwe Etos-winkel aan het Piazza Center 70 in Gorinchem (franchisenemer Aljan Baan) de deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Gorinchem. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 5/4/13)

GOEDKOOPSTE TANDPASTA’S KOMEN HET BESTE UIT DE TEST VAN STIFTUNG WARENTEST

Uit onderzoek van de Duitse consumentenorganisatie Stiftung Warentest blijkt dat goedkope tandpasta’s net zo goed werken als dure. Men testte tandpasta’s van A-merken en huismerken die in prijs varieerden van 0,31 eurocent tot euro 5,25 per 100ml. Eén van de goedkoopste tandpasta’s haalde het hoogste testoordeel. (bron: Consumentengids, april 2013)

PARKEREN PER MINUUT GOED INITIATIEF PVDA
PvdA heeft een initiatiefwet gepresenteerd die regelt dat parkeren per minuut verplicht wordt. Daardoor betalen consumenten niet meer te veel voor het parkeren. Detailhandel Nederland steunt het initiatiefwetsvoorstel. Met het jaarlijks uitvoeren van de Nationale Parkeertest pleit Detailhandel Nederland  voor transparante en eerlijke parkeertarieven (…). (bron: persbericht Detailhandel Nederland, 21/3/13)

DIFRAX GAAT RESTYLEN
Bij Difrax, leverancier van onder meer fopspenen, bekers en flessen zal in het derde kwartaal van 2013 een restyling zichtbaar worden. De ontwikkeling en uitvoering hiervan komt bij dBOD te liggen. (bron: Adformatie, 15/3/13)

SEPHORA STOPT IN NEDERLAND
Vanwege het tegenvallende economisch klimaat trekt parfumerieketen Sephora zich per 1 juni terug uit de Nederlands markt. De keten wil zich focussen op een bredere internationale markt. De keten heeft in totaal dertien winkels in V&D-filialen. Bijna alle in-store winkels zijn overgenomen door ICI Paris.  De keten heeft grote ambities in opkomende markten als in Brazilië en China. (bron: fd.nl, 13/3/13)

WESSANEN DRAAIT VERLIES
In Q4 van 2012 heeft natuurvoedingsbedrijf Wessanen (bekend van het merk Zonnatura) een behoorlijk verlies geleden. Met name het onderdeel Health Food Stores (HFS), waaronder de natuurwinkels vallen, waren mede debet aan dit resultaat. (bron: dft.nl, 22/2/13)

UNILEVER BEREIKT HOOGSTE KOERSNIVO OOIT
Het was- en voedingsmiddelenconcern Unilever heeft nog nooit zo’n hoog koersnivo bereikt als vanmorgen, dit sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008. De koers is gestegen van euro 17,- naar euro 30,-. Als reden wordt aangemerkt dat het concern profiteert van zijn defensieve karakter en dat het goed vertegenwoordigt is in opkomende markten waar men inmiddels 55% van de omzet scoort.
(bron: telegraaf.nl, 20/2/13)

CAMPINA BLIJFT GROOTSTE MERK IN NEDERLANDSE SUPERMARKTEN
Campina blijft in 2012 het grootste merk in de Nederlandse supermarkten. De consumenten kochten voor bijna 400 miljoen euro producten van dit zuivelmerk. De snelste groeier in de Top 100 is het biologische merk Bio+, dat met stip de Top 40 binnenkomt. Dit blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van SymphonyIRI, het marktonderzoek– en adviesbureau uit Zaltbommel. De 100 grootste merken in de Nederlands supermarkten zijn samen goed voor een omzetgroei van 1,6%. Hiermee houden ze de supermarktgroei van 2,2% niet bij. De huismerken groeiden het afgelopen jaar met 4,7%. Ronald Laureijsen, Business Insights Director van SymphonyIRI Group: ‘Je zou verwachten dat de groei van de huismerken een keer af zou nemen, maar al 10 jaar op rij slagen de huismerken erin om sneller te groeien dan de A-merken.” Behalve de huismerken zijn er ook A-merken binnen Top 100 die opvallend sterk presteren: naast Bio+, zijn dat onder andere Koninklijke de Ruijter, Red Bull, Hertog Jan, Alpro, Lipton en Dr. Oetker. Deze merken groeiden met meer dan 10%. (…)
(bron: persbericht SymphonyIRI, 20/2/13)

NOVARTIS CANCELT VERTREKPREMIE DANIEL VASELLA
Farmaceut Novartis en Daniel Vasella hebben afgesproken zijn vertrekpremie van ruim euro 58 miljoen terug te trekken. Dit omdat de hoogte van deze bonus bij de buitenwacht tot grote verontwaardiging leidde. Met deze aanzienlijke vertrekpremie (in zes jaarlijkse termijnen) wilde Novartis voorkomen dat Vasella zijn kennis en know-how met de concurrentie zou delen. (bron: dft.nl, 19/2/13)

