Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>

Ratatouille 2014

AUSTRALIË VERBIEDT ZONNEBANKEN
Omdat Australië wereldwijd een van de hoogste percentages huidkanker kent is het, na Brazilië, het tweede land dat vanaf 1 januari zonnebanken gaat verbieden. (bron: telegraaf.nl, 31/12/14)

SLECHTS KLEINE VOLDOENDE KOORTSLIPCRÈMES
De Duitse consumentenorganisatie Öko-Test constateert dat receptvrije geneesmiddelen voor een koortslip weinig nut hebben. Ze kunnen hooguit de infectie met een halve dag verkorten mits men direct bij de eerste symptonen begint te smeren. Men liet 21 producten onderzoeken waaronder Zovirax en Compeed. Meer dan een kleine voldoende zat er bij de onderzochte middelen niet in.
(bron: Consumentengids, januari 2015)

PROCTER & GAMBLE VERKOOPT ZEEPMERKEN AAN UNILEVER
Het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G) verkoopt de zeepmerken Camay en Zest (buiten de VS en Caribisch gebied) aan Unilever. Financiële condities zijn niet bekend. Eerder dit jaar liet P&G al weten een aantal productlijnen van de hand te willen doen. Zo verkocht men eerder dit jaar al Duracell batterijen. Ook Braun en Wella schijnen in de verkoop te staan. (bron: telegraaf.nl/DFT, 22/12/14)

SNEL EN MAKKELIJK BETALEN MET TELEFOON OF PAS
Mobiel betalen met de telefoon heeft de toekomst. Het is gemakkelijk, veilig en snel en bovendien biedt een smartphone mogelijkheden om meer functies van de portemonnee over te nemen. De Rabobank laat een kleine groep klanten maandag haar mobiele portemonnee, de Rabo Wallet, een laatste gebruikerstest uitvoeren. Zodra de bevindingen zijn verwerkt, is de Rabo Wallet beschikbaar voor alle klanten met een geschikt toestel. Klanten willen snel, gemakkelijk en veilig kunnen betalen. Contactloos betalen is een nieuwe betaalmethode, die daarin voorziet. Door een telefoon of bankpas kort tegen de terminal te houden vindt een betaling plaats, rechtstreeks vanaf de bankrekening. De telefoon of pas moet hiervoor zijn voorzien van een chip voor Near Field Communication (NFC). De betaling gaat sneller doordat de klant bedragen onder 25 euro zonder pincode kan betalen. De Rabo Wallet is een app die geschikt is voor telefoons die voorzien zijn van NFC en die daarnaast voldoen aan strenge veiligheidseisen. De betaling moet net zo veilig zijn als met de traditionele Rabo bankpassen. Enkele toestellen zijn inmiddels uitgerust met een NFC-chip en voldoen aan de veiligheidseisen. De Samsung Galaxy 4 en de Samsung Galaxy Note 3 zijn als eerste geschikt. Tegelijkertijd vragen zowel klanten als ondernemers om snellere en bredere invoering van contactloos betalen. Daarom gaat Rabobank haar passen vanaf februari uitrusten met een chip waardoor contactloos betalen ook op die manier mogelijk is. Klanten die nu actief gebruik maken van de Chipknip of MiniTix krijgen automatisch een nieuwe pas. Andere klanten op het moment dat hun pas aan vervanging toe is. Nu deze vorm van betalen de nieuwe standaard wordt, worden andere betaalvoorzieningen afgebouwd. Een uniforme betaalwijze voorkomt verwarring in het gebruik. Alle bedrijven en instellingen waar MiniTix wordt geaccepteerd, krijgen in de loop van 2015 de mogelijkheid om, naast de traditionele pinbetaling, ook betalingen via telefoon of contactloze pas te accepteren. (bron: persbericht Rabobank, 5/12/14)

FEESTDAGEN ZORGEN VOOR FLINKE EXTRA OMZET DETAILHANDEL
Sint en Kerst, maar ook Oud en nieuw geven de detailhandel een extra impuls van naar schatting 1,3 miljard euro. Met name de speelgoedbranche beleeft gouden tijden in de laatste maanden van het jaar. Naar verwachting behalen drogisterijen in november en december i.v.m. de feestdagen zo’n 14% meer omzet. Ook slijters en verkopers van huishoudelijke artikelen zetten in november en december extra veel om. (bron: cbs.nl, 1/12/14)

DUURDERE CC-CRÈMES VALLEN DOOR DE MAND BIJ TEST
In de Consumentengids van december 2014 staat te lezen dat de Belgische consumentenbond Test-Aankoop vermoedt dat, duurdere en beter dekkende, CC-crèmes (Biotherm en Clinique) t.o.v. de BB-variant een marketingtruc is. Test-Aankoop nam 16 crèmes in een test onder de loep. Het goedkopere product Nivea Q10 Anti-Rimpel CC Cream was de beste in de test.
(bron: Consumentengids, december 2014)

PROCTER & GAMBLE OVERWEEGT VERKOOP VAN WELLA
Het Amerikaanse Procter & Gamble overweegt haarverzorgingsmerk Wella te verkopen. Als gegadigden worden het Brits-Nederlandse Unilever en het Duitse Henkel genoemd. (bron, telegraaf.nl/DFT, 28/11/14)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN WADDINXVEEN
Op donderdag 20 november opent de gloednieuwe Etos-winkel aan de Binnendoor 55 in Waddinxveen (winkelmanager Babette Verwaal-Willemsen) haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Waddinxveen. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 17/11/14)

OVERNAME ACTAVIS DOOR ALLERGAN OP KOMST
The Wall Street Journal meldde gisteren dat een overname van farmaceut Actavis door botox-producent Allergan op komst is.
(bron: telegraaf/DFT.nl, 16/11/14)

MINDER WINST VOOR HENKEL
Het Duitse Henkel (onder meer Persil en Schwarzkopf) maakte vandaag bekend dat men het afgelopen kwartaal in moeilijke marktomstandigheden verkeerde en daardoor de nettowinst zag dalen van 469 miljoen in het derde kwartaal 2013 tot 450 miljoen euro. (bron: telegraaf/DFT.nl, 11/11/14)

ETOS OPENT WINKEL IN AMSTERDAM
Op zaterdag 15 november opent de gloednieuwe Etos-winkel aan de Nieuwezijds Voorburgwal 226A (winkelmanager Anna Luz de Boer) in Amsterdam haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Amsterdam. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 11/11/14)

OMEGA PHARMA GEKOCHT DOOR AMERIKAANS PERRIGO
Omega Pharma wordt een divisie van het Amerikaanse Perrigo, dat 3,6 miljard euro betaalt voor het bedrijf van stichter Marc Coucke, inclusief 1,1 miljard schuld. Beide partijen verwachten de deal in het eerste kwartaal van 2015 rond te hebben. Met de overname van Omega Pharma wil Perrigo zijn aanwezigheid op de Europese markt versterken. Met de overname wordt Perrigo nu distributeur van bekende merken als Biodermal, Prevalin, XL-S Medical en Davitamon. (bron: demorgen.be, 6/11/14)

MINDER WINST VOOR BEIERSDORF
Omdat ook het Duitse Beiersdorf (onder meer Nivea,Labello en Hansaplast) de laatste 3 maanden last heeft gehad van moeilijke marktomstandigheden, is er gedurende die periode aanzienlijk minder winst geboekt. Ook Unilever en Procter & Gamble presenteerden eerder al resultaten die beneden de verwachting bleven. (bron: telegraaf/DFT.nl, 6/11/14)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN DOKKUM
Op woensdag 12 november opent de gloednieuwe Etos-winkel aan de Waagstraat 7 in Dokkum (winkeleigenaar Tjitske van Dijk) haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Dokkum. Etos biedt de klant, naast scherp geprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 6/11/14)

TEGENVALLENDE OMZETGROEI L’ORÉAL
De Franse cosmeticaproducent L’Oreal presenteerde vandaag de omzetcijfers over het derde kwartaal 2014. Daaruit bleek dat men in die periode last heeft gehad van een zwakke West-Europese markt. Men verwacht dat deze situatie zich in het vierde kwartaal herstelt door aantrekkende verkoop van lipgloss, shampoos en hydraterende crèmes. (bron: telegraaf/DFT.nl, 3/11/14)