ETOS-WINKEL IN ALKMAAR VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropenen de Etos-winkels aan de Langestraat 46 in Alkmaar op woensdag 20 februari en op woensdag 27 februari aan de Kerkstraat 6A in Horst hun deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Alkmaar en Horst. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persberichten Etos, 13 en 18/2/13)

NEDERLANDSE GROOTHANDEL VERGROOT WINSTGEVENDHEID DOOR KETENTRANSPARANTIE
De groothandel moet samenwerken om haar concurrentiekracht te vergroten en klanten aantoonbare toegevoegde waarde te kunnen bieden. Beter inspelen op klantbehoeften met minder verspilling in de logistieke keten is alleen mogelijk wanneer alle relevante partners de krachten bundelen. Transparantie in de volledige handelsketen is hiervoor een voorwaarde. Dit kan een verbetering van de marges tot 2,5 procent opleveren. Dit komt overeen met 10 miljard euro voor de hele groothandel in Nederland. ABN AMRO verwacht dat binnen 5 tot 10 jaar – real time – transparantie een feit is binnen de belangrijkste handelsketens. Daarom is in samenwerking met TNO en het Nederlands Verbond van de Groothandel onderzocht hoe gezamenlijke handelsrelaties hier voordeel uit kunnen halen.
(bron: persbericht ABN AMRO, 12/2/13)

ETOS-WINKEL IN AMSTERDAM VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Helmholzstraat 57 in Amsterdam op vrijdag 15 februari  haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Amsterdam. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 7/2/13)

HELFT NIET ROKERS MAAKT ZICH ZORGEN OM ROKERS
Ruim driekwart van de rokers zou graag willen stoppen met deze gewoonte. Gezonder willen leven (50%) en de hoge prijs van een pakje sigaretten zijn daarbij de belangrijkste factoren. 16 Procent van de rokers zou familie of vrienden graag blij willen maken door te stoppen, 11 procent hoopt op een beter seksleven. Meer dan zestig procent van de gestopte rokers wil vrienden of familieleden actief (online) steunen in hun stoppoging. De helft (51%) van de niet-rokers maakt zich zelfs zorgen om vrienden en familieleden die roken. Uit het recente onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de Nederlandse bevolking (29%) nog steeds rookt. Ruim twee derde doet dit al langer dan 15 jaar. Het humeur van 43% van rokers wordt negatief beïnvloed als zij geen sigaret kunnen opsteken. 22% verliest de concentratie en van evenveel rokers is de hele dag verpest zonder sigaret. (…) Dat blijkt uit onderzoek van MeMo2 in opdracht van Novartis Consumer Health Nederland. (bron: persbericht, 30/1/13)

DE NATIONALE GEZONDHEIDS BEURS TEVREDEN OVER SUCCESVOL BEURSWEEKEND
De afgelopen drie dagen bezochten 26163 bezoekers de zesde editie van De Nationale Gezondheidsbeurs in de Jaarbeurs Utrecht. Dit is een kleine groei ten opzichte van de editie in 2012. Een grote diversiteit aan exposanten heeft gezorgd voor drie gezonde dagen uit. Pedicurebehandelingen, voedingsadviezen en hoofdhuidanalyses; de Jaarbeurs Utrecht stond het afgelopen weekend bol van alles op het gebied van een gezonde leefstijl. De bezoekersaantallen liegen er dan ook niet om. In een economisch slechte tijd blijken bezoekers toch geld te willen blijven uitgeven aan hun gezondheid. “Dit zijn precies de bezoekers die we willen zien”, aldus exposant Eat Natural. De meerderheid van de bezoekers blijkt ook daadwerkelijk gezond, een resultaat uit de vele tests en metingen die de afgelopen drie dagen zijn aangeboden. Nieuwe data: Op 17, 18 en 19 januari 2014 opent De Nationale Gezondheidsbeurs weer haar deuren.
(bron: persbericht beursorganisator, 28/1/13)

L’ORÉAL SNELSTE IN OPLOSSEN KLACHTEN
Vorige week heeft Nederlands grootste klachtensite, Klacht.nl, een award toegekend aan L’Oréal Nederland. De award, in de categorie Beauty & Welness, werd gegeven omdat L’Oréal vrijwel alle vragen en opmerkingen het snelste heeft opgelost en beantwoord. Alle opmerkingen die via deze website bij het cosmeticaconcern terecht zijn gekomen zijn gemiddeld binnen 2 dagen beantwoord en opgelost. Lisette Kleute, Manager Consumentenservice: “Deze award een bevestiging van de nauwe betrokkenheid die wij met onze consumenten onderhouden en een teken dat wij hun opmerkingen serieus nemen”. Vragen en opmerkingen van consumenten over de producten vormen een bron van informatie voor L’Oréal en worden daarom zorgvuldig geregistreerd en behandeld. Dagelijks is een team van beautyspecialisten bereikbaar om alle vragen van consumenten deskundig te beantwoorden. (bron: persbericht L’Oréal, 28/1/13)