DIEFSTAL VAN BABYVOEDING UIT SUPERMARKTEN EN DROGISTERIJEN
Nadat eerder babypoeder van Nutrilon voornamelijk werd opgekocht door Chinese handelaren, worden nu grote hoeveelheden uit supermarkten en drogisterijen gestolen. Politie en retailers werken samen om Oost-Europese bendes op te sporen en daardoor het roven van babyvoeding een halt toe te roepen. (bron: telegraaf.nl, 3/11/14)

ONTGIFTING VAN LUCHTVERVUILING MET BROCCOLI
Luchtvervuiling vormt een ernstige bedreiging in vele geïndustrialiseerde landen. In de streek rond de rivier van Yangtze is de Chinese industrie volop in expansie. Chinese artsen zien dat inwoners van deze streek een vijf keer hogere PAK-waarde in het bloed hebben dan inwoners van de Amerikaanse stad Minnetosa. Artsen zagen ook dat stoffen uit broccoli de uitscheiding van deze stoffen versnelt. Aan deze studie namen 300 deelnemers mee, die een drankje kregen met broccoli-extract, of een placebodrankje. Broccoli is een bron van sulforafaan dat een aantal ontgiftingsenzymen in het lichaam in gang zet. Deze ontgiftingsenzymen kunnen giffen, zoals PAK’s, benzeen en acroleïne, omzetten naar stoffen die vlot via de nieren naar de urine geloosd kunnen worden. Een van die stoffen die vervolgens in de urine aangetroffen wordt, is SPMA. Broccoli zorgt voor een 60% hogere uitscheiding van SPMA naar de urine. PAK’s zijn polycyclische aromatische koolwaterstoffen, stoffen die tijdens verbranding ontstaan. (bron: nieuwsbrief abc gezondheid, 31/10/14)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN UTRECHT
Op woensdag 5 november opent de gloednieuwe Etos-winkel aan het Ella Fitzgeraldplein 3 in Utrecht (winkelmanager Carmelita Bodha) haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Utrecht. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 30/10/14)

MINDER DERDE KWARTAAL VOOR UNILEVER
Unilever, het moederbedrijf van onder meer Knorr, Axe, Lipton en Dove, meldde vandaag dat men de marktontwikkelingen in het derde kwartaal verder zag verslechteren en de groei in opkomende markten zwak bleef, terwijl de resultaten in China door de moeilijke omstandigheden sterk afnamen. De verkoop van verzorgingsmiddelen als zeep, shampoo en deodorant nam in een minder sterk tempo toe. (…) (bron: telegraaf.nl/dft, 23/10/14)

VROUW BEVALT OP STOEP BIJ ETOS-VOORBURG
Op de stoep bij winkelcentrum De Julianabaan in Voorburg is gistermiddag een baby geboren. De moeder kon haar wolk van een zoon niet langer tegenhouden. (…) (bron: telegraaf.nl, 17/10/14)

MOGELIJK VEILIGHEIDSPROBLEEM MET NEUTRAL DEODORANT
Omdat er wellicht het ziekmakende micro-organisme burkholderia in de verpakking van Neutral Roll-On deodorants 50 milliliter zit, waarschuwt fabrikant Unilever voor een veiligheidsprobleem. (bron: telegraaf.nl, 25/9/14)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN ROTTERDAM
Op woensdag 1 oktober opent de gloednieuwe Etos-winkel (winkelmanager Linsey Somers) aan de Grote Markt 96 in Rotterdam haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Rotterdam. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 25/9/14)

KONINKLIJKE SANDERS WIL SUCCES VERZILVEREN
Nu de omzet door de 100 miljoen euro gaat, wil de maker en eigenaar Koninklijke Sanders van ondermeer Odorex en Van Gils  en investeringsmaatschappij Bencis dit graag verzilveren. Koninklijke Sanders is met de persoonlijke verzorgingsproducten een luis in de pels van Unilever. (…) (bron: telegraaf/DFT.nl, 19/08/14)

NVWA WAARSCHUWT VOOR BIBI FOPSPENEN
De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) waarschuwt voor het gebruik van de nieuwe lijn New Generation van BiBi fopspenen, voor kinderen van 6-16 en 16-36 maanden. RTLnieuws.nl meldt dat er stukjes kunnen loslaten waardoor er verstikkingsgevaar kan optreden. De spenen kunnen zwak worden of gaatjes krijgen als een kindje er te veel op kauwt of bijt. (bron: telegraaf.nl, 15/08/14)

BODY WORLDS: THE HAPPINESS PROJECT ONTVANGT 150.000STE BEZOEKER
Vanmiddag arriveerde de 150.000e bezoeker bij anatomietentoonstelling BODY WORLDS: The Happiness Project. Een zeer verraste Geralda Bakhuizen uit Harderwijk was de gelukkige. Samen met haar man Willem, zoon Willem (bijna 14) en dochter Lola (8) werd zij feestelijk onthaald en in het zonnetje gezet door de medewerkers van het anatomiemuseum op het Amsterdamse Damrak. Het verraste gezin ontving een cheque voor een Total Body Scan ter waarde van €965. Met deze door Prescan aangeboden Body Scan kan Geralda, geheel in lijn met de uitgangspunten van de expositie, een kijkje in haar eigen lichaam nemen. Ook ontving de familie een jaarabonnement met onbeperkte toegang voor het hele gezin voor The Happiness Project. (bron: persbericht Body Worlds, 14/08/14)

PROCTER & GAMBLE WIL 100 BRANDS AFSTOTEN
Het reclamevakblad Adformatie laat in hun nieuwsbrief weten dat Amerikaanse media melden dat Procter & Gamble  af wil van meer dan de helft van zijn merken wereldwijd. Men gaat zich concentreren op zijn 70 tot 80 belangrijkste brands. Dat maakte ceo A.G. Lafley bekend op een conference call. Het concern zal 90 tot 100 merken afstoten, uit de markt halen of onderbrengen bij een partner.
(bron: adformatie.nl, 8/8/14)

OCEBIO GEKOCHT DOOR OMEGA PHARMA
Zakenkrant De Tijd meldt dat de Belgische farmaceut Omega Pharma producent en verdeler OceBio uit Wommelgem heeft gekocht. Omega Pharma is voornemens producten van OceBio ook in Frankrijk te lanceren. (bron: tijd.be, 7/08/14)

PROCTER & GAMBLE ZIET WINST TOENEMEN
Onder meer door kostenbesparingen en hogere prijzen van scheermesjes heeft het Amerikaanse Procter & Gamble, producent van o.a. de consumentenproducten Gillette, Oral-B, Pampers, Dreft en Braun, vorig kwartaal meer winst geboekt. (bron: telegraaf.nl, 1/8/14)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN ROTTERDAM
Op vrijdag 25 juli opent de gloednieuwe Etos-winkel aan de Poolsterstraat 111 in Rotterdam (winkelmanager Inge Brouwers) haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Rotterdam Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten.
(bron: persbericht Etos, 21/7/14)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN ETTEN-LEUR
Op woensdag 16 juli opent de gloednieuwe Etos-winkel (winkelmanager Ingrid Zonneveld Piek-Boer) aan het van Bergenplein 48-54 in Etten-Leur haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Etten-Leur. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 10/7/14)

OMEGA PHARMA IN ETALAGE
Zakenkrant De Tijd zegt te kunnen bevestigen dat de Belgische farmaceut Omega Pharma in de etalage staat. Deze  Belgische producent van zelfzorggeneesmiddelen zou 2,9 miljard euro moet opbrengen. (bron: dft.nl, 8/7/14)

NYX COSMETICS IN HANDEN VAN L’ORÉAL
Om de positie in Noord-Amerika te verstevigen heeft het Franse L’Oréal (onder meer bekend van Maybelline New York en Garnier) het Amerikaanse NYX Cosmetics overgenomen. Een overnameprijs is onbekend. (bron: telegraaf.nl, 18/6/14)