PROCTER & GAMBLE ZIET NETTO-WINST STIJGEN
Het Amerikaanse Procter & Gamble, producent van onder meer Oral-B, Wella en Pampers,  heeft in het tweede kwartaal van het afgebroken boekjaar 2012-2013 de nettowinst ruim zien verdubbelen tot bijna 3 miljard euro. Het concern heeft getracht zowel de inkoop- als personeelskosten te verlagen. (Bron: dft.nl, 25/1/13)

DA KIEST VOOR CARGO SERVICE VAN POSTNL
DA Retailgroep en Drogistenunie, de serviceorganisatie voor de ruim 400 DA-drogisten en haar groothandel, kiezen voor Cargo Service van PostNL Pakketten als haar logistieke partner. Met ingang van 1 januari 2013 ontvangen de aangesloten DA drogisten en de afnemers van Drogistenunie hun producten voor schoonheid, gezondheid en verzorging, via het Cargo netwerk van PostNL Pakketten. Op jaarbasis gaat het om ruim 105 duizend rolcontainers./Cargo Service is het bedrijfsonderdeel van PostNL dat fijnmazig pallet- en stukgoedvervoer binnen 24 uur in de Benelux verzorgt en bezorging van vrachtzendingen in 23 andere landen binnen Europa kan uitvoeren. Het netwerk in de Benelux bestaat uit 5 depots. Dagelijks worden de pallets, rolcontainers en stukgoederen met ruim 100 distributiewagens in de Benelux bezorgd aan zakelijke adressen. Er werken ongeveer 40 mensen voor Cargo Service in Nederland. “We zijn blij met onze nieuwe logistieke partner. Met PostNL hebben wij een partner gevonden die iedere dag in iedere winkelstraat komt, of het nu gaat om de bezorging van één enkel pakket of om enkele rolcontainers.” zegt Gert Bos, Directeur Supply Chain bij DA Drogisterijen. “Retailen is actie. Daarom vragen de veranderende wensen van onze ondernemers een hoge mate van flexibiliteit van transport. En uiteraard willen zij de producten op tijd, volledig en onbeschadigd ontvangen. Wij verwachten die flexibiliteit en service bij onze nieuwe partner te vinden.” Gerrit Mastenbroek, algemeen directeur van PostNL Pakketten: “We zijn blij dat DA en Drogistenunie voor PostNL hebben gekozen. Onze Cargo dienstverlening sluit goed aan bij de specifieke wensen van DA Drogisterijen. Wij kunnen inspringen op de wisselende volumes van de drogisterijen door zowel losse pakketten te af te leveren en andere dagen rolcontainers. Cargo Service van PostNL is destijds gestart om de positie van PostNL op de business-to-business markt te versterken en heeft een sterke positie als specialist in de winkelstraat met gerenommeerde opdrachtgevers in parfum, cosmetica, consumentenelektronica en high- tech.” (bron: persbericht Post.nl, 25/1/13)

NIEUWE EDITIE VEILIGHEIDSINFORMATIE NAGELPRODUCTEN NU BESCHIKBAAR
Als je beschikt over producten die voldoen aan de Europese wetgeving en ook zijn voorzien van de juiste etikettering, is het werken hiermee veilig. Belangrijk is uiteraard wel dat de gebruiksvoorschriften van de leverancier strikt worden opgevolgd. Tijdens het werk kom je in aanraking met chemische stoffen die in deze producten zijn toegepast. Wanneer je deze stoffen overmatig inademt of teveel in aanraking laat komen met de huid, kan dat invloed hebben op je gezondheid. Om dat te voorkomen, is het van groot belang te weten hoe je veilig met deze producten werkt. Bezit jij voldoende kennis of heb je voldoende betrouwbare informatie om veilig met nagelproducten te werken? Om je de kennis aan te reiken die je hiervoor nodig hebt, heeft de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) enkele jaren terug het document ‘Veiligheidsinformatie Nagelproducten’ opgesteld. Aan de totstandkoming hiervan verleenden onder anderen de leden van de Werkgroep Kunstnagel Leveranciers hun medewerking. De informatie beslaat verschillende gebieden, zoals samenstelling en ingrediënten van nagelproducten, en wetgeving waaraan nagelproducten moeten voldoen. Eigenlijk zou elke nagelstylist dit document moeten kennen. Omdat de NCV de Veiligheidsinformatie nog steeds belangrijk vindt en inmiddels diverse wetswijzigingen en productinnovaties hebben plaatsgevonden, heeft de NCV een nieuwe editie uitgebracht. Je kunt de Veiligheidsinformatie Nagelproducten gratis downloaden vanaf www.ncv-cosmetica.nl., http://www.ncv-cosmetica.nl/nl/infocentrum/downloaden/. (bron: persbericht NCV, 23/1/13)

Careality