ACTION GROEIT GESTAAG
Nu.nl meldt dat winkelketen Action de omzet in 2013 met 32% zag stijgen tot 1,15 miljard euro t.o.v. 873 miljoen euro in 2012. Het bedrijfsresultaat groeide met 29% tot 128 miljoen euro. (bron: nu.nl, 10/6/14)

GOEDKOPE A-MERKCOSMETICA BIJ ACTION
In de jongste Consumentengids staat te lezen dat volgens de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop bij Action de A-merkcosmetica gemiddeld 70% goedkoper is dan bij andere verkoopkanalen. Dit kan vanwege parallelimport en omdat men zogenaamde uitlopende partijen opkoopt en producten uit faillissementen. (bron: Consumentengids, juni 2014)

NVWA GAAT VERDACHTE ZONNEBRANDCRÈME TESTEN
Omdat bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) klachten zijn binnengekomen van mensen die toch ernstig verbrand waren nadat zij zich met de zonnebrandcrème L’Oréal Garnier hadden ingesmeerd, zal de autoriteit de verdachte crème gaan testen. Prijsvechter Action heeft al eerder laten weten het product L’Oréal Garnier Ambre Solaire Resisto Bambini SPF 30 te onderzoeken vanwege vergelijkbare klachten. (bron: telegraaf.nl, 23/5/14)

ETOS-WINKEL IN RIJNSBURG VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel aan de Anjelierenstraat 4-6 in Rijnsburg (eigenaar Jan Schouten) op 14 mei haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Rijnsburg. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 12/5/14)

BAYER GEÏNTERESSEERD IN OVERNAME CONSUMENTENPRODUCTEN MERCK
Het Duitse Bayer, o.a. producent van aspirine, voert momenteel exclusieve onderhandelingen over de overname (voor ruim 10 miljard euro) van de consumentenproducten (o.a. allergiemiddelen en zonnebrandolie) van het Amerikaanse Merck. Deze week haakte het Britse Reckitt Benckiser af als potentiële koper voor de consumentendivisie van Merck omdat de overnameprijs te hoog zou worden. Een andere belangstellende zou nog het Amerikaanse Procter & Gamble zijn. (bron: telegraaf.nl, 2/5/14)

MEDA SLAAT VOOR TWEEDE KEER OVERNAMEBOD AF
De Zweedse farmaceut Meda heeft ook het verhoogde overnamebod van 6,7 miljard dollar door het Amerikaanse Mylan afgeslagen. De Zweedse miljardairsfamilie Olsson die voor 23% eigenaar is van Meda is tegen een overname. (bron: telegraaf.nl, 28/4/14)

DSM INTERESSE IN CHINESE VITAMINENPRODUCENT
De krant The Scotsman meldt vandaag dat DSM geïnteresseerd zou zijn in overname van de Chinese vitamineproducent Aland. Nadere details worden niet gemeld. (bron: telegraaf.nl, 7/4/14)

ETOS-WINKEL IN RIDDERKERK VOLLEDIG VERNIEUWD
Na een verfrissende metamorfose heropent de Etos-winkel in Winkelcentrum de Ridderhof 81 in Ridderkerk (winkeleigenaren Govert en Jolanda Voordendag) op vrijdag 28 maart haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Ridderkerk. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: Etos)

BELGISCHE WINKELIERS GECOMPENSEERD DOOR STORING
In België deed zich vlak voor Kerst een grote storing voor in het betalingsverkeer. Hierdoor konden klanten in de winkel twee uur lang niet pinnen. Als compensatie voor de geleden schade neemt de veroorzaker van de storing (Worldline) nu verschillende maatregelen. Detailhandel Nederland juicht deze positieve houding van de Belgische financiële sector toe. De winkeliers zien hierin een voorbeeld voor het Nederlandse betalingsverkeer, dat de afgelopen maand weer fors te kampen had met storingen. Dit schrijft Detailhandel Nederland in een persbericht aan Careality. (25/3/14)

PARKEERTARIEVEN BLIJVEN STIJGEN
Tarieven in Nederlandse parkeergarages zijn in de gemeenteraadsperiode van 2010-2014 met 26% gestegen. De tarieven voor parkeren op straat stegen in die periode met 17%. Dat blijkt uit de Nationale Parkeertest van Detailhandel Nederland. De tarieven voor parkeergarages zijn in 2014 gemiddeld met 5% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Een absurde stijging werd dit jaar doorgevoerd in Den Haag bij de Pleingarage (44%) en bij de Grifthoekgarage in Utrecht (25%). (…) (bron: persbericht Detailhandel Nederland, 12/3/2014)

CREDITCARDGIGANT MASTERCARD VERLAAGT TARIEF NA ONDERZOEK ACM
Na tussenkomst van toezichthouder ACM heeft creditcardmaatschappij MasterCard aangekondigd de tarieven voor winkeliers stapsgewijs te verlagen. Detailhandel Nederland pleit al jaren voor verlaging van de tarieven en ziet de uitspraak als een morele overwinning. Dit is een belangrijke stap richting een eerlijker betalingsverkeer. (…) (bron: persbericht Detailhandel Nederland, 24/2/14)

ACTAVIS WEER OP OVERNAMEPAD
De naar marktwaarde gemeten op één na grootste producent van generieke medicijnen Actavis, staat op het punt om Forest Laboratories over te nemen voor 18,2 miljard euro. De afgelopen 3 jaar gaf het bedrijf al 14,4 miljard dollar uit aan diverse overnames.
(bron: telegraaf.nl, 18/2/14)

FIKSE VERMINDERING GEBRUIK PLASTIC TASJES DOOR BEPRIJZING EN BEWUSTWORDING
Met een combinatie van beprijzing en goede communicatie, kan een grote vermindering worden bereikt van het aantal plastic tasjes dat winkels uitdelen. Een pilot van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) leverde een forse daling op van het aantal uitgegeven tasjes per aankoop, variërend van 48 tot zelfs 77 procent. Ook werden significante dalingen behaald in het aantal gratis tassen per aankoop. In 2012 werden tussen de 57 en 95 procent gratis tassen uitgegeven; in de pilotperiode in 2013 lag dat getal op 4 tot 31 procent. (…) (bron: persbericht KIDV en RND, 4/2/14)

FARMACEUT JOHNSON & JOHNSON PRESTEERDE BETER DAN VERWACHT
Vandaag bleek uit de cijferpresentatie van het Amerikaanse farmaceutisch bedrijf Johnson & Johnson dat men in het vierde kwartaal 2013 beter heeft gepresteerd dan verwacht. (bron: DFT.nl, 21/1/14)

ETOS OPENT NIEUWE WINKEL IN AMSTERDAM

Op vrijdag 24 januari opent de gloednieuwe Etos-winkel aan de Oostelijke Handelskade 1035-1037 in Amsterdam (winkelmanager Anne Jansen) haar deuren. Eén van Nederlands grootste drogisterijketens op het gebied van beauty, gezondheid en lichaamsverzorging viert die dag feest met haar bezoekers in Amsterdam. Etos biedt de klant, naast scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, goede service en een prettige winkelomgeving. Daarnaast zijn er op de openingsdag tal van leuke acties en speciale aanbiedingen voor alle klanten. (bron: persbericht Etos, 15/1/2014)

WINKELLEEGSTAND STIJGT VERDER IN 2013
Informatieleverancier voor de detailhandel Locatus meldt dat de winkelleegstand in 2013 voor het zevende jaar achtereen wederom is gestegen. Het aantal leegstaande panden was begin 2013 6,4%, dit percentage groeide t/m december naar 6,9%, zo’n 15.000 panden.
(bron: Telegraaf.nl, 12/1/2014)

CONSUMENTENBOND: ONDER DE DOUCHE BODY LOTION EN BODY MILK VAN NIVEA GEEN AANRADER
De Portugese consumentenorganisatie Deco Protest heeft 20 vrouwen met een droge huid laten testen of het juist is dat Nivea de bodylotion en -milk voor onder de douche en doucherevolutie noemt. Men krijgt er volgens Nivea een zijdezachte huid van. Een uur na het douchen werd de hydraterende werking van de twee producten in de huid gemeten. Bij de milk was dat een beetje en bij de lotion zo goed als niets. Gewone bodylotions hydrateren beter volgens de Consumentenbond. (bron: Consumentengids januari 2014)

Careality